Page 200 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 200
ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
Η Σε αντίθεση με τα έτη 2020, 2021 και 2022, η
δεύτερη «πανδημία» στις τακτικές γραμμές δεν
αποτελεί επακόλουθο της γοργής εξάπλωσης
ΔΕΥΤΕΡΗ ενός ιού και των μέτρων που έλαβαν οι χώρες
(κυρίως της Δύσης) με στόχο τον περιορισμό των
κρουσμάτων.
«ΠΑΝΔΗΜΙΑ» Σήμερα, η δεύτερη πανδημία των τακτικών γραμ-
μών συνιστά απότοκο της εύφλεκτης γεωπολιτικής
κατάστασης στη Μέση Ανατολή και στην Ερυθρά
ΓΙΑ ΤΙΣ Θάλασσα. Η δεύτερη πανδημία των τακτικών γραμ-
μών οφείλεται σε έναν πόλεμο, καταδεικνύοντας
εκ νέου το πόσο ευάλωτη είναι η ναυτιλία όταν
ΤΑΚΤΙΚΕΣ έρχεται αντιμέτωπη με σημαντικές αλλαγές του
status quo του διεθνούς εμπορίου.
ΓΡΑΜΜΕΣ COVID, ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ ΝΑΥΛΩΝ ΚΑΊ
ΕΝΑ ΓΊΓΑΝΤΊΑΊΟ ORDERBOOK
Προκειμένου να καταστεί εμφανές το πόσο
«εκτός κανονικότητας» ήταν η εκτόξευση των
του Μάνου Χαρίτου ναύλων των containerships εντός του 2021, αρκεί
να αναλογιστεί κανείς τα δεδομένα των ναύλων
τα προηγούμενα έτη.
Ο δείκτης World Container Index (WCI) της
Drewry, για τον υπολογισμό του οποίου αξιοποι-
ούνται δεδομένα αναφορικά με τους ναύλους σε
κύρια fronthaul και backhaul routes μεταξύ Ανα-
τολής και Δύσης, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο
στην προσπάθεια αυτή.
Μεταξύ των ετών 2012 και 2019, τα υψηλότερα
επίπεδα στα οποία διαμορφώθηκε ο WCI ήταν
ίσα με $2.680/FEU, τα οποία και κατέγραψε στις
3 Μαΐου του 2012. Από τον Μάρτιο του 2015 έως
και τον Ιούνιο του 2020, ο WCI παρέμεινε κάτω
από τα $2.000/FEU.
Ήταν η 24η Σεπτεμβρίου 2020 όταν ο WCI δια-
μορφώθηκε στα $2.644/FEU, φλερτάροντας με
επίπεδα που είχε να σημειώσει οκτώ έτη. Έναν
χρόνο μετά, στις 23 Σεπτεμβρίου 2021, ο WCI
κατέγραψε ιστορικό υψηλό, οπότε και διαμορ-
φώθηκε στα $10.377/FEU. Μέσα σε ένα έτος,
ο δείκτης εκτοξεύτηκε κατά 292% σε ένα άλμα
άνευ προηγουμένου.
Τα έτη νωχελικότητας στη ναυλαγορά των πλοίων
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποτελού-
σαν πλέον παρελθόν και δεκάδες πλοιοκτήτριες
εταιρείες έσπευσαν σε διεθνή ναυπηγεία για
την τοποθέτηση παραγγελιών για νέα πλοία. Για
κάποιες εταιρείες, τα νέα δεδομένα για τη ζήτηση
απαιτούσαν την αύξηση του στόλου. Άλλες εται-
ρείες θεώρησαν την επανεπένδυση των υπέρο-
γκων κερδών τους μονόδρομο.
Έτσι, τον Οκτώβριο του 2022, το orderbook των
containerships είχε ξεπεράσει κάθε ρεκόρ. Οι
εκκρεμείς παραγγελίες αφορούσαν πλοία αθροι-
στικής μεταφορικής ικανότητας 7,1 εκατ. TEUs,
βάσει δεδομένων της Alphaliner. Πολλά από αυτά
τα πλοία παραδόθηκαν το 2023 και στις αρχές
198