Page 167 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 167

εκ τούτου, και η διάρκεια των συμβάσεων
            εργασίας σε ένα bulk carrier για το προ-
            σωπικό είναι μεγαλύτερη κατά τουλάχι-
            στον έναν με δύο μήνες συγκριτικά με
            άλλες κατηγορίες πλοίων.
            Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό των
            bulk carriers είναι ότι οι ναυτικοί καλούνται
            να καθαρίζουν πολύ συχνά τα αμπάρια
            των πλοίων τους (μετά από κάθε εκφόρ-
            τωση), πράγμα που τους καθιστά αρκετά
            πιο σκληροτράχηλους, εφόσον έρχονται
            αντιμέτωποι με όλες τις καιρικές συνθή-
            κες σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου,
            όσο ακραίες και αντίξοες κι αν είναι.
            Με τον νου σε όλα τα παραπάνω και όχι
            μόνο, μπορεί κάποιος να σκιαγραφήσει
            και να αποδώσει σε έναν ελάχιστο βαθμό
            τα στοιχεία που καθιστούν τα bulk carriers
            τη μακροβιότερη κατηγορία πλοίων στο
            παγκόσμιο στερέωμα, ενώ τους ναυτι-
            κούς που τα επανδρώνουν μια κατηγορία
            υψηλής ναυτοσύνης και άξιους πολλών
            συγχαρητηρίων.

            Στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων του
                ΙΜΟ για το περιβάλλον, προκρίνο-
                νται διάφορες λύσεις καυσίμων
                για τα πλοία. Ποιες δεξιότητες
                πρέπει να έχει ο μηχανικός του   διαχείρισης καθαρισμού, μεταφοράς   επιμέρους μηχανήματων σε πραγματικό
                μέλλοντος προκειμένου να αντα-  και καύσης αυτού.               χρόνο, με τις υποδομές στη στεριά και
                ποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις   Παράλληλα, απαιτείται ο συνεχής έλεγ-  την πλοιοκτήτρια εταιρεία, απαιτούν
                σχετικά με τα νέα καύσιμα;    χος της ποιότητας καύσης, με συνέχεις   επιπλέον γνώσεις από τους αξιωματι-
            Ο IMO έθεσε ως στόχο τις μηδενικές   μετρήσεις  των εκλυόμενων αερίων   κούς μηχανικούς (αλλά και γέφυρας)
            εκπομπές αερίων έως ή γύρω στο 2050.   (καυσαερίων), ώστε να τηρούνται οι   των πλοίων.
            Η μετάβαση της εμπορικής ναυτιλίας   ποσοστώσεις σε CO2, SOx, NOx κ.λπ.   Το ίδιο ισχύει και στα ζητήματα ηλε-
            προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων   που προκύπτουν από την καύση.   κτρονικής, ψυκτικών μηχανών, τηλε-
            (net zero) υπό το πρίσμα της εξέλι-  Κατά περίπτωση, απαιτείται καθαρισμός   ματικής, πληροφορικής, αυτοματισμών
            ξης των καυσίμων (LNG/LPG, αμμω-  των καυσαερίων, με συσκευές ξεπλύ-  και ελέγχου, ενώ το επίπεδο επικοινω-
            νία, αιθανόλη, βιοκαύσιμα, πυρηνικά)   ματος με θαλασσινό ή γλυκό νερό, ενώ   νίας και επιμόρφωσης στην αγγλική
            παράλληλα με την τεχνική πρόοδο που   συχνά τοποθετούνται συσκευές για την   γλώσσα είναι πάρα πολύ απαιτητικό.
            επιτεύχθηκε από τους κατασκευαστές   ουδετεροποίηση των προϊόντων καύ-  Παρά τις επιπλέον προϋποθέσεις, οι
            μηχανών πλοίων καθίσταται πλέον εφι-  σης/πλύσης, προτού απελευθερωθούν   ιδιαιτερότητες της ναυτικής ζωής στο
            κτή.                              στην ατμόσφαιρα (καταλύτες) ή απορ-  πέρασμα του χρόνου παραμένουν οι
            Ήδη  το 30%  των υπό ναυπήγηση    ριφθούν τα νερά πλύσης στη θάλασσα   ίδιες, προσαρμοσμένες όμως στη σύγ-
            πλοίων θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά   (Open/Close Loop Scrubbers).   χρονη εποχή.
            καύσιμα. Η τεχνολογική εξέλιξη και   Ανάλογα με το καύσιμο (LPG/LNG/  Ως εκ τούτου, απαιτείται υψηλός βαθ-
            πρόοδος, όπως σημειώνεται τα τελευ-  αιθανόλη), απαιτούνται επιπλέον   μός εξειδίκευσης, ο οποίος μπορεί να
            ταία χρόνια, είναι αλματώδης και απο-  συσκευές διαχείρισης, μέχρι να κατα-  επιτευχθεί μόνο με «άριστα» καταρ-
            τελεί πραγματική πρόκληση για τους   ναλωθεί στην προωστήρια μηχανή σε   τισμένους ναυτικούς, που όχι μόνο
            μηχανικούς του  μέλλοντος,  προκει-  αέρια μορφή.                   θα ακολουθήσουν πιστά τη ναυτική
            μένου να ανταποκριθούν στις υψηλές   Όλες οι εφαρμοζόμενες τεχνολογικές   «τέχνη» των προγόνων μας, αλλά θα
            απαιτήσεις που προκύπτουν.        λύσεις απαιτούν υψηλά εξειδικευμένο   πρέπει επίσης να ενισχυθούν με συνεχή
            Το καθένα από τα νέα καύσιμα ακο-  προσωπικό για την ασφαλή και απρό-  επιμόρφωση και κίνητρα για τη συνέ-
            λουθείται από τις ιδιαιτερότητές του,   σκοπτη λειτουργία τους. Τα εμπορικά   χιση της ελληνικής ναυτικής παράδο-
            τόσο υπό το πρίσμα των προϋποθέσεων   πλοία σήμερα, με τις υψηλότατες ανά-  σης και την αδιάκοπη ανύψωση και
            μεταφοράς, αποθήκευσης, μετάγγισης   γκες σε ηλεκτρονικό έλεγχο, με απαί-  πρόοδο της ελληνικής εμπορικής ναυ-
            επί του πλοίου όσο και από πλευράς   τηση για συνεχή επικοινωνία όλων των   τιλίας.

                                                                                Δεκέμβριος 2024              167
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172