Nα αφήσουν την κρουαζιέρα να παίξει το ρόλο της

Nα αφήσουν την κρουαζιέρα να παίξει το ρόλο της

40
Nα αφήσουν την κρουαζιέρα να παίξει το ρόλο της

Μιλώντας στο Forum των «Ποσειδωνίων», οι εργασίες του οποίου έληξαν χθες, για τον θαλάσσιο τουρισμό, ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας κ. Pierfrancesco Vago, διευθύνων σύμβουλος της MSC Cruises, εξήρε τη σημαντική συμβολή της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία και τις τεράστιες δυνατότητές της για περαιτέρω ανάπτυξη. Κάλεσε, όμως, τις ελληνικές αρχές να αντισταθούν στην εσωστρέφεια και στις πολιτικές προστατευτισμού, που θα μπορούσαν να αποθαρρύνουν τις εταιρίες κρουαζιέρας από το να επισκέπτονται την Ελλάδα.

Αποκάλυψε ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία μέτρησης της άμεσης δαπάνης του κλάδου στην Ελλάδα (περιλαμβάνονται: αγορές που πραγματοποιούν οι επιβάτες και τα πληρώματα των πλοίων, αμοιβές εργαζομένων στη ναυπηγοεπισκευή και αγορές των εταιριών κρουαζιέρας) αυτή ανήλθε, το 2010, σε 580.000.000 ευρώ, και πως η Ελλάδα αντικατέστησε πλέον τη Φιλανδία και είναι τώρα ανάμεσα στις έξι πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας.

Το 2010 πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 4,5 εκατομμύρια επισκέψεις επιβατών στα Ελληνικά λιμάνια (σχεδόν 20% της συνολικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Το λιμάνι του Πειραιά κατατάσσεται ως ο πέμπτος ευρωπαϊκός λιμένας κρουαζιέρας στη διακίνηση επιβατών εισοδήματος, με 1.210.000 επιβάτες και συνολικά 700 αφίξεις πλοίων. Νησιά όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Κέρκυρα επισκέφτηκαν 760.000, 650.000 και 580.000 επιβάτες αντίστοιχα.

Δήλωσε ότι για να συνεχιστεί, όμως, η επιτυχία είναι αναγκαίο η Ελλάδα να είναι ένας πρόσφορος τόπος για την επιχειρηματικότητα:

«Χρειαζόμαστε να συνεχίσει να είναι η Ελλάδα ένας πρόσφορος τόπος για την επιχειρηματικότητα, με ένα σταθερό, ασφαλές και αξιόπιστο λειτουργικό περιβάλλον, όπως επίσης με ένα κατάλληλο και κατανοητό κανονιστικό πλαίσιο που δε θέτει σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα του κλάδου».

Επέστησε την προσοχή σε ορισμένα σημεία-κλειδιά που θα μπορούσαν να απειλήσουν την ανάπτυξη του κλάδου και να έχουν σοβαρό αντιπαραγωγικό αντίκτυπο στον τουρισμό κρουαζιέρας στην Ελλάδα και στην ευρύτερη ελληνική οικονομία. Σ’ αυτά περιλαμβάνονται η προτεινόμενη νομοθεσία για το καμποτάζ, οι προτεινόμενες αυξήσεις στις χρεώσεις και τις εισφορές πολύ πάνω από τον πληθωρισμό, η ανάγκη για βελτιωμένα μέτρα προστασίας και η πολιτική κατανομής των θέσεων πλεύρισης».

Σε ό,τι αφορά στις χρεώσεις, ανέφερε ότι αυτές πρέπει να είναι λογικές, διαφορετικά οι εταιρίες της κρουαζιέρας θα αναγκαστούν να μετακινήσουν τα πλοία τους αλλού:

«Η προτεινόμενη χρέωση 3,95 ευρώ ανά επιβάτη για το 2012, παραδείγματος χάριν, αντιστοιχεί σε αύξηση πλέον του 300%. Τούτο είναι παράλογο και αδικαιολόγητο. Στο ίδιο πλαίσιο, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε πρόσφατα αύξηση των τιμολογίων για το 2011/2012, η οποία δεν είναι μόνο υπερβολική, αλλά και ανακοινώθηκε με τόσο σύντομη προθεσμία ώστε οι εταιρίες κρουαζιέρας δεν ήταν σε θέση να την συμπεριλάβουν στους προϋπολογισμούς τους».

Προσέθεσε:

«Τα τέλη προσόρμισης αναμένεται να αυξηθούν κατά σχεδόν 200% για το 2012! Ένα πλοίο όπως το MSC FANTASIA, το οποίο σήμερα πληρώνει περίπου 6.500 ευρώ ανά κατάπλου, το 2012 θα πληρώνει περισσότερο από 19.300 ευρώ, δηλαδή αύξηση σχεδόν 13.000 ευρώ για κάθε φορά που καταπλέει!»

«Όπως εξήγησα νωρίτερα, ο κλάδος της κρουαζιέρας αφήνει ένα σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία, με τις εκατοντάδες χιλιάδες ξένων τουριστών. Μην αφήσετε τις υψηλές χρεώσεις να λειτουργήσουν αποτρεπτικά και να αποθαρρύνουν τις εταιρίες κρουαζιέρας να έρχονται στο μέλλον».

Έκανε έκκληση για την ενδυνάμωση του διαλόγου μεταξύ του κλάδου της κρουαζιέρας και των ελληνικών αρχών:

«Επιθυμούμε να εμπλακούμε ενεργά σε συζητήσεις και διαβουλεύσεις ώστε να επιτρέψουμε στον τουρισμό κρουαζιέρας να συνεχίσει να μεγαλώνει και να παίξει το ρόλο του στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας».

Κατέληξε κάνοντας έκκληση στις ελληνικές αρχές να μην αφήσουν να πάνε χαμένες οι μοναδικές ευκαιρίες που προσφέρει ο τουρισμός της κρουαζιέρας:

«Η πρόσφατη αστάθεια στις χώρες της Βόρειας Αφρικής υποχρέωσε τα πλοία να μετακινηθούν στα γοητευτικά και πιο ήρεμα νερά της Ανατολικής Μεσογείου. Τούτο αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την περιοχή. Μη την αφήσετε να πάει χαμένη λόγω εσωστρέφειας και λογικών προστατευτισμού! Τουναντίον, ας αδράξουμε την ευκαιρία!»

Ειδικότερα το σύνολο των ομιλητών του Posidonia Sea Tourism Forum επεσήμανε ότι η έλλειψη πολιτικής βούλησης στην Ελλάδα έχει ένα βαρύ τίμημα: τη μεγάλη απώλεια εσόδων από το θαλάσσιο τουρισμό και ειδικότερα από το yachting. Επίσης, ότι η χώρα χάνει μια χρυσή ευκαιρία να προωθήσει πολλά από τα πλεονεκτήματα που διαθέτει στην παρούσα κατάσταση της οικονομικής κρίσης και αναταραχής.

Όπως δήλωσε ο κ. Γιώργος Βερνίκος, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, «στην παρούσα κρίση είναι σημαντικό η Ελλάδα να αξιοποιήσει τον πολύπλευρο πλούτο της. Το yachting είναι ένας κλάδος που μπορεί να συνεισφέρει σε αυτό, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική πηγή εσόδων. Ωστόσο, θα πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη πολιτική ηγεσία και μια πολιτική που θα προάγει την ανάπτυξη καθώς ο θαλάσσιος τουρισμός θα δημιουργήσει επίσης οικονομική δραστηριότητα και θα αναζωογονήσει τα ελληνικά νησιά.

Η νομοθεσία που διέπει το χώρο του yachting είναι ξεπερασμένη και ασαφής, ενώ τροποποιείται διαρκώς με μια σειρά από διατάγματα», δήλωσε ο κ. Βερνίκος από το βήμα του συνεδρίου Posidonia Sea Tourism Forum, σήμερα,  22 Ιουνίου. «Οι κανονισμοί δεν πρέπει να αλλάζουν διαρκώς και οι φόροι και οι επιβαρύνσεις πρέπει να παραμείνουν ως έχουν. Αντιθέτως όμως, ο τομέας του yachting μαστίζεται από αντικίνητρα», συμπλήρωσε ο κ. Βερνίκος, ο οποίος είναι πρόεδρος της Vernicos Yachts.

Σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, αυτά τα αντικίνητρα είχαν ως αποτέλεσμα το 80% περίπου των σκαφών αναψυχής που έδρευαν στην Ελλάδα την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 να μετεγκατασταθούν πλέον στην Κροατία και την Τουρκία, δύο χώρες οι οποίες έχουν αναγνωρίσει τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού.

Δυστυχώς, ενώ όλοι οι ομιλητές του συνεδρίου, τόσο οι Έλληνες όσο και εκείνοι που προέρχονταν από το εξωτερικό, επισήμαιναν την ανάγκη μιας σταθερής κυβερνητικής πολιτικής για τα σκάφη αναψυχής και τις μαρίνες, και ζητούσαν να συμπεριληφθεί ο κλάδος του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού στην ευρύτερη ναυτιλιακή πολιτική, στο κοινό δεν υπήρχε κανένας εκπρόσωπος της κυβέρνησης προσκληθεί.

Πράγματι, στο τέλος της πρώτης συνεδρίας της ημέρας, το κοινό εξέφρασε τη διαμαρτυρία του για τη στάση που εκλαμβάνεται ως έλλειψη ενδιαφέροντος για το yachting και τον θαλάσσιο τουρισμό εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, με πολλούς από τους διεθνείς ομιλητές να καλούν τους οργανωτές του συνεδρίου να συντάξουν επίσημη επιστολή διαμαρτυρίας προς την κυβέρνηση.

Ο κ. Γιάννης Γ. Μαρκογιάννης, δικηγόρος, δήλωσε ότι «η Ελλάδα μπορεί να γίνει το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού, ωστόσο αυτό απαιτεί ένα σταθερό και σύγχρονο νομικό πλαίσιο. Η αύξηση της φορολογίας είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια πολλών σκαφών αναψυχής και περίπου 6.000 θέσεων εργασίας στον τομέα από το 2004». Όπως πρόσθεσε, στην περίπτωση των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής «ουσιαστικά δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο» και για το λόγο αυτό πολλά σκάφη αναψυχής αποφεύγουν τα ελληνικά ύδατα. «Στην πραγματικότητα, την ευθύνη του κλάδου των σκαφών αναψυχής την έχει το Υπουργείο Οικονομίας, γεγονός που είναι παράλογο», δήλωσε ο κ. Μαρκογιάννης.

Η κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, υπεύθυνη του τομέα Θαλάσσιου Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, δήλωσε στο συνέδριο ότι «ο τουρισμός είναι ο πλέον δυναμικός τομέας της ελληνικής οικονομίας» και ότι πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να απομακρυνθούν τα εμπόδια που αναχαιτίζουν δραστικά την ανάπτυξή του. Συμπλήρωσε επίσης ότι ο τουρισμός «παραμένει σε σημαντικό βαθμό υπό τον έλεγχο του κράτους», ενώ εξέφρασε την απογοήτευσή της για την «έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των υπουργείων σε θέματα που αφορούν το θαλάσσιο τουρισμό».

Ο κ. Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, ανέφερε ότι υπάρχουν 3.500 ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ελληνική σημαία και ότι η Ελλάδα χάνει την ευκαιρία να γίνει το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού. «Σε ανταγωνιστές, όπως η Τουρκία, δεν απαιτείται η εμπλοκή τριών ή τεσσάρων υπουργείων για τη λήψη μιας απλής απόφασης για ένα θέμα που αφορά μια μαρίνα», δήλωσε.

Μεταξύ των ομιλητών που σχολίασαν τη μη συμμετοχή της κυβέρνησης στη σύσκεψη κορυφής ήταν ο κ. Oscar Siches, διαχειριστής μαρινών στη Μαγιόρκα της Ισπανίας. Όπως παρατήρησε, «στη σύσκεψη έλαβαν μέρος περίπου 27 ομιλητές, πολλοί από τους οποίους προέρχονταν από το εξωτερικό, και όσοι εκπρόσωποι της κυβέρνησης συμμετείχαν, έφυγαν μετά από 20 λεπτά, χωρίς να ακούσουν αυτά που ειπώθηκαν και συζητήθηκαν. Αυτό είναι πολύ λυπηρό», κατέληξε.

Στην παρουσίασή του ο κ. Siches δήλωσε: «Στο σχεδιασμό μιας μαρίνας το θέμα δεν είναι τα ποσά που απαιτούνται, αλλά η στρατηγική». Όπως είπε, «η μαρίνα πρέπει να ικανοποιεί τις απαιτήσεις τόσο του πελάτη όσο και της κοινότητας στην οποία βρίσκεται».

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.