Page 146 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 146
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ESG
ρείες καλούνται να δραστηριοποιηθούν στο παγκό-
σμιο εμπόριο, το όλο εγχείρημα γίνεται πιο δύσκολο
και πιο χρονοβόρο.
Παρατηρείτε ισομερή εστίαση των ναυτιλιακών εταιρειών
μεταξύ των E, S και G;
Όχι απαραίτητα. Σίγουρα η έμφαση δίνεται στο Ε,
τα περιβαλλοντικά, λόγω της ανάγκης που προκύ-
πτει από την κλιματική αλλαγή για τη γρηγορότερη
Η ναυτιλία είναι ακόμη μετάβαση σε μια πιο «πράσινη» ναυτιλία, καθώς και
σε πιο αρχικά στάδια από άλλες λόγω των γενικότερων κανονισμών για την απαν-
βιομηχανίες και θα απαιτηθούν θρακοποίηση. Μια «πράσινη» ναυτιλία γίνεται και
αρκετά χρόνια για την μια βιώσιμη ναυτιλία.
επικράτηση των ESG κριτηρίων. Τα άλλα δύο, το S και το G, ακολουθούν και κυρίως
εφαρμόζονται από τις μεγάλες εταιρείες, με χρημα-
τοδοτήσεις από διεθνείς οργανισμούς και χρηματι-
στήρια, οι οποίες έχουν και τα χρηματοδοτικά εργα-
λεία και το ανθρώπινο δυναμικό για μια πιο ριζική
αναδιάρθρωση της λειτουργίας και της εταιρικής
τους κουλτούρας. Τα S και G, για τις μικρομεσαίες
εταιρείες του κλάδου, που αποτελούν και ένα μεγάλο
ποσοστό της ελληνικής ναυτιλίας, ίσως, είναι μια
μεγαλύτερη πρόκληση, η οποία μπορεί και να σημαί-
νει κάποιες αλλαγές τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό
τους όσο και στην εταιρική τους διακυβέρνηση.
θρακοποίηση και τους νέους σχετικούς κανονισμούς Τα κριτήρια ESG ανοίγουν νέους ορίζοντες χρηματοδότησης
που η ναυτιλία θα πρέπει να ακολουθήσει. Η εται- για τις ναυτιλιακές εταιρείες ή δυσχεραίνουν τις προσπά-
ρεία, με τη βοήθεια του ESG, θα πρέπει να υιοθετή- θειές τους για άντληση νέων κεφαλαίων;
σει νέες πρακτικές, και σε αυτό θα μπορούσαν να Αυτή τη στιγμή, τίποτε από τα δύο ιδιαίτερα. Η χρη-
συμβάλουν νέες τεχνολογίες ή ηλεκτρονικά προ- ματοδότηση στην ελληνική ναυτιλία δεν έχει επη-
γράμματα, που στόχο θα έχουν περιβαλλοντικά τη ρεαστεί ακόμη από τα ESG, καθώς και οι ελληνικές
μείωση των εκπομπών ρύπων και αποβλήτων, κοι- τράπεζες τώρα αρχίζουν να ασχολούνται πιο ενεργά
νωνικά την προώθηση ενός πιο ασφαλούς εργασι- σε αυτό το πεδίο. Στο διεθνές τραπεζικό σύστημα,
ακού περιβάλλοντος και εταιρικά τη διαφάνεια της οι εταιρείες που έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζουν
εταιρικής διακυβέρνησης. Η διαφάνεια σε όλους τα ESG έχουν μια προτίμηση, καθώς και οι τράπεζες
τους τομείς είναι, ίσως, η πιο μεγάλη πρόκληση για θα πρέπει να δείχνουν ένα πιο «πράσινο» χαρτοφυ-
μια εταιρεία, καθώς μέχρι τώρα δεν γινόταν πλή- λάκιο πελατών. Έτσι, οι εταιρείες μπορούν να επι-
ρης καταγραφή σε πολλούς τομείς διαχείρισης. τύχουν ακόμα και πιο ευνοϊκούς δανειακούς όρους.
Μια άλλη σημαντική πρόκληση για το μέλλον είναι Στο μέλλον τα ESG αναμένεται να επηρεάσουν τα
η συμμόρφωση στα κριτήρια ESG όλων των εμπλε- χρηματοδοτικά εργαλεία, καθώς, με τις πληροφορίες
κόμενων φορέων που συναλλάσσονται με την εται- που αντλούνται από τα ESG, οι επενδυτές μπορούν
ρεία. Τέλος, η αγορά, η εγκατάσταση και η χρήση να διαπιστώσουν πολύ πιο εύκολα πόσο ανθεκτική
νέων τεχνολογιών που θα βοηθήσουν στη μείωση και έτοιμη είναι μια εταιρεία να διαχειριστεί τους
των ρύπων είναι μια άλλη επενδυτική πρόκληση για κινδύνους και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από την
μια εταιρεία. κλιματική αλλαγή ώστε να δημιουργήσει αξία αλλά
και ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον με έναν πιο
Σε τι επίπεδο βρίσκεται η ναυτιλία έναντι των άλλων βιο- διαφανή τρόπο διοίκησης.
μηχανιών; Έτσι, σε μερικά χρόνια, όταν το χρηματοδοτικό
Η ναυτιλία είναι ακόμη σε πιο αρχικά στάδια από σύστημα θα έχει εφαρμόσει τα ESG, οι εταιρείες
άλλες βιομηχανίες και θα απαιτηθούν αρκετά χρόνια που δεν θα έχουν ESG θα έχουν χειρότερους δανει-
για την επικράτηση των ESG κριτηρίων. Αυτό αφορά ακούς όρους ή, ακόμα χειρότερα, δεν θα βρίσκουν
όλο τον κλάδο και όχι μόνο τις καθαρά ναυτιλιακές σημαντική χρηματοδότηση από τους μεγάλους χρη-
εταιρείες, καθώς θα πρέπει να συμμορφωθούν όλοι ματοδοτικούς οργανισμούς. Επίσης, λέγεται ότι σε
οι εμπλεκόμενοι φορείς, όπως τα ναυπηγεία, οι προ- λίγα χρόνια τα ESG θα γίνουν υποχρεωτικά για όλες
μηθευτές, οι ναυλωτές κ.λπ. παγκοσμίως. Δεδομένου τις επιχειρήσεις, και όχι μόνο για τις εισηγμένες,
ότι τα ESG δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα και στις οπότε τότε όλες οι εταιρείες του κλάδου θα πρέπει
αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ οι ναυτιλιακές εται- να συμμορφωθούν.
144