Page 264 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 264

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ


                                                                     λείο αναχρηματοδότησης και έχει απελευθερώσει
                                                                     κεφάλαια για νέες επενδύσεις ή και μερίσματα.
                                                                     Το ρίσκο όμως που δημιουργεί η απόκλιση αξιών
                                                                     και εσόδων έβαλε ένα φρένο στο εύρος αυτής της
                                                                     δραστηριότητας.

                                                                     Χρηματοδότηση νεόδμητων
                                                                     Όπως και παραπάνω, έτσι και εδώ, παρατηρούμε ότι
                                                                     οι εφοπλιστές-επενδυτές διατηρούν την ίδια στάση
                                                                     με τις αγοραπωλησίες. Δηλαδή, συντηρητικό δανει-
                      Όσον αφορά τους Alternative                    σμό και οικονομικά επιτόκια.
                       Lenders, ενώ έχουν εξίσου                     Ο τομέας των νεόδμητων διαφοροποιείται λίγο
                   γρήγορες διαδικασίες έγκρισης και                 όσον αφορά τις απόλυτες τιμές των αξιών και τα
                     εκταμίευσης με τις τράπεζες, ο                  ίδια κεφάλαια. Αν κάποιος έχει 10 εκατ. ιδίων κεφα-
                    ανταγωνισμός στην τιμολόγηση των                 λαίων να επενδύσει, οι δανειακές του ανάγκες είναι
                    δανείων από τις τράπεζες κυρίως                  διαφορετικές όταν το κόστος επένδυσης είναι 25
                      μικραίνει αισθητά το μερίδιο                   εκατ. ή 35 εκατ.
                     αγοράς για το οποίο μπορούν να                  Επιπροσθέτως, ο εσωτερικός ανταγωνισμός των
                              ανταγωνιστούν.                         leasing houses, πρωτίστως από την Κίνα και δευ-
                                                                     τερευόντως από την Ιαπωνία, έχει οδηγήσει την
                                                                     τιμολόγηση του leasing σε παρόμοια, αν όχι ίδια,
                                                                     επίπεδα με εκείνα του τραπεζικού δανεισμού.
                                                                     Άρα, η ερώτηση είναι αν για το ίδιο κόστος δανεισμού
                                                                     κάποιος θέλει 50% ή 70%. Προφανώς, αυτό εξαρτά-
                                                                     ται από τα συνολικά διαθέσιμα του επενδυτή, αλλά
                                                                     κυρίως από το τι εναλλακτικές επενδύσεις έχει.
                                                                     Τέλος, όπως αναφέραμε και παραπάνω, αναμέ-
                                                                     νουμε σημαντική  αύξηση της δραστηριότητας
                                                                     leasing τα επόμενα δύο χρόνια, δεδομένου ότι ένα
                          έχουν εξίσου γρήγορες διαδικασίες έγκρισης και   σημαντικό κομμάτι των παραγγελιών είναι οπι-
                          εκταμίευσης με τις τράπεζες, ο ανταγωνισμός στην   σθοβαρές και τα leasing houses προσφέρουν pre-
                          τιμολόγηση των δανείων από τις τράπεζες κυρίως   delivery financing.
                          μικραίνει αισθητά το μερίδιο αγοράς για το οποίο   Επίσης, δεδομένης της εξάπλωσης του ESG, θα
                          μπορούν να ανταγωνιστούν.                  περιμέναμε στο μέλλον κάποιες  τράπεζες να
                          Η ταχύτητα εκτέλεσης, σε συνδυασμό με τις προα-  χάσουν μέρος της αγοράς από τα leasing houses, τα
                          ναφερθείσες απαιτήσεις για LTV και πάνω από όλα   οποία (προς το παρόν) δεν δεσμεύονται από κάποια
                          για χαμηλά επιτόκια και συνολικό κόστος δανεισμού,   εποπτική αρχή, έτσι ώστε να δίνουν δάνεια που να
                          καθιστούν τις συστημικές τράπεζες πρώτη επιλογή   συμμορφώνονται με κάποιο ESG guideline.
                          για τους εφοπλιστές-επενδυτές.
                                                                     Βασιλεία IV
                          Αναχρηματοδότηση υφιστάμενων πλοίων και    Τέλος, στο πλαίσιο των εποπτικών αρχών, θα πρέπει
                          δανείων                                    να μνημονεύσουμε τον ρόλο της Βασιλείας IV. Όλες
                          Το μεγαλύτερο κύμα αναχρηματοδότησης παρα-  οι ευρωπαϊκές τράπεζες, δεδομένου ότι εποπτεύ-
                          τηρήθηκε την περίοδο 2020-2022, με την αγορά,   ονται από την Bank of International Settlements
                          ειδικά των φορτηγών, να έχει ανακάμψει, αλλά και   (BIS), από 01/01/2025 θα πρέπει να αυξήσουν τα
                          την κλιμάκωση της δραστηριότητας των τραπεζών.   ίδια κεφάλαια τα οποία δεσμεύουν για ναυτιλιακές
                          Εκείνη την  περίοδο,  αναχρηματοδοτήθηκε το   χρηματοδοτήσεις από 13% σε 15%. Το αυτό θα συμ-
                          ακριβό χρέος των δανειοληπτών από την περίοδο   βεί σταδιακά και στον υπόλοιπό κόσμο.
                          της ύφεσης, με πολύ πιο οικονομικό. Η άνοδος των   Συνεπώς, δεδομένου ότι, όταν αυξάνονται τα ίδια
                          αξιών επέτρεψε αυτή την αναχρηματοδότηση χωρίς   κεφάλαια, οι αποδόσεις πέφτουν, θα πρέπει τα
                          χρήση διαθεσίμων.                          νέα (;) δάνεια να τιμολογούνται υψηλότερα από τα
                          Επιπροσθέτως, με την άνοδο των αξιών, ήταν πολύ   παλαιά. Να σημειωθεί εδώ ότι, ιστορικά, υπάρχουν
                          πιο οικονομικό κάποιος να «αγοράσει» μεγαλύτερο   πολύ πιο προσοδοφόροι κλάδοι επενδύσεων για τις
                          μερίδιο στο δικό του πλοίο, αποπληρώνοντας χρέος,   τράπεζες από τη ναυτιλία, π.χ. κρυπτονομίσματα.
                          παρά να χρησιμοποιήσει τα ίδια χρήματα για να προ-  Άρα, λοιπόν, για να διατηρήσει την ανταγωνιστι-
                          βεί σε νέα επένδυση σε υψηλότερη αξία.     κότητά του, ένα ναυτιλιακό δάνειο θα πρέπει να
                          Το leasing, εν μέρει, έχει χρησιμοποιηθεί ως εργα-  ανατιμολογηθεί υψηλότερα.


         262
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269