Page 58 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 58

ΕΝ ΠΛΩ


         ΔΙΩΡΥΓΑ ΠΑΝΑΜΑ: ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ                     εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που
         ΣΤΙΣ ΔΙΕΛΕΥΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ ΠΡΟΣΕΧΩΣ                  παρέχει ένα καύσιμο, τόσο μεγαλύτερη
         Καμία ανάγκη για αλλαγή στις διελεύσεις πλοίων δεν   είναι η χρηματοδοτική στήριξη που λαμ-
         υφίσταται μέχρι τον Απρίλιο, σύμφωνα με τη Διώ-  βάνει.
         ρυγα του Παναμά, οπότε και η Αρχή της Διώρυγας θα   •   Τα κεφάλαια που εισπράττονται σε κάθε
         αξιολογήσει τα επίπεδα στάθμης των υδάτων.       δεδομένο έτος καθορίζονται από την
         Ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται από τη διώ-  ποσότητα των πράσινων καυσίμων που
         ρυγα μειώθηκε το 2023, με την Αρχή της Διώρυγας   χρησιμοποιούνται,  επιτρέποντας  ένα
         να γνωστοποιεί διαδοχικές μειώσεις τους περασμέ-  σχετικά χαμηλό τέλος στην αρχή της
         νους μήνες. Το γεγονός ότι δεν θα υπάρξουν για   μετάβασης.
         τους επόμενους μήνες περαιτέρω μειώσεις μονάχα   •   Το ελάχιστο τέλος που απαιτείται για
         θετικό μπορεί να χαρακτηριστεί, δεδομένου ότι,   την αντιστάθμιση της διαφοράς τιμής
         εντός του τέταρτου τριμήνου του 2023, η Αρχή είχε   σε ένα δεδομένο έτος συλλέγεται και
         υπογραμμίσει πως ο αριθμός ημερήσιων διελεύ-     κατανέμεται στα πλοία που χρησιμοποι-
         σεων θα μειωνόταν και τον Φεβρουάριο του 2024.   ούν πράσινα καύσιμα και πληρούν ένα
         Επί του παρόντος, επιτρέπονται 24 διελεύσεις ημε-  συγκεκριμένο όριο εκπομπών αερίων
         ρησίως, ενώ ο «φυσιολογικός» αριθμός είναι τρι-  θερμοκηπίου. Με αυτόν τον τρόπο δια-
         άντα έξι. Μια ανάκαμψη του αριθμού ημερήσιων     σφαλίζεται ότι τα πράσινα καύσιμα μπο-
         διελεύσεων στα επίπεδα αυτά θα είχε σημαντικό    ρούν να παραχθούν και να χρησιμοποι-
         αντίκτυπο για το παγκόσμιο εμπόριο. Άλλωστε, η   ηθούν, και αυτό με το μικρότερο δυνατό
         Διώρυγα του Παναμά συνιστά μία από τις σημαντι-  κόστος για τις μεταφορές.
         κότερες θαλάσσιες αρτηρίες παγκοσμίως, συνδέ-  Σύμφωνα με το WSC, το Green Balance Mechanism
         οντας Ατλαντικό και Ειρηνικό Ωκεανό.      καθιστά οικονομικά ορθολογική και ελκυστική τόσο
         Παράλληλα, ως είθισται, το τι μέλλει γενέσθαι με   για τους πλοιοκτήτες όσο και για τους παρόχους
         τον αριθμό διελεύσεων εξαρτάται από τα επίπεδα   ενέργειας την επένδυση σε καύσιμα και τεχνο-
         των βροχοπτώσεων. Το Reuters υπογραμμίζει ότι,   λογίες που προσφέρουν σημαντική μείωση των
         εφόσον τον Μάιο δεν σημειωθούν βροχοπτώσεις,   αερίων του θερμοκηπίου από την ημέρα έναρξης
         υπάρχει ενδεχόμενο να μειωθεί περαιτέρω και το   ισχύος του κανονισμού. Με αυτόν τον τρόπο καθί-
         επιτρεπτό βύθισμα των πλοίων που διέρχονται,
         αναγκάζοντας πλοία να επιλέξουν διαφορετική
         διαδρομή ή να μεταφέρουν λιγότερο φορτίο.

         Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ LINERS ΓΙΑ
         ΤΗΝ ΑΠΑΝΘΡΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
         ΤΟΥ ΙΜΟ
         Μια νέα πρόταση στο τραπέζι για την απανθρα-
         κοποίηση της ναυτιλίας, ενόψει και της MEPC 81,
         φέρνει το World Shipping Council (WSC).
         Στη σχετική ανακοίνωση του WSC τονίζεται ότι, στα
         σχέδια του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυ-
         τιλίας, σημαντικό ρόλο παίζει η δημιουργία ενός
         μηχανισμού για τη μείωση της διαφοράς τιμής
         μεταξύ νέων και συμβατικών καυσίμων, προωθώ-
         ντας παράλληλα επενδύσεις σε πράσινα καύσιμα.
         Το Green Balance Mechanism τoυ WSC περιγρά-
         φει μια νέα προσέγγιση για την τιμολόγηση των
         αερίων του θερμοκηπίου, η οποία καθιστά δυνατή
         την κάλυψη του χάσματος τιμών μεταξύ των ορυ-
         κτών καυσίμων και των πράσινων καυσίμων, με το
         χαμηλότερο δυνατό συνολικό κόστος.
         Ορισμένες πτυχές του μηχανισμού έχουν ως εξής:
             •   Μέσω του μηχανισμού, τα τέλη αφαιρού-
                 νται από τα ορυκτά καύσιμα και κατανέ-
                 μονται στα πράσινα καύσιμα που χρησι-
                 μοποιούνται, έτσι ώστε το μέσο κόστος
                 των καυσίμων να είναι ίσο.
             •   Όσο μεγαλύτερη είναι η μείωση των


         58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63