Page 198 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 198

ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ



          εκατ. TEUs. Τον Μάιο του 2023, το orderbook   αναμένεται να ανέλθει σε 0,9 εκατ. TEUs την ίδια
          παρέμενε ασφυκτικά γεμάτο, με τις εκκρεμείς   περίοδο.
          παραγγελίες να αφορούν 916 containerships
          μεταφορικής ικανότητας 7,5 εκατ. TEUs. Το ποσο-  Η προσφορά δεν εξαρτάται μόνο από τα πλοία
          στό του orderbook ως προς τον παγκόσμιο στόλο   Ένας από τους κυριότερους παράγοντες που
          containerships ήταν ίσο με 29%.         οδήγησαν  στην  εκτόξευση των ναύλων των
                                                  containerships ήταν τα υψηλά επίπεδα συμφόρη-
          Δύσκολο το «αντίο»                      σης που καταγράφονταν σε διεθνείς λιμένες, ειδικά
          Παρά τις έντονα πτωτικές τάσεις που κατεγράφη-  σε εκείνους των ΗΠΑ. H BIMCO αναφέρει ότι τα
          σαν στη ναυλαγορά, οι εταιρείες τακτικών γραμμών   έτη 2021 και 2022 η συμφόρηση στους λιμένες
          απέφυγαν να «αποχωριστούν» πλοία των στόλων   μείωσε πλασματικά την προσφορά κατά 14%. Όμως,
          τους. Το 2022, έντεκα containerships πωλήθηκαν   πλέον τα επίπεδα συμφόρησης έχουν υποχωρήσει
          προς διάλυση, κανένα εκ των οποίων δεν διέθετε   και, σε σύγκριση με το 2022, η προσφορά θα αυξη-
          μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 8.000  θεί κατά 6%, δίχως να ληφθούν υπόψη στον συγκε-
          TEUs, ενώ στην πλειοψηφία τους ήταν ηλικίας   κριμένο υπολογισμό τα παραδοθέντα πλοία.
          μεγαλύτερης των 25 ετών.                Σε κάθε περίπτωση, ένας επιπλέον παράγοντας που
          Επιπλέον, το 2023 έχουν πωληθεί προς διάλυση   λαμβάνεται υπόψη είναι η ταχύτητα των πλοίων.
          32 containerships. Όμως, πάλι κανένα από αυτά   Κατά μέσο όρο, η ταχύτητα των containerships
          δεν διέθετε μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των   ενδέχεται να μειωθεί έως και κατά 10% λόγω των
          8.000 TEUs. Μάλιστα, σύμφωνα με δεδομένα της   περιβαλλοντικών κανονισμών. Μάλιστα, η BIMCO
          Clarksons, από το 2019 έως και σήμερα, μόλις ένα   εκτιμά πτώση 5% στην ταχύτητα των πλοίων τόσο
          containership μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτε-  για το 2022 όσο και για το 2023.
          ρης των 8.000 TEUs έχει πωληθεί προς διάλυση.
          Συνεπώς, όχι μόνο εξέρχονται του στόλου πολύ   Οι ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς
          λιγότερα πλοία από ό,τι εισέρχονται –και ειδικά   Η ευρύτερη εκτίμηση της BIMCO κάνει λόγο
          αναμένεται να εισέλθουν τα επόμενα έτη– στον   για αύξηση της προσφοράς στην αγορά των
          παγκόσμιο στόλο, αλλά και, δεδομένης της ευρύ-  containerships κατά 11,5% μεταξύ του 2022 και
          τερης τάσης ναυπήγησης μεγαλύτερων πλοίων, η   του 2024. Πέραν αυτού, εφόσον οι ταχύτητες των
          μεταφορική ικανότητα του στόλου, δηλαδή ένας   πλοίων δεν μειωθούν, η άνοδος της προσφοράς
          εκ των κρισιμότερων παραγόντων της προσφοράς,   θα είναι ακόμη υψηλότερα.
          αυξάνεται με ακόμη εντονότερους ρυθμούς από   Αντιθέτως, η ζήτηση στην αγορά αναμένεται να
          ό,τι ο αριθμός των πλοίων.              αυξηθεί κατά 6-8% την ίδια περίοδο. Βέβαια, η
                                                  μεταβολή μεταξύ 2022 και 2023 διαφαίνεται
          Το σήμερα και το αύριο για την προσφορά του   μηδαμινή και τα βλέμματα εστιάζουν στην αβεβαι-
          στόλου                                  ότητα που επικρατεί αναφορικά με την παγκόσμια
          Μία από τις ιδιαιτερότητες της αγοράς container-  οικονομική ανάπτυξη.
          ships είναι τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά συγκέ-  Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι η
          ντρωσης που καταγράφονται. Πιο συγκεκριμένα,   παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη θα διαμορφωθεί
          σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner στις 2 Ιου-  κατά μέσο όρο στο 3% μεταξύ του 2023 και του
          νίου, ο παγκόσμιος στόλος απαρτίζεται από πλοία   2024. Όπως σημειώνει όμως ιδιαίτερα προσε-
          μεταφορικής ικανότητας που αθροιστικά ξεπερνά   κτικά, ελλοχεύουν κίνδυνοι για τις συγκεκριμένες
          τα 27 εκατ. TEUs.                       εκτιμήσεις.
          Η πλειοψηφία της συγκεκριμένης μεταφορικής
          ικανότητας βρίσκεται υπό τη διαχείριση δέκα   Εν κατακλείδι, η αγορά των containerships γνω-
          κολοσσών  της αγοράς: συγκεκριμένα, MSC,  ρίζει πολύ καλά τι μέλλει να αντιμετωπίσει. Οι
          Maersk, CMA CGM, COSCO, Hapag-Lloyd,    ισορροπίες προσφοράς και ζήτησης δεν θα είναι
          Evergreen, ONE, HMM, Yang Ming και ZIM δια-  ιδιαίτερα ευνοϊκές για τη ναυτιλία τακτικών γραμ-
          χειρίζονται το 84% του παγκόσμιου στόλου σε   μών τα ερχόμενα έτη, καθώς ο Αρμαγεδδών νεό-
          όρους μεταφορικής ικανότητας.           τευκτων πλοίων θα οδηγήσει στην οικοδόμηση
          Πέραν αυτού, οι συγκεκριμένες εταιρείες διαθέ-  ενός στόλου του οποίου η μεταφορική ικανότητα
          τουν εκτενές orderbook 479 πλοίων μεταφορικής   θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τις ανάγκες που θα
          ικανότητας 5,87 εκατ. TEUs.             καλείται να καλύψει. Αχτίδα αισιοδοξίας μπορεί
          Παράλληλα, σε πρόσφατη έκθεσή της, η BIMCO   να αποτελέσουν οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη της
          υπογραμμίζει ότι, μεταξύ του 2023 και του 2024,   οικονομίας και άνοδο της ζήτησης με επίκεντρο
          θα παραδοθούν πλοία μεταφορικής ικανότητας   το 2024, όμως οποιαδήποτε θετική εκτίμηση δεν
          4,9 εκατ. TEUs. Από την άλλη, η μεταφορική ικανό-  φαντάζει επαρκής για να καλύψει το έδαφος που
          τητα των πλοίων που θα πωληθούν προς διάλυση   αναμένεται να «χαθεί» το 2023.


         198
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203