Page 201 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 201

αύλακες ασφαλείς έχουν διανοιγή. Το πρώτον
                                                                         φορτηγόν, όπερ έφθασεν εις Καναδάν προς φόρ-
                                                                         τωσιν, ήτο το ελληνικό “Ευγενία Σ. Εμπειρίκου”».
                                                                         Λίγες εβδομάδες αργότερα, τα Ναυτικά Χρονικά
                                                                         δημοσίευσαν πλήρες ρεπορτάζ για το συμβο-
                                                                         λικό επίτευγμα του «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου», στο
                                                                         τεύχος της 15ης Ιουνίου 1931. Σύμφωνα με τις
                                                                         πληροφορίες του περιοδικού, το ελληνικό φορ-
                                                                         τηγό πλοίο έφτασε στο Κεμπέκ στις 22 Απριλίου
                                                                         1931 με πλοίαρχο τον Ανδριώτη Θεμιστοκλή
                                                                         Μ. Γουλανδρή. Το δημοσίευμα έφερε τον χαρα-
                                                                         κτηριστικό υπέρτιτλο «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΕΙΣ
                                                                         ΤΗΝ ΞΕΝΗΝ», ενδεικτικό της σημασίας που είχε
                                                                         κατά το παρελθόν, σε μια περίοδο που η ελλη-
                                                                         νική ναυτιλία δεν είχε φτάσει τα εντυπωσιακά
                                                                         νούμερα των πρόσφατων δεκαετιών.
                                                                         Με την άφιξή του στο λιμάνι, το ελληνικό ατμό-
                                                                         πλοιο εγκαινίασε στην ουσία τις καναδικές εξα-
                                                                         γωγές σιτηρών για την άνοιξη του έτους. Μάλι-
                                                                         στα, την περίοδο γραφής και δημοσίευσης του
                                                                         αφιερώματος των Ναυτικών Χρονικών, το «Ευγε-
            ← «Η “Έυγενία Σ. Έμπει-  κινήτρων για την αμεσότερη αποκατάσταση της   νία Σ. Εμπειρίκου» βρισκόταν ήδη στον Πειραιά,
            ρίκου” εγκαινιάζουσα την   ναυσιπλοΐας στα καναδικά ύδατα. Κατά το δεύ-  όπου και ξεφόρτωνε το σιτάρι που μετέφερε από
            εαρινήν ναυσιπλοΐαν του   τερο μισό του 19ου αιώνα, η Λιμενική Αρχή του   τον Καναδά. Καθίσταται σαφές ότι η παρουσία
            Καναδά»: Το αφιέρωμα των
            Ναυτικών Χρονικών στο   Κεμπέκ ανέλαβε τα ηνία, κρατώντας ζωντανή την   του πλοίου στον Πειραιά έκανε ευκολότερη και
            τεύχος της 15ης Ιουνίου   παράδοση μέχρι τις μέρες μας.      την καταγραφή του ρεπορτάζ του περιοδικού.
            1931 για το πρώτο ελλη-                                      Σε ό,τι αφορά το αρχικό του ταξίδι προς τον
            νικό πλοίο που έλαβε τη
            Χρυσή Ράβδο του Κεμπέκ.  Η ΧΡΥΣΗ ΡΑΒΔΟΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΡΙΑ ΓΙΑ   Καναδά, το «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου», καθώς
                                 ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ                              έφτανε με κενό φορτίο στο λιμάνι του Κεμπέκ,
            ↑ Η διώρυγα Welland,   Σε ό,τι αφορά τα πλοία της ελληνικής και ελλη-  προσεγγίστηκε από μια ταχύπλοη βενζινάκατο
            όπως αποτυπώθηκε στο   νόκτητης ναυτιλίας, έχει καταγραφεί η παρουσία   που μετέφερε έναν εκπρόσωπο των λιμενικών
            τεύχος της 15ης Ιουνίου   τους σε διεθνείς, υπερπόντιους λιμένες από την   αρχών, ο οποίος καλωσόρισε εκ μέρους όλης της
            των Ναυτικών Χρονικών.
            Το αφιέρωμα του περι-  περίοδο του Μεσοπολέμου και έπειτα. Ξεπερ-  πόλης το ελληνικό πλοίο και το πλήρωμά του, ενώ
            οδικού στο «Έυγενία Σ.   νώντας τα στενότερα όρια της Μαύρης Θάλασ-  τους ενημέρωσε για την τιμητική βράβευση με
            Έμπειρίκου» αποτέλεσε   σας και της Μεσογείου, τα ελληνικά πλοία και   τη Χρυσή Ράβδο. Κατά το δέσιμο του πλοίου στο
            αφορμή ώστε να παρου-
            σιαστούν τα ιδιαίτε-  πληρώματα σταδιακά θα ταξίδευαν σε όλες τις   λιμάνι, καταγράφεται η συγκέντρωση κόσμου, ο
            ρα χαρακτηριστικά της   θάλασσες και τους ωκεανούς της Γης. Το φαι-  οποίος και υποδέχτηκε το ελληνικό φορτηγό με
            ναυσιπλοΐας στον Καναδά   νόμενο αυτό σήμαινε ότι ολοένα και συχνότερα   ενθουσιώδεις ζητωκραυγές.
            στο ελληνικό αναγνωστικό
            κοινό.               προσέγγιζαν τους λιμένες της Βορείου Αμερικής,   Η τελετή της επίδοσης της Χρυσής Ράβδου έλαβε
                                 αυξάνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την πιθανότητα   χώρα δύο ημέρες αργότερα στη μεγάλη αίθουσα
                                 να διεκδικήσουν το αναμνηστικό βραβείο από το   του «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου», παρουσία των αξι-
                                 λιμάνι του Κεμπέκ.                      ωματικών του πλοίου Θεμιστοκλή Μ. Γουλανδρή
                                 Το πρώτο ελληνικό εμπορικό πλοίο που έλαβε τη   (πλοίαρχος), Βασιλείου Κουτσούκου (β΄ πλοίαρ-
                                 Χρυσή Ράβδο από τη Λιμενική Αρχή του Κεμπέκ   χος), Αθανασίου Παπαθανασόπουλου (γ΄ πλοίαρ-
                                 ήταν το «Ευγενία Σ. Εμπειρίκου» την άνοιξη του   χος), Μιχαήλ Λουκρέζη (Α΄ μηχανικός), Νικολάου
                                 1931, έτος το οποίο υπήρξε το πρώτο κατά το   Ραΐση (β΄ μηχανικός), Δημητρίου Καλιβρούση
                                 οποίο κυκλοφόρησαν τα Ναυτικά Χρονικά. Το   (γ΄ μηχανικός) και Αθανασίου Βαλμά (ασυρματι-
                                 περιοδικό, ήδη από τα πρώτα του τεύχη, παρα-  στής). Η αίθουσα ήταν στολισμένη με λουλούδια
                                 κολούθησε με ενδιαφέρον τα διεθνή νέα της ναυ-  αλλά και με τις σημαίες Ελλάδας και Καναδά, ως
                                 τιλιακής βιομηχανίας και ιδιαίτερα όσα είχαν να   σύμβολο αμοιβαίας φιλίας των δύο χωρών.
                                 κάνουν με την παρουσία των ελληνικών πλοίων   Η παρουσία  του ελληνικού ατμόπλοιου στο
                                 και πληρωμάτων σε μακρινές χώρες και λιμάνια.   Κεμπέκ δεν άφησε ασυγκίνητη την τοπική κοι-
                                 Στο τεύχος της 1ης Μαΐου 1931 εντοπίζεται η ανα-  νότητα, που έσπευσε να συμμετάσχει, με την
                                 φορά ότι «ήδη η ναυσιπλοΐα εις τους Καναδικούς   παρουσία εκπροσώπων των τοπικών λιμενικών
                                 λιμένας απεκαταστάθη. Οι πάγοι του ποταμού   και πολιτικών αρχών. Ο ενθουσιασμός για την
                                 (σ.σ. Αγίου Λαυρεντίου) εκαθαρίσθησαν κατά το   παρουσία του ελληνικού πλοίου στο Κεμπέκ
                                 πλείστον, τα φαρόπλοια ηγκυροβολήθησαν και   αλλά και την ταυτόχρονη εγκαινίαση της «εαρι-


                                                                                                            201
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206