Page 106 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 106
Λειτουργική διαχείριση
Όσο οι χώρες οι οποίες παραδοσιακά τροφοδοτούν αυξημένη ζήτηση για εργατικό δυναμικό,
την παγκόσμια ναυτιλία με ναυτικούς αναπτύσσονται, που σημαίνει υψηλοί (για τα δεδομένα
τόσο λιγότεροι είναι οι νέοι οι οποίοι των Φιλιππίνων) μισθοί, τότε για ποιο
ελκύονται από το ναυτικό επάγγελμα. λόγο να πάει ένας ανειδίκευτος να γίνει
π.χ. Ο/S ή καμαρότος, όταν μπορεί να
βρει σχεδόν τα ίδια χρήματα στην οικο-
δομή; Αντίστοιχα, ένας νέος που πλέον
έχει τη δυνατότητα να σπουδάσει και
βλέπει ότι μπορεί στην πατρίδα του να
έχει μέλλον ως επιστήμονας ή στέλεχος
σε μια επιχείρηση μπορεί να προτιμήσει
μια τέτοια καριέρα από το να επιδιώξει
να γίνει αξιωματικός ΕΝ.
Φυσικά, χώρες όπως οι Φιλιππίνες ακόμη
δεν έχουν φτάσει στο βιοτικό επίπεδο των
ανεπτυγμένων κρατών, αλλά όσο περ-
νούν τα χρόνια ολοένα και θα πλησιάζουν.
Ταυτόχρονα, αφενός μεν ο αριθμός των
πλοίων μεγαλώνει και αφετέρου πρέπει
να λάβουμε υπόψη ότι τα φορτηγά πλοία
ελκύουν χαμηλότερη ποιότητα πληρωμά-
των απ’ ό,τι οι άλλοι τύποι πλοίων, λόγω
του γεγονότος ότι τα φορτηγά προσφέ-
ρουν χαμηλότερους μισθούς. Ο συνδυα-
σμός όλων των παραπάνω κάνει όλο και
πιο δύσκολη την εύρεση κατάλληλων
πληρωμάτων.
Το να στραφεί κάποιος σε νέες αγορές
ναυτικών αυτή τη στιγμή φαντάζει εξαι-
ρετικά δύσκολο, καθώς υπάρχουν μεν
οικονομικά ασθενέστερες χώρες και με
μεγάλους πληθυσμούς, αλλά καμία από
αυτές δεν έχει το μεγάλο πλεονέκτημα
της γνώσης των αγγλικών ή ακόμα και
τη ναυτική παράδοση (και τις υποδομές
σε ναυτικές ακαδημίες, εκπαιδευτικά
κέντρα, κ.λπ.) που έχουν οι Φιλιππίνες.
Κάτι που θα μπορούσε, ίσως, μελλοντικά
να αποτελέσει αντίρροπη δύναμη στην
έλλειψη πληρωμάτων είναι η τεχνολογία.
Αν και ποτέ δεν θα μπορεί ένα πλοίο να
είναι αυτόνομο (θεωρώ ότι drone πλοία
που να διασχίσουν τον Ατλαντικό με
φορτία δεκάδων εκατομμυρίων δολα-
ρίων και πετρέλαιο στις δεξαμενές τους
δεν θα υπάρξουν, τουλάχιστον όχι στη
δική μας ζωή), εντούτοις ίσως η τεχνο-
λογία επιτρέψει τη μείωση του αριθμού
των πληρωμάτων. Ήδη η νορβηγική
Kongsberg Maritime έλαβε το πράσινο
φως (approval in principle) από τον DNV
να επιχειρήσει να αντικαταστήσει τον
Α΄ μηχανικό πάνω στο πλοίο με μηχα-
νικό που θα ελέγχει έναν αριθμό πλοίων
απομακρυσμένα. Μένει να φανεί εάν
και κατά πόσο αυτή η καινοτόμος ιδέα
θα στεφθεί με επιτυχία.
106 NX