Page 17 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 17

Ποια ήταν η γενεσιουργός ιδέα πίσω από   Ποιοι είναι οι λόγοι πίσω από τη δημιουργία
            την επετειακή έκθεση «Τρέξε επάνω εις τα   ενός ψηφιακού αποθετηρίου σκαφών;
            κύματα της φοβεράς θαλάσσης. 1821. Ο Αγώνας
            στη Θάλασσα»; Τι σημαίνει, τόσο για εσάς   Γιατί αποτελούν δείγματα τεχνογνωσίας και συλ-
            προσωπικά όσο και για το  Ίδρυμα Ευγενίδου,    λογικής προσπάθειας, αντικατοπτρίζοντας σε
            η συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους;   μεγάλο βαθμό τις κοινωνίες που τα παρήγαγαν.
            Θα αποτελέσει εφαλτήριο για παρόμοιες   Πρόκειται δηλαδή για τεκμήρια που δεν έχουν
            δράσεις στο μέλλον;                     αξία μόνο από τεχνολογική άποψη, αλλά και από
                                                    ιστορική σκοπιά. Μέσα από την κατασκευή, την
            Η ιδέα γεννήθηκε το 2018, όταν αποφασίσαμε  παραγωγή και την οργάνωση ενός πλοίου, μπο-
            να  ενταχθούμε  στην  «Πρωτοβουλία  1821-2021».   ρεί κανείς να «διαβάσει» την ιστορία- το χρονικό,
            Η επιλογή μας να επικεντρώσουμε το ενδιαφέ-  κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο
            ρον μας στον Αγώνα των Ελλήνων στη θάλασ-  λειτούργησε.  Όπως επίσης και το δαιμόνιο, την
            σα δεν είναι τυχαία, αφού το  Ίδρυμα Ευγενίδου  εφευρετικότητα και τη δημιουργική ικανότητα των
            «οφείλει» την ύπαρξή του στη ναυτιλία και ως  Ελλήνων, που, όπως φανερώνει το  Έργο ΝΑΥΣ,
            εκ τούτου συστηματικά υποστηρίζει τη ναυτική  υπήρχαν από την εποχή της Σαλαμίνας.
            εκπαίδευση μέσα από τις εκδόσεις, τις δωρεές  Η γοητεία των σκαφών των προηγούμενων αιώ-
            και τις υποτροφίες του, καθώς και με πληθώρα  νων έγκειται ακόμη στο ότι αποτελούν προϊόντα
            άλλων δράσεων. Η συνεργασία μας με τα Γενι-  σημαντικής πνευματικής και συνάμα χειρωνακτι-
            κά Αρχεία του Κράτους ξεκίνησε το 2014. Είναι  κής δραστηριότητας.
            μια συνεργασία στρατηγικής σημασίας, μια και  Σήμερα, οι νέες τεχνολογίες μάς παρέχουν τη
            τα  ΓΑΚ  φυλάσσουν  το μεγαλύτερο  αρχείο  της  δυνατότητα  να  διατηρήσουμε,  να επανεκτιμή-
            περιόδου της Επανάστασης. Με την ολοκλήρωση  σουμε και να ερμηνεύσουμε εκ νέου πληροφο-
            κάθε συνεργασίας μας, τίθενται τα θεμέλια της  ρίες και στοιχεία για ιστορικά και παραδοσιακά
            επόμενης. Οψόμεθα.                      πλοία. Ο ρόλος ενός ψηφιακού αποθετηρίου
                                                    είναι ακριβώς να συγκεντρώσει και να οργανώσει
            Προκειμένου να αναδειχθούν η ναυπηγική   αυτά τα δεδομένα με τρόπο χρήσιμο για τους
            ιστορία και η τεχνολογική παράδοση της    ερευνητές του παρόντος και του μέλλοντος.
            χώρας μας, στην έκθεση έχει χρησιμοποιηθεί
            η τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Ποιες ήταν    Πιστεύετε ότι η «μικρο-ιστορία» των Ελλήνων
            οι μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τον σχεδιασμό   της θάλασσας έχει αναδειχθεί ως ώφειλε;  Έχουν
            και την υλοποίηση της έκθεσης;          αναδειχθεί οι άνθρωποι πίσω από τα πλοία;
                                                    Πόσο δηλαδή έχει εμβαθύνει ο σύγχρονος
            Στο πλαίσιο του  Έργου ΝΑΥΣ, με συντονιστή το  μελετητής στη ρεαλιστική καθημερινότητα
            Ίδρυμα Ευγενίδου και επιστημονικό υπεύθυνο τη  του συνόλου της ναυτιλιακής και ναυτικής
            Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του  οικογένειας χωρίς ωραιοποιήσεις και
            Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), έχουν  θριαμβολογίες;
            αναπτυχθεί με τεχνολογίες αιχμής τα εκθέμα-
            τα σχετικά με τη ναυμαχία του Ναυαρίνου. Η  Νομίζω πως δεν έχει αναδειχθεί αρκετά, ως ώφει-
            μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ο εντοπισμός πρω-  λε. Με αφορμή το ερώτημά σας, θα σας πω ότι
            τότυπων αρχείων με τα σχέδια των πλοίων που  στην έκθεση δεν επικεντρωνόμαστε μόνο στις
            συμμετείχαν στη ναυμαχία του  Ναυαρίνου και  προσωπικότητες του ναυτικού αγώνα. Μέσα από
            η  ιστορική  τεκμηρίωσή  τους.  Η  ιστορική  έρευ-  τα τεκμήρια που εκτίθενται, παρουσιάζονται όχι
            να πραγματοποιήθηκε από το  Ίδρυμα Ευγενίδου  μόνο οι ηγετικές φυσιογνωμίες αλλά και ο απλός
            και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών. Επίσης,
            σημαντική πρόκληση αποτέλεσε και η επεξεργα-  “
            σία αυτών των σχεδίων, ώστε να παραχθούν σε
            ψηφιακή μορφή και στη συνέχεια να δημιουργη-  Μέσα από την κατασκευή, την παραγωγή
            θούν μοντέλα των πλοίων σε περιβάλλον εικονι-  και την οργάνωση ενός πλοίου, μπορεί
            κής πραγματικότητας, καθώς και τρισδιάστατων
            εκτυπώσεων αυτών. Νομίζω ότι το αποτέλεσμα   κανείς να «διαβάσει» την ιστορία –
            του όλου έργου θα ανταμείψει τον επισκέπτη της   το χρονικό, κοινωνικό και οικονομικό
            έκθεσης.                                     πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτούργησε.

            Για ποιο λόγο τα σκάφη των προηγούμενων
            αιώνων παραμένουν τόσο «γοητευτικά» σήμερα;   ”
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22