Page 202 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 202
ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
καταγραφεί από την πανδημία και για μια κατά-
Τα τελευταία έτη έχουν αποδείξει σταση που επιδρά σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
αδιαμφισβήτητα ότι οποιαδήποτε Σε ευρύτερο πλαίσιο, τα δεδομένα της Linerlytica
εκτίμηση καθίσταται παρωχημένη με στα τέλη Ιουνίου έκαναν λόγο για υψηλό 18 μηνών
την εκκίνηση ενός πολέμου και ότι στη συμφόρηση διεθνώς, με το 60% των εν ανα-
στα έτη της γεωπολιτικής αστάθειας μονή πλοίων να βρίσκονται στην Ασία. Συνολικά,
η κυκλικότητα της ναυτιλίας απολλύει πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,4 εκατ. TEUs
την «προβλεψιμότητά» της. ανέμεναν στη ράδα στα μέσα Ιουνίου.
ΚΊ ΑΝ ΤΕΛΕΊΩΣΕΊ ΑΥΡΊΟ Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ;
Έστω ότι με έναν μαγικό τρόπο η σύγκρουση στη
Μέση Ανατολή τελείωνε άμεσα και το Ιράν και οι
Χούθι αποφάσιζαν να σταματήσουν τις όποιες επι-
θετικές «πρωτοβουλίες» έχουν λάβει τους τελευ-
ταίους μήνες.
Η επιστροφή της ναυσιπλοΐας στη Διώρυγα του
Σουέζ σε φυσιολογικά επίπεδα θα σήμαινε τη στα-
διακή μείωση της συμφόρησης σε διεθνείς λιμένες
και την αύξηση της προσφοράς. Μέσα σε λίγους
μήνες, η ναυλαγορά θα επέστρεφε στα επίπεδα του
ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΗΣΗΣ δεύτερου και του τρίτου τριμήνου του 2023. Ελέω
Στα τέλη Μαΐου, διεθνή δημοσιεύματα έκαναν λόγο του μπαράζ νεότευκτων πλοίων και της περιορισμέ-
για μείωση κατά 85% του αριθμού των πλοίων που νης ανάπτυξης της ζήτησης, οι ναύλοι θα μειώνο-
διέρχονταν από τη Διώρυγα του Σουέζ εντός των νταν ολοένα περισσότερο, αρχίζοντας πράγματι να
προηγούμενων έξι μηνών. Το γεγονός ότι τα πλοία θυμίζουν τα επίπεδα κοντά στο 2015.
πραγματοποιούσαν τον περίπλου της Αφρικής Ο στόλος των containerships θα βρισκόταν μπροστά
σήμαινε πως όσο πιο βαθιά στη Μεσόγειο βρισκό- σε μια νέα ριζική ανανέωση. Τα πλοία μεγαλύτερης
ταν ένας λιμένας τόσο λιγότερο δημοφιλή επιλογή ηλικίας θα οδηγούνταν σε διαλυτήρια και οι αξίες
αποτελούσε για τα δρομολόγια των πλοίων. Άλλω- των πλοίων σταδιακά θα σημείωναν πτώση, εκκι-
στε, ήδη τα πλοία πραγματοποιούσαν ταξίδια μεγα- νώντας ενδεχομένως ένα νέο σερί αγοραπωλησιών
λύτερα σε απόσταση και διάρκεια. που θα ενίσχυε ακόμα περισσότερο τη «μέγγενη»
Έτσι, ορισμένοι λιμένες της Μεσογείου, εκείνοι των κορυφαίων εταιρειών τακτικών γραμμών στο
που βρίσκονταν πιο κοντά στον Ατλαντικό Ωκε- σύνολο της αγοράς.
ανό, άρχισαν να αποτελούν τη νούμερο ένα επι- Σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner, ο στόλος
λογή για εκφόρτωση εμπορευμάτων. Ωστόσο, δεν πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απαρ-
ήταν όλοι οι λιμένες έτοιμοι για τη συγκεκριμένη τίζεται από 7.010 πλοία μεταφορικής ικανότητας
εξέλιξη. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο λιμένας 30,2 εκατ. TEUs (02.07). To 83,9% του στόλου σε
Algeciras στην Ισπανία, που κλήθηκε να εξυπηρε- όρους μεταφορικής ικανότητας βρίσκεται υπό τη
τήσει φορτία που ξεπερνούσαν τη διαχειριστική διαχείριση μόλις δέκα εταιρειών, και δη των MSC,
ικανότητά του. Τον Μάιο, η συμφόρηση στους λιμέ- Maersk, CMA CGM, COSCO, Hapag-Lloyd, ONE,
νες της Δυτικής Μεσογείου αποτελούσε χαρακτη- Evergreen, HMM, ZIM και Yang Ming.
ριστική είδηση στον ναυτιλιακό Τύπο. Ωστόσο, επί του παρόντος, τίποτε από τα παραπάνω
Στις 2 Ιουλίου, δεδομένα της πλατφόρμας GoComet δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί. Μάλιστα, ο
έκαναν λόγο για καθυστερήσεις έως δώδεκα ημε- CEO της Maersk, Vincent Clerc, εκτιμά ότι η παρούσα
ρών στον λιμένα της Σεβίλλης και επτά ημερών σε κατάσταση θα επιμείνει τους ερχόμενους μήνες.
εκείνον της Βαρκελώνης. Όσο για τις χώρες της Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι το μέλλον
Ανατολής, το επίκεντρο στρέφεται σαφώς σε Κίνα της ναυτιλίας τακτικών γραμμών είναι ξεκάθαρο
και Σιγκαπούρη. (στη σκιά ενός στόλου που αυξάνεται με αρκετά
Η κατάσταση σήμερα (02.07) σε κύριους λιμένες, υψηλότερο ρυθμό έναντι της ζήτησης) και ερωτη-
όπως εκείνοι της Σαγκάης, του Νινγκμπό-Ζουσάν, ματικό αποτελεί μονάχα το πότε θα φτάσουμε σε
της Σεντζέν, του Τσιγκτάο και του Τιαντζίν, προκαλούν αυτό. Ωστόσο, τα τελευταία έτη έχουν αποδείξει
μετριασμένη αισιοδοξία. Σύμφωνα με τη GoComet, οι αδιαμφισβήτητα ότι οποιαδήποτε εκτίμηση καθί-
αναμονές πλοίων περιορίζονται έως τις δύο ημέρες. σταται παρωχημένη με την εκκίνηση ενός πολέ-
Στη Σιγκαπούρη, οι αναμονές των πλοίων περιορί- μου και ότι στα έτη της γεωπολιτικής αστάθειας
ζονται επίσης έως τις δύο ημέρες και διεθνή δημο- η κυκλικότητα της ναυτιλίας απολλύει την «προ-
σιεύματα κάνουν λόγο για συμφόρηση που έχει να βλεψιμότητά» της.
200