Page 103 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 103

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ                     ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ











 του καπτ. Γ. Γεωργούλη







                                                                         των γεννητριών) ή ηλεκτρικές βλάβες στα συστή-
 ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ                                          ματα παραγωγής ενέργειας και διανομής και
 ΣΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ                                               τέλος στα συστήματα πρόωσης, ενώ σημαντικό
 Η απώλεια ενέργειας (black out) στο πλοίο και                           ρόλο στην έκβαση του περιστατικού παίζει η
 κατά συνέπεια η απώλεια πρόωσης είναι από                               διαχείριση της βλάβης από το προσωπικό του
 τους σημαντικότερους κινδύνους στην ασφαλή                              πλοίου. Επίσης, οι αιτίες της απώλειας ενέργειας
 λειτουργία του πλοίου και από τις κυριότερες                            συχνά αφορούν τη λειτουργία πολύπλοκων ολο-
 αιτίες πρόκλησης ατυχήματος, ειδικότερα στην                            κληρωμένων συστημάτων.
 επιβατηγό ναυτιλία. Η απώλεια της πρόωσης                               Τέλος, η ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα, πιεζό-
 μπορεί, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες                            μενη από το θεσμικό πλαίσιο, καλείται να σχε-
 (καιρός, περιοχή), να αποτελέσει άμεση απειλή                           διάσει και να εφαρμόσει τεχνικές λύσεις και
 για το πλοίο, τους επιβάτες και το πλήρωμά του.                         λειτουργίες που μειώνουν το κόστος και είναι
 Αρκετοί πλοίαρχοι επιβατηγών πλοίων έχουν βιώ-                          ενεργειακά αποδοτικότερες. Η πολυπλοκότητα
 σει περιστατικά απώλειας της ενέργειας με επα-                          της ενοποίησης (integration) των συστημάτων
 κόλουθη προσωρινή απώλεια πρόωσης. Ευτυχώς,                             αυξάνει την ανάγκη για κατάλληλα εκπαιδευ-
 τα περισσότερα συμβάντα δεν έχουν σημαντικές                            μένο προσωπικό στη γνώση του σχεδιασμού και
 συνέπειες, καθώς λαμβάνουν χώρα συνήθως                                 της λειτουργίας των συστημάτων αυτών, ώστε
 κατά τη διέλευση σε ανοιχτή θάλασσα. Έρευνα                             με ευκολία να εντοπίζουν τις όποιες αδυναμίες
 από τον νηογνώμονα DNV έδειξε ότι το 2019                               τους και να επεμβαίνουν αποτελεσματικά στην
 αναφέρθηκαν δώδεκα περιστατικά απώλειας                                 αποκατάσταση τυχόν προβλημάτων.
 ενέργειας σε κρουαζιερόπλοια, που οδήγησαν
 σε πλήρη ή μερική διακοπή ενέργειας κατά τη                             ΑΝΑΦΟΡΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ INTERCARGO
 ναυσιπλοΐα του πλοίου ή κατά τους ελιγμούς. Η                           ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2012-2021
 παραπάνω έρευνα έδειξε σημαντική αύξηση σε                              Η Διεθνής  Ένωση Πλοιοκτητών Ξηρού Φορ-
 σχέση με το 2018, οπότε είχαν αναφερθεί μόνο                            τίου (INTERCARGO) υπέβαλε πρόσφατα την
 τέσσερα περιστατικά. Αυτά τα περιστατικά προ-                           έκθεσή της για ατυχήματα πλοίων μεταφοράς
 βλημάτισαν τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, ώστε                          χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers), για τα έτη
 να ληφθούν άμεσα μέτρα με στόχο τον περιορισμό   σε περιορισμένα νερά (διαύλους, στενά) ή στη   διαρκέσει από ένα λεπτό στην καλύτερη περί-  2012-2021, στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό
 των περιστατικών αυτών στο ελάχιστο.  διάρκεια ελιγμών σε λιμάνι ή κατά τη διέλευση   πτωση, ενώ στη χειρότερη περίπτωση να διαρ-  (IMO) προς εξέταση από τα κράτη-μέλη, τις μη
 Σε πλοία με συστήματα πρόωσης με γεννήτριες   κοντά στην ακτή, σε συνδυασμό με αντίξοες και-  κέσει τόσο ώστε να μην αποτραπεί ένα μεγάλο   κυβερνητικές οργανώσεις και άλλους ενδιαφερό-
 ντίζελ ή φυσικού αερίου με την πρόωση να   ρικές συνθήκες, παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη   ατύχημα με πολύ δυσάρεστες συνέπειες για το   μενους. Αυτή η έκθεση περιγράφει λεπτομερώς
 μεταδίδεται από ηλεκτροκινητήρες, η απώλεια   πιθανότητα σοβαρών ατυχημάτων σε σχέση με   πλοίο. Τέτοια περιστατικά απώλειας ενέργειας με   τις αναφορές έρευνας ατυχημάτων, καθώς και
 ενέργειας θα προκαλέσει άμεση απώλεια της   τα περιστατικά που συμβαίνουν ενώ το πλοίο βρί-  δυσάρεστη κατάληξη ενδέχεται, επίσης, να επη-  την ανάλυση των συνολικών απωλειών ανά αιτία,
 πρόωσης και του συστήματος διεύθυνσης (πηδα-  σκεται σε ανοιχτή θάλασσα και οι καιρικές συν-  ρεάσουν αρνητικά τη φήμη της εταιρείας μετά   μέγεθος φορτηγού χύδην, ηλικία και χωρητικότητα
 λίου). Στη συνέχεια, το πλοίο μένει ακυβέρνητο   θήκες είναι σε ανεκτά επίπεδα (άνεμοι εντάσεως   από σχετικές ενημερώσεις από τα παγκόσμια   νεκρού βάρους (dead weight – DWT). Στην ανα-
 έως ότου εκκινήσουν οι γεννήτριες σε αναμονή   έως οκτώ μποφόρ). Ο χρόνος που χρειάζεται   μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύ-  φορά σημειώνονται τα ακόλουθα:
 (stand by), τροφοδοτηθεί το σύστημα διανομής   για να αποκατασταθεί η απώλεια ενέργειας είναι   ωσης. Αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο όχι μόνο   Ως συνολικές απώλειες δηλώθηκαν 27 πλοία
 ισχύος (distribution plan) και επανασυνδεθούν   πολύ κρίσιμος σε αυτές τις καταστάσεις, γιατί   για το πλοίο όπου συνέβη το περιστατικό, αλλά   μεταφοράς χύδην άνω των 10.000 dwt για τα έτη
 οι ηλεκτροκινητήρες.  μπορεί για λίγα λεπτά το πλοίο να μην αποφύγει   σε όλο τον στόλο της διαχειρίστριας εταιρείας.  2012-2021.
 Το εάν η απώλεια της πρόωσης αποτελεί άμεση   ένα πολύ σοβαρό ατύχημα ή και το αντίστροφο.  Οι αιτίες της απώλειας ενέργειας αφορούν σε  •   10.000-34.999 dwt: Χάθηκαν έξι πλοία μετα-
 απειλή για το πλοίο και τους επιβάτες και το πλή-  Ανάλογα με την αιτία που προκαλεί την απώλεια   ξαφνική ολική απώλεια ηλεκτρικής ενέργειας στο   φοράς χύδην φορτίου, που αντιπροσωπεύουν
 ρωμά του εξαρτάται από την επιχειρησιακή κατά-  ενέργειας, τον σχεδιασμό του συστήματος και   κύριο σύστημα διανομής ισχύος του πλοίου. Η   το 22,2% του συνόλου.
 σταση και τις καιρικές συνθήκες. Περιστατικά  τη λειτουργική διαμόρφωση, η διαδικασία απο-  απώλεια μπορεί να προκληθεί από μηχανικές   •   35.000-49.000 dwt: Χάθηκαν πέντε πλοία
 που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων   κατάστασης της απώλειας ενέργειας μπορεί να   (ποιότητα καυσίμου, βλάβη στα μηχανικά μέρη   μεταφοράς χύδην φορτίου, που αντιπροσω-


 102                                                                                                        103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108