Page 202 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 202

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ


                                                                       στις μεγάλες καναδικές λίμνες διαρκούσε εκείνη
                                                                       την περίοδο έξι με οκτώ μήνες, ανάλογα και με
                                                                       τις καιρικές συνθήκες κάθε έτους. Παρότι η επι-
                                                                       φάνειά τους δεν πάγωνε εντελώς, καταγράφεται
                                                                       εξαιρετική δυσχέρεια για τη διέλευση των πλοίων,
                                                                       καθώς παγώνουν τα νερά κοντά στις ακτές και στα
                                                                       λιμάνια που πρόσκεινται στις λίμνες.

                                                                       Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ  ΤΗΣ  ΧΡΥΣΗΣ ΡΑΒΔΟΥ ΣΤΟ
                                                                       ΣΗΜΕΡΑ
                                                                       Η παράδοση της επίδοσης της Χρυσής Ράβδου
                                                                       στον πλοίαρχο του πρώτου πλοίου που προσεγ-
                                                                       γίζει τον λιμένα του Κεμπέκ διατηρείται μέχρι τις
                                                                       μέρες μας με κάθε επισημότητα, έχοντας βέβαια
                                                                       πλέον λάβει μόνο τον χαρακτήρα εορτασμού της
                                                                       νέας χρονιάς.
                                                                       Το γεγονός ότι με την πάροδο των ετών η Χρυσή
                                                                       Ράβδος έχει απονεμηθεί σε πλοία πολλών και
                                                                       διαφορετικών σημαιών αναδεικνύει και τη διεθνή
          Ο καπτ. Θεοφάνης Σπού-  νής ναυσιπλοΐας» αντηχεί και στις αναφορές του   εμβέλεια της παράδοσης.
          της, πλοίαρχος του «Cap   ημερήσιου τοπικού Τύπου. Τα Ναυτικά Χρονικά   Μάλιστα, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία έτη, δεν
          Theodora», παραλαμβάνει   μετέφεραν τις εντυπώσεις της καναδικής εφη-  είναι λίγα τα ελληνικά πλοία τα οποία λαμβάνουν
          τη Χρυσή Ράβδο από τον
          Mario Girard, πρόεδρο   μερίδας Chronicle-Telegraph, της παλαιότερης   αυτή τη συμβολική αναγνώριση. Αξιοσημείωτο
          και CEO του Québec Port   εφημερίδας της Βορείου Αμερικής, με έτος ίδρυ-  είναι το γεγονός ότι κατά τα έτη 2018, 2019 και
          Authority. Το πλοίο,   σης το 1764, η οποία επίσης προχώρησε σε εκτενή   2020 τη Χρυσή Ράβδο έλαβαν αντίστοιχα τα «Cap
          διαχείρισης της Euronav,
          υπήρξε το πρώτο που προ-  περιγραφή της εκδήλωσης.          Romuald», «Cap Quebec» και «Cap Theodora»,
          σέγγισε τον λιμένα του   Η τιμητική Χρυσή Ράβδος, η οποία επιδόθηκε   πλοία που, κατά τη στιγμή της προσέγγισής τους
          Κεμπέκ το 2020      στον πλοίαρχο του «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου»,   στο Κεμπέκ, τελούσαν υπό τη διαχείριση της
          (φωτ. Αρχείο Québec
          Port Authority).    περιγράφεται ως κατασκευασμένη από έβενο με   Euronav και έφεραν την ελληνική σημαία. Παράλ-
                              μια χρυσή λαβή στο επάνω μέρος. Επί της λαβής   ληλα, το πρώτο πλοίο που προσέγγισε το Κεμπέκ
                              είχε σκαλιστεί ένα διακοσμητικό μοτίβο με φύλλο   για τη φετινή χρονιά ήταν το «Cap Corpus Christi»,
                              δάφνης καθώς και το όνομα του πλοίου, το όνομα   επίσης διαχείρισης της Euronav, εταιρείας που
                              του πλοιάρχου αλλά και η ημερομηνία του ανοίγ-  έχει δημιουργήσει μια ισχυρή «παράδοση» στο
                              ματος της πρόσβασης του ποταμού του Αγίου   λιμάνι του Κεμπέκ.
                              Λαυρεντίου.                             Η βράβευση του πλοιάρχου του «Ευγενία Σ.
                              Οι Καναδοί αξιωματούχοι που συμμετείχαν στην   Εμπειρίκου» με τη Χρυσή Ράβδο για το 1931
                              τελετή εξέφρασαν τον θαυμασμό τους για την   αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και πολυεπίπεδη
                              Ελλάδα, την οποία μάλιστα αποκάλεσαν «μητέρα   μελέτη περίπτωσης. Ο σύγχρονος αναγνώστης
                              του πολιτισμού της ανθρωπότητας», κατά τη διάρ-  εντοπίζει πληροφορίες για ένα έθιμο με ιστορία
                              κεια των συνομιλιών τους με τον πλοίαρχο και τους   δεκαετιών, που φτάνει μέχρι τις μέρες μας, σε μια
                              αξιωματικούς του «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου».  περίοδο που το λιώσιμο των πάγων και οι αλλα-
                              Το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών έδωσε την   γές των εποχών διαδραμάτιζαν σημαίνοντα ρόλο,
                              ευκαιρία στη συντακτική ομάδα του περιοδικού να   επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τη μετακίνηση
                              παρουσιάσει με μεγαλύτερο εύρος τη ναυτιλιακή   αγαθών από και προς τον Καναδά. Παράλληλα,
                              πραγματικότητα στις μεγάλες καναδικές λίμνες,   το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών μεταφέρει
                              η ναυσιπλοΐα εντός των οποίων εξυπηρετούσε   τον αναγνώστη σε μια εποχή κατά την οποία τα
                              σε σημαντικό βαθμό τις εξαγωγικές ανάγκες του   ελληνικά και ελληνόκτητα εμπορικά πλοία είχαν
                              καναδικού εμπορίου σιτηρών. Μέσα από τις σελί-  ξεκινήσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους
                              δες του περιοδικού υπογραμμίζεται η σημασία που   σε όλο τον κόσμο, προσδίδοντας στην ελληνική
                              είχαν οι πέντε μεγάλες λίμνες (Superior, Huron,   ναυτιλία έναν διεθνή και ολοένα αυξανόμενα
                              Michigan, Erie και Ontario), οι οποίες βρίσκονται   σημαντικό ρόλο.
                              κοντά ή πάνω στα σύνορα του Καναδά με τις
                              ΗΠΑ. Η θέση τους, αλλά και η προσβασιμότητά   *Η ερευνητική ομάδα των Ναυτικών Χρονικών θα
                              τους, αποτελούσε σημαντικό παράγοντα για την   ήθελε να ευχαριστήσει το Québec Port Authority
                              ταχύτητα και την ευκολία των μεταφορών για το   για τις χρήσιμες πληροφορίες αλλά και τις φωτο-
                              καναδικό εμπόριο. Μάλιστα, όπως αναφέρεται   γραφίες που διέθεσε για τις ανάγκες του παρό-
                              στο άρθρο των Ναυτικών Χρονικών, η ναυσιπλοΐα   ντος άρθρου.


         202
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207