Page 134 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 134
ΤΡΑΠΕΖΕΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
TOP 40 GLOBAL SHIP FINANCE απαιτήσεων κεφαλαιακής επάρκειας λίας έναντι κρίσιμων διεθνών ανταγωνι-
BANKS (US$ bln.) (capital requirements) των τραπε- στών θα συνέβαλε αποτελεσματικά στην
ζών. Η προσαρμογή αυτή αναμένεται κατεύθυνση αυτή.
Πηγή: Petrofin Research (Ίούλιος 2023) να συμβάλει στη θωράκιση των τραπε- Με βάση πρόσφατα στοιχεία της
ζών ώστε να συνεχίζουν απρόσκοπτα Petrofin Research (Ιούλιος 2023), το
τη λειτουργία τους σε ενδεχόμενες δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των
BNP PARIBAS 20 εξωτερικές κρίσεις, καταστροφές ή 40 κορυφαίων διεθνών τραπεζών δια-
μη αναμενόμενα αρνητικά γεγονότα. Το μορφώθηκε σε $289,4 δισ. το 2022,
νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει μετα- έναντι $290,2 δισ. το 2021 (-0,25%).
βατική φάση του προληπτικού καθε- Οι νέοι κανονισμοί της Βασιλείας ΙΙΙ
στώτος εποπτείας για crypto assets εισάγουν ένα πιο περιοριστικό πλαίσιο
CHINA EXIM 18 και αντίστοιχες προσαρμογές για την όσον αφορά την ποιότητα του κινδύ-
ενίσχυση της διοίκησης των τραπεζών νου αντισυμβαλλομένου (counter-
ως προς ESG (environmental-social- party risk), συγκριτικά με τους προη-
governance) κινδύνους. γούμενους κανονισμούς της Βασιλείας
Ι και ΙΙ. Επίσης, δεδομένου ότι η ναυ-
KfW IPEX 15 ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ τιλιακή επιχειρηματικότητα χαρακτηρί-
Στο πλαίσιο της Βασιλείας ΙΙΙ, οι χρη- ζεται από σύνθετους και ετερόκλητους
ματοπιστωτικοί οργανισμοί πρέπει να κινδύνους (σε ναύλους, τιμές πλοίων,
εφαρμόσουν συγκεκριμένα πλαίσια ως καύσιμα, επιτόκια, συναλλαγματικές
CREDIT προς τον δείκτη δανεισμού (leverage ισοτιμίες, τεχνικούς, περιβαλλοντι-
AGRICOLE CIB 13 ratio), των κεφαλαιακών απαιτήσεων κούς, νομικούς κινδύνους κ.α.), είναι
(capital requirements) και του επιπέ- αναμενόμενο ότι τα κριτήρια δανει-
δου ρευστότητας (liquidity). Το νέο οδότησης που καλούνται να υιοθε-
κανονιστικό πλαίσιο θα επιτρέψει επί- τήσουν οι χρηματοπιστωτικοί φορείς
σης στις τράπεζες να εφαρμόσουν μια ναυτιλιακής χρηματοδότησης θα είναι
ING 13
προτιμησιακή αξιολόγηση στα ναυτιλι- αυστηρότερα και θα απαιτούν ισχυ-
ακά δανειακά χαρτοφυλάκιά τους και ρότερη κεφαλαιακή επάρκεια και πιο
σε εξειδικευμένη χρηματοδότηση, κατά συντηρητικούς δείκτες σταθμισμένων
τον υπολογισμό των σταθμισμένων κινδύνων. Ως συνέπεια, προτεραιότητα
BANK OF CHINA 13 ποσοστώσεων κινδύνου (risk weights) χρηματοδότησης αναμένεται να έχουν
και εν τέλει και στις κεφαλαιακές τους οι ηγετικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις,
υποχρεώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι με δυνατούς ισολογισμούς, υγιή χρη-
νέοι κανονισμοί θα δημιουργήσουν ματοοικονομική απόδοση, ποιοτικά
τιμολογιακές ευκαιρίες στις τράπεζες χαρακτηριστικά και καταξιωμένη φήμη
SUMI TRUST 11 για ανταγωνιστική χρηματοδότηση και στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, με σύγ-
στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. χρονο στόλο, ισχυρό πελατολόγιο και
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται, ως εναρ- σταθερές χρηματοροές.
κτήριο σημείο, να έχει θετικές συνέ- Η μακροχρόνια διαδικασία αναμόρ-
πειες στη χρηματοδότηση της ναυτι- φωσης του ευρωπαϊκού θεσμικού
SMBC 10 λίας, αν και περαιτέρω συστηματικές πλαισίου του τραπεζικού συστήμα-
ενέργειες θα συνέβαλαν στη διευκό- τος εκκίνησε ήδη με τη διασπορά της
λυνση της πρόσβασης των ναυτιλιακών παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης
εταιρειών σε επαρκή χρηματοδότηση και συνεχίστηκε με ευρύτερες προκλή-
και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικό- σεις εξαιτίας της πανδημίας COVID-
KOREA EXIM 10
τητας του κλάδου. 19 και των οικονομικών συνεπειών
Σύμφωνα με την ECSA, ο στρατηγικός της σύγκρουσης στην Ουκρανία. Το
ρόλος και η ενίσχυση της ανταγωνιστι- αναμορφωμένο και επικαιροποιημένο
κότητας της ναυτιλίας για την Ευρώπη, πλαίσιο της Βασιλείας ΙΙΙ θα υποστη-
στους τομείς της ενέργειας, των τροφί- ρίξει επίσης την πράσινη μετάβαση
CITI 9
μων και της εφοδιαστικής αλυσίδας, πρέ- και τον ψηφιακό μετασχηματισμό,
πει να αναγνωρίζεται και ως προς τους καθώς ένα υγιές και ισχυρό τραπεζικό
όρους της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. σύστημα θα είναι σε θέση να χρημα-
Ένα διαφοροποιημένο σύνολο κατάλληλα τοδοτήσει την πραγματική οικονομία.
HSBC 9 σχεδιασμένων χρηματοδοτικών εργαλείων Το νέο θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να
για την ενίσχυση των ανταγωνιστικών γίνει επίσημα αποδεκτό και να τεθεί
πλεονεκτημάτων της ευρωπαϊκής ναυτι- σε εφαρμογή τους ερχόμενους μήνες.
134