Page 104 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 104
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
πεύουν το 16,3% του συνόλου, με μία από απώλειες και τα θύματα είναι η άμεση λήψη
τις απώλειες να σχετίζεται με υγροποίηση μέτρων προς αποφυγήν ατυχών επαναλήψεων.
φορτίου. Είναι ζωτικής σημασίας να εμβαθύνουμε στην
• 50.000-59.000 dwt: Επτά πλοία χάθηκαν, κατανόηση των υφιστάμενων κανόνων, κανονι-
που αντιπροσωπεύουν το 25,9% του συνό- σμών και δεξιοτήτων. Ωστόσο, φαίνεται ότι επί
λου, με τις απώλειες 55 ζωών να αντιστοι- του παρόντος υπάρχει σημαντική καθυστέρηση
χούν στο 59,8%. Τέσσερις από τις απώλειες μεταξύ του χρόνου κατά τον οποίο μια αναφορά
σχετίζονταν με υγροποίηση φορτίου. ή μια αρχική αναφορά υποβάλλεται από έναν
• Ο μικρότερος αριθμός απωλειών ήταν στην οργανισμό διερεύνησης ατυχημάτων μέχρι τη
περιοχή 60.000-79.000 dwt, που αντιπρο- στιγμή που οι πληροφορίες γίνονται διαθέσιμες
σωπεύει το 7,4% του συνόλου. στο κοινό.
• 80.000+ dwt: Οι απώλειες ενός Η βιομηχανία μεταφοράς χύδην φορτίου θα πρέ-
Newcastlemax και ενός VLOC επέστρεψαν πει να είναι έτοιμη να κάνει τολμηρές αλλαγές
την προσοχή στην ασφάλεια των μεγαλύτε- στον σχεδιασμό των πλοίων προκειμένου να
ρων φορτηγών χύδην. Οι επτά απώλειες ή το βελτιώσει περαιτέρω την ασφάλεια και τη δυνα-
25,9% των συνολικών 27 απωλειών πλοίων τότητα περαιτέρω επιβίωσης των πλοίων χύδην
που αναφέρθηκαν κόστισαν 22 ζωές ή το ξηρού φορτίου. Οι αναφορές για τον απαράδεκτα
23,9% των συνολικών 90 ζωών που χάθηκαν υψηλό αριθμό απώλειας ζωής των ναυτικών πρέ-
κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. πει να θέσουν υπό αμφισβήτηση τους υπάρχο-
Η προσάραξη ήταν η πιο κοινή αιτία απωλειών ντες κώδικες και συμβάσεις SOLAS, LOADLINE,
φορτηγών χύδην από το 2012 έως το 2021, με IMDG, IMSBC, προκειμένου με τις κατάλληλες
13 απώλειες, που αντιπροσωπεύουν το 48,1% των τροποποιήσεις να σωθούν οι ζωές των πληρω-
συνολικών απωλειών. Οι διαθέσιμες αναφορές μάτων των πλοίων.
έρευνας υπογραμμίζουν ότι το ανθρώπινο λάθος
τόσο επιχειρησιακά όσο και στη ναυσιπλοΐα Η ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗ
συνέβαλε στην πλειονότητα των 13 απωλειών. RIGHTSHIP ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ
Η απώλεια του πολύ μεγάλου πλοίου μεταφοράς ΑΕΡΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ
σιδηρομεταλλεύματος (VLOC) «Stellar Banner», Η κατάταξη των πλοίων για τις εκπομπές GHG
που κατασκευάστηκε το 2016, ενώ μετέφερε από τη RightShip σχεδιάστηκε ως απάντηση
σιδηρομετάλλευμα τον Φεβρουάριο του 2020 στην αυξανόμενη τάση των παγκόσμιων μειώ-
στα ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας, υποδηλώ- σεων των εκπομπών CO₂ και στη ζήτηση των
νει ότι υπήρχαν σοβαρά ζητήματα που σχετίζο- διαχειριστών πλοίων για πρακτικές λύσεις. Έχει
νται με την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών σχεδιαστεί για να αναδεικνύει και να επιβρα-
ναυσιπλοΐας και τήρησης φυλακών της εταιρείας βεύει όσους δίνουν προτεραιότητα στην αποτε-
(SMS), μεταξύ άλλων παραγόντων. λεσματικότητα του σχεδιασμού του πλοίου τους.
Η προσάραξη και η επακόλουθη απώλεια του Η κατάταξη GHG είναι ένα δυναμικό μοντέλο,
πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου Newcastlemax που σημαίνει ότι η βαθμολογία GHG ενός πλοίου
«Wakashio», κατασκευής 2007, φέρεται να ήταν κινείται σε σχέση με τη μεταβαλλόμενη αγορά.
πιθανότατα αποτέλεσμα «ανθρώπινου παράγο- Η κατάταξη GHG συγκρίνει τις θεωρητικές εκπο-
ντα». Η επικρατέστερη αιτία είναι ότι, καθώς το μπές CO₂ ενός πλοίου με πλοία παρόμοιου μεγέ-
πλοίο περνούσε πέντε μίλια νότια του Μαυρικίου, θους και τύπου, χρησιμοποιώντας μια εύκολη
το πλήρωμα αποσπάστηκε από την αναζήτησή κλίμακα από το A μέχρι το G. Ένα ενεργειακά
του για τηλεφωνικό σήμα και την επικοινωνία αποδοτικό πλοίο έχει χαμηλότερο κόστος καυ-
με τις οικογένειές τους, με αποτέλεσμα την ανε- σίμων και καλύτερες δυνατότητες ναύλωσης,
παρκή παρακολούθηση του ECDIS. Αυτό το περι- γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερη
στατικό υποδηλώνει ανεπαρκείς διαδικασίες ISM αρχική αξία και μεγαλύτερη περίοδο οικονομικής
και ανεπαρκείς οδηγίες για την ασφαλή εκτέλεση απόσβεσης. Όσοι κάνουν το σωστό ανταμείβο-
της ναυσιπλοΐας. νται, με τα αποτελέσματά τους να εμφανίζονται
Από τα πέντε ατυχήματα μεταφοράς χύδην φορ- ξεκάθαρα στα δεδομένα της πλατφόρμας της
τίου που συνέβησαν ως συνέπεια της υγροποί- RightShip, αυξάνοντας την πιθανότητα το πλοίο
ησης του φορτίου, τέσσερα πλοία μετέφεραν τους να είναι μια ελκυστική επιλογή ναύλωσης.
μετάλλευμα νικελίου και ένα μετέφερε βωξίτη. Όταν η κατάταξη GHG της RightShip καθιερώ-
Αντιπροσώπευαν το 18,5% των συνολικών απω- θηκε, το 2012, ως εργαλείο σύγκρισης των εκπο-
λειών τα τελευταία δέκα χρόνια. Αυτές οι απώ- μπών CO₂ των πλοίων σε παγκόσμια βάση, το
λειες οδήγησαν στην απώλεια 70 ζωών ναυτικών θέμα της απανθρακοποίησης και των μηδενικών
(76,1% της συνολικής απώλειας ζωής). εκπομπών CO₂ φαινόταν να είναι πολύ μακριά
Τα μαθήματα που πήραμε από τις παραπάνω από τον ορίζοντα. Ωστόσο, την τελευταία δεκα-
104