Page 179 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 179

κυβερνοεπιθέσεων είναι κάποια στοιχεία που   δότησης του σχετικού αντικειμένου, για εξέλιξη
            τροφοδοτούν τον δισταγμό στη δυναμική αξιοποί-  και χρήση της ΤΝ στη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
            ηση και στη χρήση αυτών των νέων τεχνολογιών.  Η περιορισμένη χρηματοδότηση σχετικών δρά-
            Επιπλέον, η έλλειψη τεχνογνωσίας αποτελεί   σεων από πλευράς τόσο του ιδιωτικού όσο και
            σημαντικό εμπόδιο. Η ναυτιλιακή κουλτούρα,   του δημόσιου τομέα περιορίζει τις δυνατότητες
            εστιασμένη στην εμπειρία και στην παράδοση,   για ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και υιοθέτηση
            δυσκολεύεται να αγκαλιάσει άμεσα τις δυνατό-  βέλτιστων πρακτικών.
            τητες της ΤΝ. Η έλλειψη εξειδικευμένου προ-  Μπορούμε πλέον να μιλήσουμε και να εντο-
            σωπικού και η ανάγκη για εκπαίδευση σε νέες   πίσουμε την ανάγκη για τη διαμόρφωση ενός
            δεξιότητες φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη   εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την ενσωμά-
            για ουσιαστική στήριξη από εκπαιδευτικά ιδρύ-  τωση της ΤΝ στη ναυτιλία και την ενίσχυση και
            ματα και ερευνητικούς φορείς. Σχέση όμως που,   την ενθάρρυνση συνεργασιών μεταξύ ναυτιλια-
            κυρίως λόγω μιας παράδοσης στον ναυτιλιακό   κών εταιρειών, πανεπιστημίων και ερευνητικών
            χώρο, δεν έχει αποκτήσει τη λογική κοινή δράση   κέντρων, με σχετική διευκόλυνση πρόσβασης σε
            και περπατησιά.                          χρηματοδοτικά προγράμματα.
            Άλλος σημαντικός παράγων φαίνεται να είναι η   Προφανώς και θα είναι η πρώτη φορά που στον
            έλλειψη χρηματοδότησης των μεσαίων ελληνι-  δημόσιο λόγο επιχειρείται να αμφισβητηθεί
            κών ναυτιλιακών επιχειρήσεων για έρευνα και   η ηγεμονία της αντίληψης πως, σε ό,τι αφορά
            ανάπτυξη στον τομέα της ΤΝ, για καινοτόμες και   τη ναυτιλία, το κράτος πρέπει να παραμείνει
            πιλοτικές ναυτιλιακές εφαρμογές.         μακριά…
            Συζητώντας με αρκετές δραστήριες και δυνα-  Τώρα πλέον για το σύνολο των stakeholders
            μικές προσωπικότητες του ελληνικού ναυτιλι-  (δρώντων παραγόντων) ο όρος «πολιτική για
            ακού cluster, μπορεί να αντιληφθεί κανείς πως   ναυτιλιακές δραστηριότητες» δεν είναι πλέον
            για πρώτη φορά καταγράφεται, σε πολλούς από   ταμπού, όπως είχε επικρατήσει μέχρι πρόσφατα.
            τους παίκτες, που δεν αφορά μόνο στην πλοιο-  Το βλέπουμε ξεκάθαρα στο επίπεδο της Ευρώπης
            κτησία αλλά και σε προμηθευτές προς τη ναυτι-  και όλοι αντιλαμβάνονται ότι για την Ελλάδα θα
            λία τέτοιων υπηρεσιών, η σημασία και η αξία που   έχει προστιθέμενη αξία αν δείξει πως είναι απο-
            μπορεί να έχει μια στοχευμένη δράση χρηματο-  φασισμένη να ωφεληθεί από τη ναυτιλιακή δρα-


                                                                                                             177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184