Παράγοντες της ναυτιλίας σχολιάζουν τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ

Παράγοντες της ναυτιλίας σχολιάζουν τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ

651
Παράγοντες της ναυτιλίας σχολιάζουν τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ

«Προϋπόθεση για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας είναι η συμφωνία νέων ρεαλιστικών όρων, οι οποίοι να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή αγορά εργασίας». Αυτό επισήμανε στη χθεσινή γραπτή δήλωσή του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, με αφορμή δημοσιεύματα μερίδας του Τύπου, στα οποία μεταξύ άλλων γίνονται αναφορές σε δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα για το θέμα της ναυτικής εργασίας.
Η απάντηση του κ. Βενιάμη αφορούσε, μεταξύ άλλων, το σχόλιο του ΥΝΑ ο οποίος είχε δηλώσει στον ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» ότι «Σήμερα ο Πειραιάς ως κέντρο της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας ναυτιλίας, μπορεί να δίνει δουλειά σε 200.000 ανθρώπους, καθώς δεν μιλάμε μόνο για τα πλοία αλλά και μία σειρά από συναφείς κλάδους, από τις πρακτορεύσεις και τις ασφάλειες ως την τροφοδοσία».
«Εκείνο που θέτουμε και προωθούμε εμείς ως κυβέρνηση είναι το κοινωνικό μέρισμα του ναυτιλιακού κλάδου, που επιδιώκουμε να αυξηθεί δραστικά, ειδικά με την ενίσχυση της απασχόλησης».
«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να υπάρχουν μόνο 14.000 Έλληνες ναυτικοί, όταν κάποτε ήταν πολλαπλάσιοι. Είναι ένα θέμα που έχει τεθεί, είτε με συναινετικές κινήσεις είτε με διεκδικητικές, καθώς δεν είναι μόνο μία ‘πράξη δικαιοσύνης’ αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει την παγκόσμια πρωτιά της». Επιπρόσθετα ο υπουργός τόνισε ότι «Είναι αδιανόητο να μην έχουμε 100.000 Έλληνες ναυτικούς, τόσο αξιωματικούς όσο και πληρώματα, με συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Πως αντιδρά, όμως, η αγορά στις δηλώσεις τόσο του υπουργού Ναυτιλίας όσο και του προέδρου της ΕΕΕ;
Συζητώντας με έμπειρους αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού οι οποίοι σήμερα κατέχουν υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις σε εταιρείες ποντοπόρου ναυτιλίας τόνισαν ότι σαφώς η χθεσινή δήλωση του κ. Βενιάμη αφορά τα κατώτερα πληρώματα και την αντιμετωπίζουν ως θετική εξέλιξη. «Αντί να προσλαμβάνουμε αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα μπορεί η ελληνική ναυτιλία να προσφέρει εργασία σε Έλληνες χωρίς κανένα επιπλέον κόστος. Εάν το πλοίο καλύπτει την οργανική σύνθεση που του επιβάλλει η σημαία, η απασχόληση επιπλέον Ελλήνων δεν του προσθέτει καμία οικονομική επιβάρυνση προς το ΝΑΤ. Την τρέχουσα περίοδο που η ναυλαγορά «υποφέρει» η λήψη αυτής της απόφασης μπορεί να σηματοδοτήσει αύξηση της απασχόλησης και κατά συνέπεια μείωση της ανεργίας» επισήμαναν και οι δύο.
«Η αγορά θέλει τις ατομικές συμβάσεις» μας δήλωσε ο καπετάνιος και σημερινό υψηλόβαθμο στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας. «Οι ατομικές συμβάσεις, κατά την άποψή μου, πρέπει να γίνουν πραγματικότητα» υπογράμμισε και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «Είναι γεγονός πως το κόστος του πλοίου έχοντας Έλληνες με τα σημερινά μισθολόγια είναι σαφώς υψηλότερο από ό,τι συμβαίνει με τα αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα. Εάν θα υπήρχε μια εκλογίκευση μεταξύ των δύο μερών θα μπορούσε να βρει εργασία ένας μεγάλος αριθμός κατωτέρων πληρωμάτων».
Στη συνέχεια ο καπετάνιος έθεσε μια ενδιαφέρουσα παράμετρο που σας την παραθέτουμε: «Βέβαια αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν κατώτερα πληρώματα. Υπάρχει κάποιος αριθμός αλλά αυτός προέρχεται κυρίως από την ακτοπλοΐα μετά από τις συγχωνεύσεις των εταιρειών και τη μείωση – πώληση των πλοίων. Άρα πρέπει –αφού θέλουμε να στραφούμε σε ελληνικά πληρώματα – να τα εκπαιδεύσουμε προκειμένου να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις διαφοροποιήσεις και απαιτήσεις του ποντοπόρου πλοίου. Εκπαίδευση δε νοείται να υπάρχει μόνον για τους αξιωματικούς».
Κλείνοντας το σχόλιό του ο συνομιλητής μας προχωρά και στο δια ταύτα «Αλλά για ποια εκπαίδευση μιλάμε όταν όλοι γνωρίζουμε ότι έτσι κι αλλιώς αυτή υπολειτουργεί στη χώρα μας»;
Υπουργείο Ναυτιλίας και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έθεσαν τις απόψεις τους. Αλλά η απάντηση καταλύτης αναμένεται να δοθεί από τα ναυτεργατικά σωματεία, τα οποία όπως διαφαίνεται μελετούν τόσο τις προθέσεις του εφοπλισμού όσο και της κυβέρνησης.