Page 59 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 59
σταται ταχύτερη η παραγωγή καθαρότερων καυσί- ριακής διακίνησης επικίνδυνων αποβλήτων και της
μων, επιταχύνοντας τις οικονομίες κλίμακας που θα διάθεσής τους.
μειώσουν το κόστος των πράσινων καυσίμων. «Η επικύρωση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ σημα-
τοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τη βιομηχα-
Η «ΓΚΡΙΖΑ ΖΩΝΗ» ΣΤΙΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΕΙΣ νία ανακύκλωσης πλοίων. Πρέπει να διασφαλίσουμε
ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΙΜΟ ότι τα νομικά εμπόδια και οι “συγκρούσεις” μεταξύ
Η BIMCO, μαζί με το Μπανγκλαντές, την Ινδία, τη των δύο συμβάσεων που διέπουν την ασφαλή ανα-
Νορβηγία, το Πακιστάν και το ICS, υπέβαλε έγγραφο κύκλωση των πλοίων δεν θα περιορίσουν το πεδίο
ενόψει της 81ης συνεδρίασης της Επιτροπής Προ- εφαρμογής αυτής της ιστορικής ευκαιρίας», αναφέρει
στασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ ο γενικός γραμματέας και διευθύνων σύμβουλος της
στις 18-22 Μαρτίου 2024. Το έγγραφο υπογραμμί- BIMCO, David Loosley.
ζει την ανάγκη επίλυσης πιθανών αντικρουόμενων Σε ορισμένες δικαιοδοσίες, η παράβαση της Σύμβα-
απαιτήσεων της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ και της σης της Βασιλείας, όπως εφαρμόζεται στην ανακύ-
Σύμβασης της Βασιλείας, οι οποίες θα μπορούσαν κλωση πλοίων, έχει οδηγήσει σε κυρώσεις κατά των
να έχουν σοβαρές συνέπειες για τους πλοιοκτήτες, πλοιοκτητών και των πλοιάρχων.
τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων και τα πλοία Μία από τις ασυνέπειες που ζητά το έγγραφο από
εάν δεν επιλυθούν. τον ΙΜΟ να εξετάσει σχετίζεται με τα επικίνδυνα από-
Η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για τις ασφαλείς και φιλι- βλητα. Μόλις ένα πλοίο λάβει International Ready for
κές προς το περιβάλλον ανακυκλώσεις πλοίων θα Recycling Certificate (IRRC) σύμφωνα με τη Σύμβαση
τεθεί σε ισχύ στις 26 Ιουνίου 2025. Ενόψει της έναρ- του Χονγκ Κονγκ, μπορεί ταυτόχρονα να θεωρηθεί
ξης ισχύος της, η BIMCO και οι συνυπογράφοντες το επικίνδυνο απόβλητο σύμφωνα με τις διατάξεις της
έγγραφο ζητούν από την MEPC μεγαλύτερη διαφά- Σύμβασης της Βασιλείας. Κατά τη διάρκεια ολόκλη-
νεια και αποσαφήνιση «γκρίζων γραμμών». Μεταξύ ρης της περιόδου ισχύος του IRRC (έως τρεις μήνες),
άλλων, το έγγραφο απαιτεί την αποσαφήνιση και τη το πλοίο θα μπορούσε επομένως να κινδυνεύσει να
διαβεβαίωση ότι οι πλοιοκτήτες και τα μέρη όπου δρα- κατασχεθεί για παράβαση των απαιτήσεων της Σύμ-
στηριοποιούνται σύμφωνα με τη Σύμβαση του Χονγκ βασης της Βασιλείας κατά τη διάρκεια της εμπορικής
Κονγκ δεν θα υποστούν κυρώσεις ως παραβίαση της του δραστηριότητας.
Σύμβασης της Βασιλείας για τον έλεγχο της διασυνο-
ΓΗΡΑΙΟΤΕΡΑ TANKERS – ΝΕΟΤΕΡΑ
BULKERS: ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ORDERBOOK
Διαφορετικές τάσεις αναδύονται για το ηλικιακό
προφίλ των επιμέρους στόλων των bulkers και των
tankers.
O στόλος των δεξαμενόπλοιων κατέγραψε μικρή
άνοδο της τάξεως του 1,7% ή 141 νεότευκτα πλοία
λόγω του ιστορικά χαμηλού orderbook και της αποδυ-
ναμωμένης ναυλαγοράς πριν από τον Φεβρουάριο του
2022, σημειώνει η Xclusiv Shipbrokers σε ανάλυσή
της. Αποτέλεσμα ήταν ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων
ηλικίας 0-5 ετών να μειωθεί κατά 10%, αυτός μεταξύ
6-15 ετών να μειωθεί κατά 7% και αυτός άνω των 15
ετών να αυξηθεί κατά 20%.
Στον αντίποδα, ο στόλος των bulk carriers σημείωσε
σημαντική ανάπτυξη, οδηγούμενη από το αυξανόμενο
orderbook, με 488 νεότευκτα να προστίθενται στον
στόλο (ετήσια αύξηση 3,4%). Τα νεότερα bulkers κυρι-
άρχησαν στις προσθήκες, με τα πλοία του ηλικιακού
γκρουπ 0-5 ετών να αυξάνονται σε αριθμό κατά 11%,
ενώ αυτά του ηλικιακού γκρουπ 6-15 ετών κατέγρα-
ψαν μείωση. Ενώ ο στόλος των bulkers ηλικίας άνω
των 16 ετών αναπτύχθηκε κατά 12%, το μερίδιό τους
παρέμεινε χαμηλότερο σε σχέση με τον στόλο δεξα-
μενόπλοιων.
Οι αποκλίσεις αυτές αντανακλούν τις διαφορετικές
δυναμικές που αναδύονται για κάθε τύπο πλοίου,
με τα δεξαμενόπλοια να σημειώνουν περιορισμένη
59