Page 150 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 150
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ESG
Αυτά από μόνα τους είναι ένας βασι- ότητα. Μια επιτυχημένη διακυβέρνηση
κός λόγος για τη δημιουργία τμήματος είναι ένα συλλογικό προϊόν εφαρμο-
ή επιτροπής εντός της εταιρείας, που γής και υλοποίησης περιβαλλοντικών
θα επιβλέπει, θα καταγράφει, θα ανα- κανονισμών, καθώς και υγιούς συμβο-
λύει και θα προβαίνει στην αντίστοιχη λής της εταιρείας προς τους εργαζο-
εφαρμογή μέτρων αντιμετώπισης των μένους της και την κοινωνία, αλλά και
εν λόγω προκλήσεων, κατά περίπτωση. το αντίστροφο.
Ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης των Ο ανθρώπινος παράγοντας θα παραμέ-
παραπάνω είναι ο καταλύτης για την νει στο επίκεντρο της ναυτιλίας, όσες
επιτυχή αντιμετώπιση των προκλή- μορφές και αν αλλάξει αυτή, μιας και
σεων. είναι ο κύριος καταλύτης τόσο για την
υλοποίηση όσο και για την ανάπτυξη
Σε τι επίπεδο βρίσκεται η ναυτιλία έναντι των όλων εκείνων των συνθηκών που θα
άλλων βιομηχανιών; φέρουν ουσιαστικά αποτελέσματα.
Θα ήταν άδικο να πούμε ότι η ναυτι- Σε μια εποχή όπου η αυτοματοποίηση
λία κατατάσσεται πιο πάνω ή πιο κάτω είναι πρόκληση, μπορεί να γίνει παράλ-
από μια άλλη βιομηχανία, δεδομένου ληλα ευκαιρία προς όφελος της ναυτι-
ότι δεν βάλλονται όλες οι βιομηχανίες λίας, μειώνοντας τον χρόνο ανταπόκρι-
από τις ίδιες προκλήσεις και δεν είναι σης των δραστηριοτήτων, με ό,τι αυτό
Παρότι το ESG ίδιοι οι μηχανισμοί που χρησιμοποι- συνεπάγεται.
είναι ούν, αντίστοιχα. Παρότι το ESG είναι
μια σταθερή μια σταθερή συνιστώσα σε όλες τις Τα κριτήρια ESG ανοίγουν νέους ορίζοντες
συνιστώσα βιομηχανίες, η ναυτιλία από τη φύση χρηματοδότησης για τις ναυτιλιακές εταιρείες
σε όλες τις της λειτουργεί σε «διεθνή ύδατα», ή δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους για την
βιομηχανίες, δίνοντάς της από νωρίς τη δυνατότητα άντληση νέων κεφαλαίων;
η ναυτιλία από ευελιξίας και δημιουργίας μηχανισμών Η πρόσβαση σε παραδοσιακά αλλά και
τη φύση της που θα αντεπεξέλθουν με το καλύτερο σύγχρονα εργαλεία χρηματοδότησης,
λειτουργεί δυνατό αποτέλεσμα. Ως εκ τούτου, η για τις ανάγκες άντλησης κεφαλαίων,
σε ≪«διεθνή ευελιξία της να αποτυπώνει έγκαιρα είναι μία από τις προκλήσεις που αντι-
ύδατα», δίνοντάς και έγκυρα τις εν λόγω προκλήσεις, μετώπιζε η ναυτιλία. Η είσοδος του
της από νωρίς τη αλλά και να ανανεώνει τις συνθήκες ESG στη ναυτιλία και η αποτύπωση
δυνατότητα ευε- αντιμετώπισής τους, είναι το συγκρι- των επιμέρους δραστηριοτήτων της,
λιξίας και τικό της πλεονέκτημα έναντι των υπό- σε συνδυασμό με τη διαφάνεια των
δημιουργίας λοιπων βιομηχανιών. μηχανισμών της και την ανάπτυξή
μηχανισμών που Παραδοσιακά, η ναυτιλία αφουγκραζό- τους, θέτει μια νέα βάση σκέψης για
θα αντεπε- ταν και συμμετείχε ενεργά στις ανησυ- τη χρηματοδότηση του αύριο. Για την
ξέλθουν με το χίες της κοινωνίας, του περιβάλλοντος, απανθρακοποίηση και μόνο της ναυτι-
καλύτερο δυνατό της καινοτομίας και της τεχνολογίας. λίας, εκτιμάται ότι έως και το 2050 θα
αποτέλεσμα. Πάντα διακριτικά και πάντα ουσια- χρειαστούν από $8 έως και 28 δισ. ετη-
στικά. Ας μην ξεχνάμε ότι η παγκόσμια σίως (https://unctad.org/publication/
ναυτιλία είχε ανάπτυξη 2,4% μέσα review-maritime-transport-2023),
στο 2023 και ενδέχεται να μεγαλώσει καθιστώντας αδύνατο για όσους δεν
κατά 2% μεταξύ 2024 και 2028. (Πηγή: πληρούν προϋποθέσεις να καταφέρουν
https://unctad.org/publication/review- να χρηματοδοτηθούν, αντίστοιχα. Στην
maritime-transport-2023, ημερομηνία ουσία, τα κριτήρια του ESG θα καθορί-
πρόσβασης: 20/06/2024) σουν τη δυνατότητα χρηματοδότησης
των ναυτιλιακών εταιρειών, που επι-
Παρατηρείτε ισομερή εστίαση των ναυτιλιακών θυμούν να χρηματοδοτηθούν βάσει
εταιρειών μεταξύ των E, S και G; αυτών. Σε μια βιομηχανία όπως αυτή
Όλοι οι πυλώνες του ESG είναι εξίσου της ναυτιλίας, η οποία έχει αυξητικό
σημαντικοί, γι’ αυτό και οι ναυτιλια- πρόσημο σε ετήσια βάση, είναι πολύ
κές εταιρείες εστιάζουν ισομερώς σε σημαντική η εναρμόνιση με το γενικό-
όλους. Παρ’ όλα αυτά, ανάλογα με τη τερο πλαίσιο λειτουργίας του ESG από
χρονική περίοδο που αναφερόμαστε τις ναυτιλιακές εταιρείες, μειώνοντας
και με βάση τις προκλήσεις και τους με αυτόν τον τρόπο πιθανά ρίσκα και
περιορισμούς που υπάρχουν, οι εται- εντάσεις κατά τη διάρκεια λειτουργίας
ρείες δίνουν την αντίστοιχη προτεραι- τους.
148