Page 144 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 144

KΡΙΤHΡΙΑ ESG



          Η βιωσιμότητα είναι σημαντική για τη ναυτιλία, αναδυόμενη ως βασική αρχή τόσο στο
          επίπεδο της πολιτικής όσο και στο επίπεδο επιχειρήσεων.

                          ESG ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ:

                          ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΛΑΔΙΚΗΣ

                          ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ

                          ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ

                          ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ



        E                                  επίπεδο επιχειρήσεων είχαν προηγηθεί καθιερωμένα ρεύματα S
                                           Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή το 2015
                                           και η Ατζέντα 2030 του ΟΗΕ την ίδια χρονιά αποτέλεσαν ορό-
                                           σημα για την αντίδραση των κυβερνήσεων, των οργανισμών, των
                                           επιχειρήσεων και των πολιτών στην κλιματική αλλαγή. Προκά-
                                           λεσαν τη διάχυση των αρχών της βιωσιμότητας σε ολόκληρο
                                           το φάσμα της παγκόσμιας οικονομίας, από τα σχολεία μέχρι τα
                                           στρατόπεδα και από τις υπηρεσίες δημόσιας διοίκησης μέχρι
                                           τη διάλυση πλοίων.
                                           Αυτές οι θεσμικές αλλαγές δεν συντελέστηκαν σε ένα ιστο-
                                           ρικό κενό. Σε επίπεδο πολιτικής, είχαν προηγηθεί πρωτοβου-
                                           λίες όπως, ενδεικτικά, οι Διασκέψεις Κορυφής του Ρίο, και σε

                                           επιχειρηματικής πολιτικής, όπως η εταιρική κοινωνική ευθύνη.
                                           Πριν από περίπου έναν μήνα, η οριστικοποίηση των κανόνων
                                           του FuelEU Maritime αποτέλεσε μία ακόμη ένδειξη της αλλη-
                                           λεπίδρασης ανάμεσα σε παγκόσμιους στόχους, περιφερειακά
                                           ρυθμιστικά πλαίσια και κλαδικές στρατηγικές στην κατεύθυνση
                                           της επιδίωξης της βιωσιμότητας.
                                           Ωστόσο, η βιωσιμότητα δεν αφορά μόνο το φυσικό περιβάλλον,
                                           αφορά και την κοινωνική συνοχή και ευημερία. Αυτό είναι ξεκά-
                                           θαρο στην Ατζέντα 2030 του ΟΗΕ, στα αντίστοιχα ρυθμιστικά
                                           πλαίσια και κρατικές πολιτικές, καθώς και στις εκθέσεις (και
                                           πολιτικές) βιωσιμότητας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Έχοντας
                                           κατά νου τη σημασία της βιωσιμότητας για τους επενδυτές,
                                           δίπλα στο περιβάλλον (Environment – E) και στην κοινωνία
                                           (Society – S) αναδύεται και η διακυβέρνηση (Governance – G)
                                           των επιχειρήσεων, μεριμνώντας κυρίως για την προστασία των
                                           μετόχων, την ανώτερη διοίκηση και τον εσωτερικό έλεγχο των
                                           εταιρειών που είναι εισηγμένες σε χρηματιστηριακές αγορές.
                                           Σε αυτό το περιβάλλον, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εκδίδουν
                                           ετήσιες εκθέσεις βιωσιμότητας ή εκθέσεις ESG.
                                           H ανάδυση του ESG στη ναυτιλία αντιμετωπίζει ορισμένες
                                           θεμελιώδεις προκλήσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο, την άσκηση
                                           κρατικής πολιτικής και τα επιχειρηματικά μοντέλα των ναυτιλι-
                                           ακών επιχειρήσεων.
                                           Πρόκληση πρώτη: Η υποχρεωτική πληροφόρηση των ενδια-
                                           φερόμενων μερών της ναυτιλίας σχετικά με τη βιωσιμότητα
                                           καλύπτει ένα μικρό μέρος των επιπτώσεων της ναυτιλίας στην
          του δρος Άνδρέα Άνδρικόπουλου,   κοινωνία και στο περιβάλλον, αφήνοντας τη διάχυση σημαντικών
          αναπληρωτή καθηγητή              πληροφοριών στη διακριτική ευχέρεια των ναυτιλιακών επιχει-
          του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών    ρήσεων. Επιπλέον, ο τρόπος παρουσίασης των πληροφοριών
          του Πανεπιστημίου Πειραιώς
                                           βιωσιμότητας δεν είναι ομοιόμορφος, με κάποιες ναυτιλιακές


         144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149