Page 22 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 22
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
στο Πέραμα, όπου προστέθηκε μία ακόμη δεξα- ο αριθμός των σπουδαστών στις δημόσιες ΑΕΝ
μενή στις ήδη υπάρχουσες ναυπηγοεπισκευαστι- της χώρας και εμείς ως εταιρεία απασχολούμε
κές βάσεις. Θα πρέπει να τονιστεί ωστόσο ότι το μεγάλο αριθμό δοκίμων. Παρατηρούμε, αντιθέτως,
κόστος επισκευών στα ελληνικά ναυπηγεία είναι ότι η προσφορά δοκίμων είναι μεγαλύτερη από
υψηλότερο έναντι των αντίστοιχων τουρκικών. Η όσες θέσεις μπορούμε ως εταιρεία να προσφέ-
Ελλάδα είναι ένα 30% ακριβότερη από την Τουρ- ρουμε. Παρατηρείται επίσης και το ότι, ενώ πολλοί
κία αυτή τη στιγμή. νέοι θέλουν να εισέλθουν στο ναυτικό επάγγελμα
μέσω των δημόσιων ΑΕΝ, δεν τα καταφέρνουν,
ç Πόσο εύκολο είναι σήμερα για νέους καθώς έχουν αυξηθεί τα μόρια εισαγωγής, και
επιχειρηματίες να εισέλθουν στη ναυ- τελικά επιλέγουν ιδιωτικές ακαδημίες.
τιλία, με δεδομένο ότι όλο και λιγότε-
ρες τράπεζες χρηματοδοτούν σήμερα ë Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι το
τον κλάδο; ελληνικό νηολόγιο δεν παρουσιάζει
Σίγουρα είναι πιο δύσκολο σε σύγκριση με πενή- την προσδοκώμενη ανάπτυξη, παρά
ντα χρόνια πριν, όταν ξεκίνησα εγώ τη σταδιοδρο- τις όποιες προσπάθειες της ελληνικής
μία μου στον κλάδο. Τότε υπήρχαν στον Πειραιά πολιτείας;
είκοσι ξένες τράπεζες, οι οποίες ανταγωνίζονταν Οι Έλληνες αξιωματικοί είναι πιο ακριβοί από τους
για την παροχή κεφαλαίων στις ναυτιλιακές εται- Φιλιππινέζους, τους Ινδούς και τους Κινέζους.
ρείες. Παράλληλα, πλοίαρχοι με τις οικονομίες Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που οι Έλληνες
τους και Α΄ μηχανικοί ΕΝ, συνεταιριζόμενοι με πλοιοκτήτες δεν επιλέγουν την ελληνική σημαία.
επιχειρηματίες της ξηράς ως χρηματοδότες, Υπάρχουν πολλές εταιρείες, όπως και εμείς, που
δημιουργούσαν ναυτιλιακές εταιρείες. Υπήρχε έχουμε έναν πυρήνα Ελλήνων ναυτικών, διότι
μια γενικότερη άνθηση στο ναυτιλιακό επιχειρείν. τους εμπιστευόμαστε. Απασχολούμε περίπου 300
Πλέον ο αριθμός των διαχειριστριών εταιρειών Έλληνες αξιωματικούς, κυρίως στα δεξαμενόπλοια
στον Πειραιά βαίνει μειούμενος, αν και συνολικά και δευτερευόντως στα φορτηγά πλοία. Δυστυχώς,
διαχειρίζονται περισσότερα πλοία. Δεν βλέπω το ελληνικό νηολόγιο συρρικνώνεται και πλέον το
Διαφωνώ με πλέον πλοιάρχους, μηχανικούς και νησιώτες να κορυφαίο νηολόγιο εντός ΕΕ είναι της Μάλτας.
την άποψη ότι εισέρχονται στον εφοπλισμό. Πρόκειται για μια απρόσμενη εξέλιξη.
οι νέοι Έλληνες Αντιθέτως, βλέπουμε να εισέρχονται στην πλοι-
δεν ακολουθούν οκτησία πολλοί, νέοι άνθρωποι με πολύ καλές ì Η ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια στέ-
το ναυτικό σπουδές, οι οποίοι έχουν μια ικανότητα να κεται σταθερά αρωγός στις ανάγκες
επάγγελμα. αντλούν κεφάλαια. Υπάρχουν βέβαια και απο- της κοινωνίας. Σε ποιους κοινωνικούς
σχίσεις. Για παράδειγμα, έως το ’90 η μοναδική τομείς θα εστιάσει η ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ
εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Μαρτίνου την υποστήριξή της;
ήταν η Thenamaris. Πλέον οι αδελφές εταιρείες Μέχρι τώρα, λόγω μνημονίων, οι τομείς που υπέ-
είμαστε πέντε. Πρόκειται για σημαντική ανάπτυξη, φεραν ήταν η Υγεία και η Παιδεία, δεδομένου ότι
η οποία πιθανώς να μην είχε σημειωθεί εάν δεν δεν υπήρχαν επαρκείς κρατικοί πόροι. Πλέον, το
είχαμε διασπαστεί. Διαχειριζόμαστε πολύ μεγα- Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει 4 δισ. για τις ανά-
λύτερο αριθμό πλοίων και απασχολούμε μεγα- γκες των νοσοκομείων της χώρας, ενώ και ο νέος
λύτερο αριθμό στελεχών, εξέλιξη πολύ θετική υπουργός Παιδείας, κ. Πιερρακάκης, πιστεύω ότι
για την ελληνική οικονομία. Αναφέρω συχνά το θα βρει πόρους για την αναβάθμιση και τον εκσυγ-
παράδειγμα του ανιψιού μου του Γιάννη, ο οποίος χρονισμό του εκπαιδευτικού υλικού. Οι διαδραστι-
έχει ιδρύσει τη Signal, μια εταιρεία υψηλής τεχνο- κοί πίνακες, για παράδειγμα, βοηθούν πάρα πολύ
λογίας για τη ναυτιλία, που απασχολεί περίπου τους μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από
100 νέους επιστήμονες. την πλευρά μας συμβάλλουμε στο έργο των διδα-
σκόντων σε σχολεία σε περιοχές εκτός Αττικής, οι
è Διεθνείς οργανισμοί της ναυτιλίας οποίες είναι χαμηλότερου εισοδήματος. Για εμάς,
συχνά υπογραμμίζουν το σημαντικό Δημόσια Υγεία και Παιδεία αποτελούν προτεραι-
έλλειμμα αξιωματικών στα πλοία, ενώ ότητες. Τα προηγούμενα χρόνια, το κράτος είχε
η εικόνα και στην Ελλάδα είναι παρό- μείνει πίσω τόσο σε οικονομικούς πόρους όσο και
μοια. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι σε ανθρώπινο δυναμικό. Είχε τύχει να δωρίσουμε
το ναυτικό επάγγελμα δεν είναι τόσο μια πτέρυγα σε ένα νοσοκομείο και να μην υπάρχει
ελκυστικό για τους νέους σήμερα, νοσηλευτικό προσωπικό να τη στελεχώσει.
παρά τη μεγάλη παράδοση που έχουμε Η Ελληνορθόδοξη Εκκλησία αποτελεί επίσης
ως λαός στη ναυτοσύνη; πυλώνα εστίασης για εμάς, καθώς είναι μέρος της
Διαφωνώ με την άποψη ότι οι νέοι Έλληνες δεν παράδοσής μας και της ταυτότητάς μας. Είναι μια
ακολουθούν το ναυτικό επάγγελμα. Είναι μεγάλος πολιτιστική κληρονομιά για τις επόμενες γενεές.
22