
Αντιπροσωπεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών πραγματοποίησε επίσκεψη, στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο των τακτικών επισκέψεών της στα κοινοτικά όργανα. Στην αντιπροσωπεία, επικεφαλής της οποία ήταν ο πρόεδρος Θ. Βενιάμης, μετείχαν οι κ.κ. Χ. Κανελλάκης, Α. Παπαγιαννόπουλος, Ι. Κ. Λύρας και η Δρ. Α. Μπρεδήμα.
Η αντιπροσωπεία επισκέφθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους Επιτρόπους κ.κ. J. Potocnik (Περιβάλλοντος) και K. Georgieva (Επισιτιστική Βοήθεια). Επίσης, η αντιπροσωπεία επισκέφθηκε τον κ. Ο. Οnidi, αναπληρωτή διευθυντή του γραφείου Επιτρόπου Ενέργειας, κ. G. Oettinger και την κα. V. Superti στο γραφείο του Επιτρόπου Α. Tajani (Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας). Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η αντιπροσωπεία συναντήθηκε με τους Ευρωβουλευτές κ.κ. Β. Simpson (Πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών), J. Leinen (Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος), S. Al Khadraoui, και Μ. Grosch (συντονιστές της ομάδας σοσιαλιστών και ευρωπαϊκού λαϊκού κόμματος αντίστοιχα).
Η αντιπροσωπεία παρέθεσε δείπνο στην Επίτροπο Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας, κα. Μ. Δαμανάκη και στους Έλληνες Πρέσβεις διαπιστευμένους στην ΕΕ κ.κ. Θ. Σωτηρόπουλο, Α. Παπασταύρου, στο ΝΑΤΟ, κ. Θ. Σταματόπουλο και τον κ. Θ. Δεμίρη, πρέσβη – μόνιμο αντιπρόσωπο στην επιχείρηση Aταλάντα.
Τα κύρια θέματα των συζητήσεων αφορούσαν: τις ατμοσφαιρικές εκπομπές των πλοίων στα πλαίσια της Διεθνούς Διάσκεψης για την Κλιματική Αλλαγή, την πειρατεία, τις Κατευθυντήριες Γραμμές περί κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές και την ποινικοποίηση του ναυτικού επαγγέλματος.
Στις συναντήσεις αναγνωρίσθηκε από κοινοτικής πλευράς η σημασία της ελληνικής ναυτιλίας για την ΕΕ από οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής και στρατηγικής σκοπιάς, καθώς και για την Ελλάδα στα πλαίσια της ανάπτυξής της ως κομβικού σημείου διακίνησης του εμπορίου στην Ανατολική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι πρόσφατες γεωπολιτικές ανακατατάξεις στις χώρες της Βορείου Αφρικής / Μέσης Ανατολής τονίζουν τον καίριο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας ως αξιόπιστου εταίρου της ΕΕ για την εξασφάλιση της μεταφοράς των ενεργειακών αναγκών της σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Η Ελληνική αντιπροσωπεία σημείωσε με ικανοποίηση ότι η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στο Κανκούν εμπιστεύθηκε τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να συνεχίσει τις εργασίες του για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία. Στηρίζει τις προσπάθειες του ΙΜΟ να καθιερώσει τεχνικά και λειτουργικά μέτρα και προσδοκά την χωρίς καθυστέρηση εφαρμογή τους ώστε η ναυτιλία να συνεισφέρει σημαντικά στην επίτευξη των επιδιωκόμενων παγκόσμιων στόχων μείωσης εκπομπών. Η προτεινόμενη οικονομική επιβάρυνση της ναυτιλίας με συνεισφορά σε Πράσινο Ταμείο πρέπει να είναι δίκαιη και να επιδιωχθεί μέσω του ΙΜΟ με απλό, διαφανή και αποτελεσματικό μηχανισμό.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην συνεχιζόμενη έξαρση των πειρατικών επιθέσεων σε ευρύτατη θαλάσσια έκταση στον Ινδικό Ωκεανό και στην υποστήριξη της πιστής εφαρμογής των Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης (BMP) των πλοίων προς αποφυγή των πειρατικών επιθέσεων. Η ΕΕΕ επανέλαβε την ανάγκη μεγαλύτερης ευαισθητοποίησης της ΕΕ και των Ηνωμένων Εθνών για την αντιμετώπιση της πειρατείας, με την ενίσχυση της επιχειρησιακής δράσης των ναυτικών δυνάμεων, καθώς και την αντιμετώπιση των πραγματικών αιτίων της πειρατείας στην ξηρά με την καθιέρωση κράτους δικαίου και την ανάπτυξη κατάλληλων δικαστικών υποδομών στην Σομαλία.
Στις συζητήσεις, έγινε ευρέως αποδεκτή η αναγκαιότητα διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού στόλου που αποτελεί ηγετικό τομέα, παρά την δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία.
Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού για την επάνδρωση του κοινοτικού στόλου και η επείγουσα ανάγκη προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα αποτέλεσε σημαντικό θέμα των συναντήσεων. Συγκεκριμένα, επισημάνθηκε ότι η ποινικοποίηση του ναυτικού επαγγέλματος αναχαιτίζει κάθε επιτυχή προσπάθεια προσέλκυσης και απαξιώνει το επάγγελμα του ναυτικού. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου με την οποία επικροτείται η επιβολή της υπέρογκης εγγύησης των € 3 εκατομμυρίων για την απελευθέρωση του πλοιάρχου Μαγκούρα για το ατύχημα του δεξαμενοπλοίου Prestige.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ