Ευκαιρίες για εταιρείες που έχουν υγιή κεφαλαιακή βάση/ρευστότητα

Ευκαιρίες για εταιρείες που έχουν υγιή κεφαλαιακή βάση/ρευστότητα

5
Ευκαιρίες για εταιρείες που έχουν υγιή κεφαλαιακή βάση/ρευστότητα

Του Γιώργου Λογοθέτη, CFO George Moundreas & Company S.A Finance & Research

 

«Να πάρει ο διάολος τους Ευρωπαίους αρχηγούς κρατών αν δεν καταφέρουν να σώσουν την Ελλάδα» είπε ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας HelmutSchmidt, ενώ συνέκρινε την κατάσταση στην Ελλάδα με την Γερμανία μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν αναγκάστηκε να δεχθεί οικονομική ενίσχυση από τη Γαλλία και τις ΗΠΑ, χώρες που πριν λίγα  χρόνια ήταν εχθροί της, επισημαίνοντας ότι το παρόν Ελληνικό πρόβλημα είναι μικρότερο.  Οι τελευταίες δηλώσεις του προέδρου της Κομισιόν, JoseBarroso, κυμάνθηκαν στο ίδιο μήκους κύματος, προσθέτοντας ότι «Πρόκειται για μία καινούρια κατάσταση για εμάς και συζητάμε πιθανές λύσεις που δεν έχουν εφαρμοστεί άλλη φορά», ενώ ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας, RobertZoellick, κατηγόρησε εμμέσως την AngelaMerkel, εκφράζοντας τη λύπη του για την απουσία οράματος από την πλευρά της Γερμανίας όσον αφορά τη κρίση στην Ευρωζώνη.

την ίδια στιγμή που έχουμε βομβαρδιστεί από πληθώρα δηλώσεων από όλο τον κόσμο για την κωλυσιεργία της Ευρώπης, οι οίκοι αξιολόγησης έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στο να κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα, δηλαδή να υποβαθμίζουν χώρες και τραπεζικούς οργανισμούς και να αναθεωρούν πτωτικά τις εκτιμήσεις τους για την παγκόσμια οικονομία και το παγκόσμιο εμπόριο.  Επιγραμματικά, η Moodys υποβάθμισε 12 τράπεζες της Βρετανίας, εννέα τράπεζες της Πορτογαλίας,   βιομηχανικούς και τραπεζικούς ομίλους της Ιταλίας αλλά και την ίδια την Ιταλία.  Αντίστοιχα η Fitch, υποβάθμισε την Ιταλία και την Ισπανία όπου στην τελευταία οι αιτήσεις για επιδόματα ανεργίας αυξήθηκαν κατά 2,3% τον Σεπτέμβριο φτάνοντας συνολικά στο 21,2% όταν το ΑΕΠ του 2ου τριμήνου της υποχώρησε στο 0,2% από 0,4% του πρώτου.  Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι οι Ευρωπαϊκές τράπεζες σχεδιάζουν να πουλήσουν στοιχεία του ενεργητικού τους άνω των 30δις. Ευρώ ώστε να αυξήσουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια ενώ από την άλλη πλευρά αμερικανικά HedgeFunds και PrivateEquity εταιρείες έχουν συγκεντρώσει πάνω από 5 δις. δολάρια με την προοπτική να αγοράσουν  χαρτοφυλάκια σε χαμηλές τιμές.  Την ίδια στιγμή, η Fitch, η GoldmanSachs και η Standard & Poors μειώνουν για άλλη μία φορά τις εκτιμήσεις τους για την παγκόσμια ανάπτυξη ενώ η τελευταία προειδοποιεί για «DoubleDip» στην Ευρώπη.  Να αναφέρουμε ότι ο δείκτης PMI της Ευρωζώνης το Σεπτέμβριο υποχώρησε σε χαμηλό 2 ετών, στο 49,1 από 50,7 τον Αύγουστο.

Στην Αμερική οι αναλυτές εκφράζουν ικανοποίηση για την δημιουργία 91,000 θέσεων εργασίας.  Δεν λαμβάνουν υπόψη όμως ότι ο αριθμός απολύσεων το Σεπτέμβριο ήτανε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 2 ½ χρόνων, 115,739 απολύσεις, όπως επίσης ότι τον Αύγουστο, το προσωπικό εισόδημα των Αμερικάνων υποχώρησε για πρώτη φορά σε διάστημα 2 χρόνων.  Δεν είναι τυχαίες  άλλωστε και οι εντεινόμενες διαδηλώσεις από την κίνηση «OccupyWallStreet».  Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, δήλωσε ότι επείγει όσο ποτέ άλλοτε να εγκρίνει το Κογκρέσο το νομοσχέδιο για την απασχόληση, ύψους 447 δις. δολάρια, το οποίο χαρακτήρισε ασφάλεια έναντι μίας διπλής ύφεσης αλλά και βήματα που πρέπει να γίνουν αν θέλουν να χτίσουνε μία οικονομία με διάρκεια.  Αναφερόμενος στην κρίση χρέους της Ελλάδας, τόνισε ότι η κρίση επεκτείνεται στις κεφαλαιαγορές της νότιας Ευρώπης προειδοποιώντας ότι αν δεν αντιμετωπισθεί έγκαιρα, θα έχει επιπτώσεις την αμερικανική οικονομία σε μία περίοδο που είναι ήδη ευπαθής.

Όσο αφορά την Ασία γενικότερα, η HSBC είναι η 2η μεγάλη τράπεζα μετά από την Goldman Sachs που υποβαθμίζει τις εκτιμήσεις της για την περιοχή λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη και την απειλή της ύφεσης στην Αμερική που θα επιφέρουν σημαντική μείωση στις ασιατικές εξαγωγές.  Επίσης αναφέρει ότι η εγχώρια ζήτηση θα υποχωρήσει, όπως και τα νομίσματα και οι κεφαλαιαγορές, ενώ η Ασία (εξαιρουμένης της Ιαπωνίας) θα εμφανίσει ανάπτυξη 7,3% το 2011 και 2012.

Και αυτή την εβδομάδα σχετικά μειωμένες ήτανε οι πράξεις στον τομέα των αγοραπωλησιών γιατί το οποιοδήποτε αγοραστικό ενδιαφέρον δύσκολα βρίσκει ανταπόκριση, λόγω έλλειψης πλοίων προς πώληση, καθώς η πρόσφατη άνοδος της ναυλαγοράς δημιουργεί προσδοκίες και έχει προκαλέσει στάση αναμονής στους πωλητές.  Να επισημάνουμε ότι αρχίζουμε σιγά-σιγά και παρατηρούμε το φαινόμενο όπου αρκετοί πλοιοκτήτες, λόγω της μεγαλύτερης πτώσης των τιμών των νεότευκτων πλοίων  συγκριτικά με τα μεταχειρισμένα, αρχίζουν και εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο του να βάλουν παραγγελία παρά να αγοράσουν παλαιότερο πλοίο.  Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα νέα designs των νεότευκτων πλοίων έχουν σημαντικά χαμηλότερη ημερήσια κατανάλωση και ως εκ τούτου μεγάλη μείωση του λειτουργικού κόστους που τα κάνει ιδιαίτερα ελκυστικά στους ναυλωτές.   Και στις δύο αυτές περιπτώσεις όμως καθοριστικός παράγοντας, όπως δείχνουν οι αρνητικές εξελίξεις στον χρηματοπιστωτικό κλάδο, θα είναι η εύρεση χρηματοδότησης είτε αυτή αναζητείται μέσω του παραδοσιακού τρόπου, δηλαδή τραπεζική χρηματοδότηση, είτε μέσω ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων.  Άρα το συγκριτικό/ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά των secondhandη στην αγορά των NewBuildings, το έχουν οι εταιρείες που έχουν υγιή κεφαλαιακή βάση/ρευστότητα, προερχόμενη από προηγούμενες χρήσεις, δίνοντας τους τη δυνατότητα να τοποθετηθούν στις επερχόμενες «ευκαιρίες».

CapeCAPEWAKABA’ 171.978 DWT (1996 – Kawasaki), πουλήθηκε στα $ 18.35 εκ., περίπου στα ίδια επίπεδα με το ενός χρόνου παλαιότερο ‘NEWBRISK’ 168.421 DWT (1995 – Mitsui) το οποίο πουλήθηκε αρχές Σεπτεμβρίου στα $ 17,5 εκ., αλλά αρκετά χαμηλότερα από την πώληση του Μαρτίου του ‘CAPEAZALEA’ 171.846 DWT (1996 – Nippon) που έκλεισε στα $ 23 εκ.

Το PanamaxBUNGASAGA 9’ 73.104 DWT (1999 – HHI) πουλήθηκε στα $ 16,75 εκ, όταν στα τέλη Σεπτεμβρίου, το κινέζικο και 2 χρόνια νεότερο ‘MADDALENA D’AMATO’ 74.716 DWT (2001 – Hudong) πουλήθηκε στα $ 18,1.

Στα Supramax, το ‘SANKOSUMMIT’ 50.655 DWT (1999 – Namura) έκλεισε στα $ 16,5 εκ. και το ‘FREELADY’ 50.246 DWT (2003 – Mitsui) έκλεισε στα $ 21.85 εκ. όταν τον Μάιο το ‘HERON’ 52.827 DWT (2001 – Onomichi) πουλήθηκε στα $ 23,8 εκ.

Στα Handymax, το ‘DRYBEAM’ 46.400 DWT (2005 – Oshima) έκλεισε στα $ 22.4 εκ.

Στα tankers γίνανε μόνο 3 πράξεις εκ των οποίων οι δύο ήτανε χημικά και 1 VLCC.  Πιο συγκεκριμένα:

To VLCCTAKASE’ 314.250 DWT (1999 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 27 εκ. όταν το ‘DHTPHOENIX’ 307.751 DWT (1999 – DAEWOO) πουλήθηκε τον Ιανουάριο στα $ 55 εκ.

Στα Chemicals, το ‘SichemPeace’ 8.700 DWT (2005 – Usuki) πουλήθηκε στα $ 9,8 εκ. και το ‘Kilstraum’ 4.061 DWT (1988 – Aukra) που έκλεισε στα $ 3,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ 

Χωρίς αμφιβολία η προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε σε πολύ καλύτερα επίπεδα από την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου.  Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ακόμη κάποια επιφυλακτικότητα η οποία οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως κάποια προβλήματα finance τους τελευταίους μήνες, νομισματικές διακυμάνσεις αλλά επίσης και η «σπέκουλα» των cash buyers όπου αγοράσανε πλοία σε υψηλές τιμές αλλά οι end buyers δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν  .  Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 1,104,522 DWTεκ των οποίων το 48,25% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 45,63% δεξαμενόπλοια και το υπόλοιπο 6% περίπου αφορούσε MPPs, Reefersκαι Containers.

Φόβοι έχουν αρχίζει και εκφράζονται για την αγορά της Ινδίας λόγω ότι οι Cash Buyers αγόραζαν πλοία σε υψηλές τιμές, τιμές όμως στις οποίες οι End Buyers δεν έχουν καμία διάθεση να προσφέρουν.  Αναμένουμε τις εξελίξεις καθώς δεν υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια ότι αυτή η κατάσταση θα αλλάξει σύντομα.  Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 495 – $ 525 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα. 

  Το Πακιστάν, δείχνει να ξαναμπαίνει στο παιχνίδι, καθώς εκμεταλλεύεται την κατάσταση που επικρατεί στην Ινδία όπου οι τιμές παρέμειναν σταθερές, και όπως έχει δείξει το παρελθόν, το Πακιστάν προκειμένου να ανταγωνιστεί την Ινδία είναι διατεθειμένο να ανεβάσει τιμές ακόμη και αν αυτό μερικές φορές δεν συμβαδίζει με την πορεία της αγοράς των διαλύσεων.  Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν παραμείνανε σταθερές με την προηγούμενη εβδομάδα από $ 490 – $ 520 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

  Δεν υπήρξε καθόλου αγοραστικό ενδιαφέρον την προηγούμενη εβδομάδα στο Μπαγκλαντές, με τα διαλυτήρια να παραμένουν γεμάτα από προηγούμενα κλεισίματα.  Επίσης αρκετά πλοία παραμένουν δεμένα στα όρια των λιμανιών λόγω των «απογοητευτικών» τιμών, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται η

παράταση από τα δικαστήρια όπως έχει δείξει και η ιστορία ότι θα δοθεί τελικά. Οι τιμές, κυμάνθηκαν από $ 500 – $ 525 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια

  Η Κίνα την προηγούμενη εβδομάδα απείχε από την αγορά λόγω του εορτασμού του National October αλλά επιφυλάξεις υπάρχουν για δυναμική της επιστροφή της στην αγορά καθώς υπάρχει μεγάλη αστάθεια στις τιμές τουscrap αλλά και των μη σιδηρούχων (non-ferrous) μετάλλωνΟι τιμές κυμάνθηκαν από $ 430 – $ 450 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.