Page 86 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 86
ΑΝΑΛΥΣΗ
θειμένες σε σοβαρό κίνδυνο σημαντικής
αύξησης του κόστους των εισαγωγών αργού
πετρελαίου. Υπάρχει μια εικασία της αγοράς
ότι οι συνεχιζόμενες εντάσεις στην Ερυθρά
Θάλασσα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε
αύξηση των τιμών του πετρελαίου κατά $10-
20 για χώρες εισαγωγής πετρελαίου όπως η
H κρίση στην Ερυθρά Ινδία, κάτι που θα μπορούσε να έχει αρνητι-
Θάλασσα έχει αρχίσει κές επιπτώσεις στην οικονομία της.
να επηρεάζει τη ροή Παρά τις επιδρομές ΗΠΑ-ΗΒ σε στρατιω-
των αποστολών σιτηρών τικές τοποθεσίες των Χούθι στην Υεμένη,
από τη Μαύρη Θάλασσα, οι Χούθι, που ευθυγραμμίζονται με το Ιράν,
με σημαντικό δυνητικό έχουν υποσχεθεί να συνεχίσουν να στοχεύ-
αντίκτυπο στα κέρδη ουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, σε
για τα πλοία μεγέθους ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστί-
Panamax και Supramax, νιους έως ότου οι ισραηλινές δυνάμεις στα-
εάν οι εκτροπές ματήσουν τον πόλεμό τους στη Γάζα.
σιτηρών μέσω του Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι επιθέσεις των
Ακρωτηρίου της Καλής Χούθι έχουν διαταράξει σημαντικά το εμπό-
Ελπίδος συνεχιστούν ριο εμπορευματοκιβωτίων, οδηγώντας σε
με γρήγορους ρυθμούς. αβεβαιότητα σχετικά με τη διάρκεια αυτών
των διαταραχών. Σε όλο τον κόσμο, οι ναυ-
τιλιακές εταιρείες προσαρμόζονται στις
μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
Ενώ ο αντίκτυπος στο εμπόριο εμπορευμα-
τοκιβωτίων είναι προφανής, η έκταση του
αντίκτυπου σε άλλες κατηγορίες εμπορίου
αγαθών παραμένει αβέβαιη. Η A.P. Moller-
Maersk, από τις σημαντικότερες εταιρείες
Βασίλειο, αποκαλύπτει μια αξιοσημείωτη στην παγκόσμια ναυλαγορά εμπορευμα-
μείωση στον όγκο των αποστολών μέσω τοκιβωτίων, συμβουλεύει τους πελάτες να
της Διώρυγας του Σουέζ για τον Ιανουάριο προετοιμαστούν για μια κρίση στην Ερυθρά
του 2024. Θάλασσα, που θα μπορούσε να εκταθεί στο
Ποιος μπορεί να είναι ο αντίκτυπος στις δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
εκπομπές σε περίπτωση απόκλισης; Σε Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην
αυτό το τελευταίο τμήμα της ανάλυσής μας, ξηρού φορτίου, η Star Bulk ανακοίνωσε
έχουμε σχεδιάσει ένα σενάριο απόκλισης πρόσφατα ότι θα σταματήσει τα δρομολό-
μέσω του αντίκτυπου του Ακρωτηρίου της για στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επί-
Καλής Ελπίδος. θεση των Χούθι σε δύο από τα πλοία της
Ας πάρουμε την περίπτωση για ένα ταξίδι στις αρχές Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τον
με δεξαμενόπλοιο μεγέθους Panamax, διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου. Όπως
χωρητικότητας 75.000 dwt, κατασκευής δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Star
2010, με σημείο φόρτωσης στο Κουβέιτ και Bulk, πλοία της εταιρείας δεν θα διασχίζουν
εκφόρτωση στο Ηνωμένο Βασίλειο (λιμάνι πια τη Διώρυγα του Σουέζ, γιατί προφανώς
Themesport, ΗΒ). Στο σενάριο επαναδρο- αποτελούν στόχο των Χούθι – ως μια δημό-
μολόγησης του πλοίου από το Ακρωτήριο σια εταιρεία εισηγμένη στις ΗΠΑ. Αναμέ-
της Καλής Ελπίδος έναντι της Διώρυγας του νουμε να δούμε μέχρι το τέλος του πρώτου
Σουέζ, η απόσταση σε ναυτικά μίλια (NM) τριμήνου ανακοινώσεις και από άλλα ονό-
αυξάνεται κατά 70%, με επακόλουθο αντί- ματα εισηγμένων εταιρειών για την παύση
κτυπο στις εκπομπές CO2, που μετρώνται των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ,
σε κιλοτόνια. Αυτό το παράδειγμα παρέχει καθώς η κρίση των επιθέσεων δεν δείχνει
πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές και ακόμη σημάδια εξομάλυνσης. Η πλήρης
οικονομικές επιπτώσεις της επιλογής εναλ- έκταση του αντίκτυπου στις ροές του παγκό-
λακτικών θαλάσσιων διαδρομών. σμιου θαλάσσιου εμπορίου για τις διάφορες
Συνοψίζοντας, η σύγκρουση στη Μέση κατηγορίες εμπορευμάτων και την εξέλιξη
Ανατολή είναι πλέον διάχυτη μετά από δύο των ναύλων απομένει να φανεί, καθώς η
μήνες, με τις χώρες της Ασίας να είναι εκτε- κατάσταση εξελίσσεται.
86