Page 198 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 198

ΝΑΥΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ


                                                                      Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, μίλησε, ως μέλος
                                                                      του ακροατηρίου, και ο έγκριτος νομικός Νικόλαος
                                                                      Γ. Γερασίμου, ο οποίος υπογράμμισε τις νομικές
                                                                      αγκυλώσεις που έχουν προκύψει με τον χαρα-
                                                                      κτηρισμό του πλοίου ως διατηρητέου μνημείου.
                                                                      Ο κ. Γερασίμου, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην
                                                                      ανάγκη αποχαρακτηρισμού του ιστιοφόρου από
                                                                      την έννοια του «μνημείου» και του «διατηρητέου»,
                                                                      τονίζοντας ότι το «Ευγένιος Ευγενίδης» είναι
                                                                      «πλοίο» με τη νομική έννοια του όρου. Σημείωσε
                                                                      δε την ανάγκη για «πλοιοκτησία» του ιστιοφό-
                                                                      ρου από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, μια
                                                                      υπόθεση που –σύμφωνα με τον ίδιο– μπορεί να
                                                                      λυθεί εύκολα αν υπάρχει η κατάλληλη πολιτική
                                                                      βούληση.
                                                                      Μια ιδιαίτερη στιγμή σημειώθηκε καθώς ολο-
                                                                      κληρώνονταν οι εργασίες της ημερίδας, όταν
                                                                      τον λόγο πήρε ο τελευταίος πλοίαρχος του Ι/Φ
                                                                      «Ευγένιος Ευγενίδης», καπτ. Παντελής Μανιά-
                                                                      της. Ο άνθρωπος ο οποίος υπήρξε πλοίαρχος του
                                                                      ιστορικού εκπαιδευτικού ιστιοφόρου τα τελευταία
          Tο Ι/Φ «Ευγένιος   βήμα ας είναι ο σαφής προσδιορισμός του ρόλου   τριάμισι χρόνια πριν από τον οριστικό παροπλισμό
          Ευγενίδης»       που θέλουμε να εκπληρώνει το πλοίο. Αυτός θα   του εξέφρασε την πεποίθησή του για ανάγκη όχι
          (φωτ. Αρχείο     αποτελέσει και τον γνώμονα για τον σχεδιασμό   μόνο της επαναλειτουργίας του «Ευγένιος Ευγε-
          Ναυτικών Χρονικών).
                           των επόμενων βημάτων», σημείωσε η κ. Αναστα-  νίδης» αλλά και μέριμνας όσον αφορά το κόστος
                           σία Αναγνωστοπούλου-Παλούμπη, πρόεδρος του   συντήρησής του. Υπό αυτό το πρίσμα, ολοκλήρωσε
                           Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος. Η πρόεδρος ανα-  την παρέμβασή του προειδοποιώντας ότι, αν δεν
                           φέρθηκε, επίσης, στις διοικητικές ενέργειες και στη   υπάρξει πρόβλεψη και για το κόστος λειτουργίας
                           θεσμική αρωγή του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος   του ιστιοφόρου, σε λίγα χρόνια τα πράγματα θα
                           προκειμένου να προστατευτεί η ακεραιότητα του   οδηγήσουν σε μια εκ νέου δημόσια συζήτηση περί
                           ιστορικού ιστιοφόρου.                     βιωσιμότητας του «Ευγένιος Ευγενίδης».
                           Ο αρχιτέκτονας Παράσχος Καραβατάκης, μέλος   Στην ημερίδα που διοργανώθηκε από τον Ελλη-
                           του ICOMOS Hellenic, έκανε μια εκτενή παρουσί-  νικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών, υπό
                           αση των παραγόντων που πρέπει να εξεταστούν και   την αιγίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου, έδωσαν το
                           να συνεκτιμηθούν στην εσωτερική αρχιτεκτονική   «παρών» περισσότεροι από 200 σύνεδροι, μεταξύ
                           του σκάφους, προκειμένου να διατηρηθεί η ακρί-  των οποίων ο πλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού
                           βεια στην ιστορική του αποκατάσταση. Τον κύκλο   Δημήτριος Διαμαντάκης εκ μέρους του αρχηγού
                           των ομιλιών συμπλήρωσε ο κ. Νίκος Δαφνιάς, διευ-  του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, αντιναυάρχου
                           θύνων σύμβουλος της Alpha Μarine, η μελέτη του   Δημητρίου Ελευθερίου Κατάρα, ο αρχιπλοίαρχος
                           οποίου για τη συντήρηση και την αποκατάσταση   του Λιμενικού Σώματος, διευθυντής Εκπαίδευσης
                           του σκάφους το 2002, έπειτα από περισσότερα από   Ναυτικών Ελευθέριος Πετρόπουλος, εκ μέρους του
                           είκοσι έτη, είναι ακόμη τεχνολογικά επίκαιρη.  αρχηγού, αντιναυάρχου Γεωργίου Αλεξανδράκη,
                           Με την ολοκλήρωση της τοποθέτησης του κ. Δαφ-  ο δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Γιάννης Φωστη-
                           νιά, ο λόγος δόθηκε στο ακροατήριο, το οποίο, με   ρόπουλος, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ομίλου
                           τις δικές του ερωτήσεις και τον σχολιασμό όσων   Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης Γιάννης Μαρα-
                           είχαν ειπωθεί, δημιούργησε έναν ζωντανό και δημι-  γκουδάκης, ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών
                           ουργικό διάλογο.                          Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλάτος,
                           Από τις παρεμβάσεις του ακροατηρίου ξεχώρισε η   ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Γιώργος Ανωμερί-
                           τοποθέτηση του διοικητή του Ιδρύματος Ευγενίδου,   της, εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας, της
                           καθ. Ιωάννη Γκόλια, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει να   ναυτεργασίας, του ναυπηγικού κλάδου, φίλοι και
                           γίνει προσεκτική μελέτη όλων των πιθανών εναλ-  επαγγελματίες της θάλασσας.
                           λακτικών που αφορούν το μέλλον του «Ευγένιος   Η πλούσια συζήτηση, η μεταφορά εμπειριών, διε-
                           Ευγενίδης», με γνώμονα μια βιώσιμη λύση που   θνών πρακτικών, αλλά και προτάσεις που κατατέ-
                           θα περιέχει συγκεκριμένες προτάσεις. Η μελέτη   θηκαν από το ένθερμο ειδικό κοινό και τους φορείς
                           αυτή θα πρέπει να εξετάσει ποιο θα είναι το κόστος   που συμμετείχαν, αποτέλεσαν τα κομβικά στοιχεία
                           διάσωσης του ιστιοφόρου, ποιος φορέας θα είναι   επιτυχίας της και οδηγούν στον σχεδιασμό των επό-
                           υπεύθυνος για τη λειτουργία του μακροπρόθεσμα   μενων ενεργειών.
                           και ποιο θα είναι το κόστος αυτής.
         198
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203