Page 46 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 46

Σχολιασμός έρευνας


           Ιστορικά οι Έλληνες, κυρίως οι προερχόμενοι από                   ρείες, πιστεύω, παρ’ όλα όσα αναφέρω,
           τους ναυτότοπους, συνεταιρίζονταν και, εισφέροντας                θα συνεχίσουν να παίζουν σημαντικό
           περιορισμένα κεφάλαια, αγόραζαν πλοία, με την ελπίδα              ρόλο για επενδύσεις στη χύδην φορτηγό
           ότι θα ευνοηθούν από την αγορά πριν κάνουν                        ναυτιλία.
           το επόμενο βήμα της ανάπτυξης. Η πρακτική αυτή
           δεν έχει σταματήσει.                                              Το 5% του  orderbook των Ελλήνων
                                                                                 πλοιοκτητών αριθμεί Handysize
                                                                                 bulk carriers, ενώ το 3% του στό-
                                                                                 λου Handysizes ελληνικής δια-
                                                                                 χείρισης έχουν ηλικία μικρότερη
                                                                                 των πέντε ετών. Θα αποτελέσουν
                                                                                 αυτά τα δεδομένα πρόκληση για
                                                                                 την οικονομική βιωσιμότητα των
                                                                                 Handysizes στο μέλλον; Υπάρχει
                                                                                 ανάγκη ανανέωσης του στόλου;
                                                                             Γενικά υπάρχει η τάση να μεγαλώνουν
                                                                             τα  μεγέθη του  κάθε τύπου των  bulk
                                                                             carriers. Συγκεκριμένα, τα μεγέθη των
          λόγο τα bulk carriers. Και οι τρεις χώρες   ρισμό ότι οι μικρές εταιρείες συνι-  Handysizes που ναυπηγούνταν στο
          έχουν τεχνογνωσία, γραμμές παραγωγής   στούν τη ραχοκοκαλιά της χύδην   παρελθόν κυμαίνονταν από 28.000
          που συμπιέζουν τον χρόνο ναυπήγησης   φορτηγού ναυτιλίας. Την ίδια ώρα   έως 33.000 dwt. Σήμερα, τα νεότευκτα
          και το κόστος, μελετητικά γραφεία που   καταγράφεται διαχρονικά σταδι-  φτάνουν τους 38.000-40.000 dwt. Για
          με τεχνολογικές βελτιώσεις ελαττώνουν   ακή μείωση των εταιρειών μικρού   τους λόγους που αναφέρω στην πρώτη
          το οικολογικό αποτύπωμα και βελτιώνουν   μεγέθους στην Ελλάδα. Είστε αισι-  παράγραφο, νομίζω ότι θα συνεχίσουν
          την απόδοση αυξάνοντας την ταχύτητα   όδοξος για το μέλλον των μικρομε-  να ναυπηγούνται αυτού του μεγέθους
          και ελαττώνοντας την κατανάλωση των   σαίων ναυτιλιακών εταιρειών δια-  πλοία και οι Έλληνες να επενδύουν σε
          πλοίων που ναυπηγούν. Στα επόμενα χρό-  χείρισης bulk carriers;    new buildings και second hand πλοία.
          νια θα υπάρχουν λύσεις για πράσινα καύ-  Στη χώρα μας, η ναυτιλία θεωρείται
          σιμα. Οι τρεις αυτές χώρες, με τις υποδο-  σημαντική βιομηχανία, κάτι το οποίο   Από τις εταιρείες μεγάλου μεγέθους
          μές που διαθέτουν, θα είναι σε θέση να   παρακινεί επιχειρηματίες από άλλους   (τουλάχιστον 16 πλοία) αποκλει-
          ναυπηγήσουν με γοργούς ρυθμούς αυτά   τομείς της οικονομίας να θέλουν να επε-  στικής διαχείρισης bulk carriers,
          τα πλοία.                        κταθούν και σε αυτόν τον χώρο. Συνήθως,   το 75% των πλοίων είναι μεγέ-
          Η συγκέντρωση των συντελεστών παρα-  αυτές οι επενδύσεις ξεκινούν συντηρη-  θους Panamax (41%) και Capesize
          γωγής σε αυτές τις χώρες είναι τόσο   τικά, προκειμένου οι επενδυτές να δια-  (34%). Υπάρχει συγκεκριμένος
          ισχυρή, που θεωρώ απίθανο στα επό-  χειριστούν τον κίνδυνο σε έναν χώρο τον   λόγος που οι εταιρείες μεγαλύτε-
          μενα δέκα χρόνια να διαταραχθεί αυτή   οποίο δεν γνωρίζουν καλά.       ρου μεγέθους τείνουν να εστιά-
          η ισορροπία.                     Ιστορικά οι Έλληνες, κυρίως οι προερχό-  ζουν σε πλοία μεγαλύτερου μεγέ-
                                           μενοι από τους ναυτότοπους, συνεταιρί-  θους;
          Το 5% του στόλου των bulk carriers έχει   ζονταν και, εισφέροντας περιορισμένα   Οι μεγαλύτερες εταιρείες συνήθως επεν-
              ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών.   κεφάλαια, αγόραζαν πλοία, με την ελπίδα   δύουν σε Panamaxes και Capesizes, διότι
              Θα επηρεαστεί αυτό το ποσοστό   ότι θα ευνοηθούν από την αγορά πριν   διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια και
              μελλοντικά  λόγω  των  ολοένα   κάνουν το επόμενο βήμα της ανάπτυξης.   έχουν δημιουργήσει εμπορικές σχέσεις
              αυστηρότερων περιβαλλοντικών   Η πρακτική αυτή δεν έχει σταματήσει.   με τους μεγάλους ναυλωτές, οι οποίοι
              κανονισμών;                  Είναι αρκετά συνηθισμένο οι ναυτιλιακές   διακινούν φορτία αυτού του μεγέθους.
          Οι νέοι κανονισμοί από την Ευρωπαϊκή   εταιρείες, μετά τον θάνατο ή την αποχώ-  Οι επενδύσεις σε μεγάλου μεγέθους
          Ένωση για τα πράσινα καύσιμα, αλλά   ρηση του αρχικού ιδρυτή, να διασπώνται   πλοία είναι πιο ριψοκίνδυνες, εντούτοις
          και τους επόμενους μήνες από τον ΙΜΟ,   από τους διαδόχους και να δημιουργού-  τα οικονομικά αποτελέσματα σε μια καλή
          σίγουρα θα είναι καθοριστικοί για τα   νται νέες εταιρείες.        αγορά είναι θεαματικά υψηλά. Από την
          παλαιότερα πλοία. Πιστεύω ότι πολλά   Το διαχειριστικό κόστος των πλοίων, με   άλλη πλευρά, σε μια κακή αγορά, αυτές
          από αυτά τα πλοία θα πάρουν την οδό   την πληθώρα των κανονισμών και των   οι εταιρείες μπορούν να υποστηρίξουν
          προς τα διαλυτήρια.              υποχρεώσεων που τα επιβαρύνουν, δεν   την επένδυσή τους εισφέροντας επι-
                                           ευνοεί τις μικρές εταιρείες. Για να αντε-  πλέον κεφάλαιο αν χρειαστεί, περιμέ-
          Πάνω από έξι στις δέκα εταιρείες   πεξέλθουν, δημιουργούνται συνεργίες   νοντας καλύτερες μέρες.
              αποκλειστικής διαχείρισης bulk   ή συνεταιρισμοί, ώστε να επιμεριστούν   Πιστεύω λοιπόν ότι αυτοί είναι οι λόγοι
              carriers έχουν στόλους που απαρ-  τα έξοδα σε μεγαλύτερο αριθμό πλοίων.   για τους οποίους οι μεγάλες εταιρείες
              τίζονται από έως και πέντε πλοία,   Αυτό έχει ως συνέπεια να ελαττώνεται ο   προκρίνουν την επένδυση στα μεγάλου
              γεγονός που αναδεικνύει τον ισχυ-  αριθμός των εταιρειών. Οι μικρές εται-  μεγέθους bulk carriers.

          46                                                                                              NX
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51