Page 136 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 136
ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
τη σχεδίαση και την κατασκευή τεχνολογικά προ-
ηγμένων «πράσινων» πλοίων.
Οι κυριότερες προκλήσεις των μεγάλων ναυπηγείων
για νέες κατασκευές περιλαμβάνουν την ανάπτυξη
και την ενσωμάτωση νέων και αποδοτικών τεχνολο-
γιών για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, τη διαμόρ-
φωση του μηχανοστασίου για χρήση πιο αποδοτικών
Με τις επιτυχίες και την πρόοδο προωστικών συστημάτων, την ανάπτυξη ενός νέου
της ναυπηγικής βιομηχανίας, τύπου γάστρας, optimized hull form, με τη βοήθεια
μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα CFD και Model Tests, την εκπαίδευση του εργατι-
ότι τα μεγάλα ναυπηγεία της κού προσωπικού και την εξασφάλιση συμμόρφω-
Ιαπωνίας, της Κορέας και της σης προς τους νέους κανονισμούς και τα πρότυπα
Κίνας έχουν τη δυνατότητα να ασφαλείας.
είναι κατάλληλα προετοιμασμένα,
σε επίπεδο τόσο τεχνογνωσίας Πιστεύετε ότι η έλλειψη slots στα τρία κύρια ναυπηγικά
του ανθρώπινου επιστημονικού κράτη (Νότια Κορέα, Κίνα, Ιαπωνία) θα οδηγήσει στην
δυναμικού τους όσο και άνθηση ναυπηγείων άλλων κρατών, όπως για παράδειγμα
των καινοτόμων μεθόδων και της Ινδίας και του Βιετνάμ;
ηλεκτρονικών προγραμμάτων/ Σύμφωνα με σχετικές αναλύσεις, από σήμερα και
βοηθημάτων που χρησιμοποιούν, μέχρι το 2050 θα πρέπει να ναυπηγούνται 3.500
για τη σχεδίαση και την κατασκευή πλοία τον χρόνο, προκειμένου να επιτευχθεί ο στό-
τεχνολογικά προηγμένων «πράσινων» χος για τη δημιουργία ενός ναυτιλιακού κλάδου
πλοίων. με μηδενικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο (net-zero
carbon).
Ήδη η τρέχουσα παραγωγική δυναμικότητα των
ναυπηγείων της Άπω Ανατολής βρίσκεται στα
όριά της, κάτι που αποτυπώνεται στην αύξηση του
κόστους ναυπήγησης και στην επιμήκυνση των προ-
θεσμιών παράδοσης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός
ότι οι νέες κατασκευές ολοκλήρωσαν μακρά περί-
οδο συγκέντρωσης και συρρίκνωσης, λόγω της μει-
αποπεράτωση των προσυμφωνηθεισών μετα- ωμένης ζήτησης για νέα πλοία, ιδίως από το ξέσπα-
σκευών στην επιλεγμένη περίοδο. σμα της οικονομικής κρίσης και μετά.
Την ίδια στιγμή, η αβεβαιότητα που επικράτησε, και
Θεωρείτε ότι τα ναυπηγεία είναι κατάλληλα προετοιμα- εν πολλοίς διατηρείται και σήμερα, σχετικά με το τι
σμένα για τη σχεδίαση και την κατασκευή τεχνολογικά προ- είδους πλοία και με τι τεχνολογίες θα πρέπει να κατα-
ηγμένων πλοίων; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που σκευαστούν, ώστε να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση
αντιμετωπίζουν σε αυτό το μέτωπο; με τους νέους κανονισμούς, είχε ως αποτέλεσμα να
Οι στόχοι που έχουν θέσει αμφότεροι η Διεθνής Κοι- περιοριστεί σημαντικά ο όγκος των νέων παραγγε-
νότητα και ο ΙΜΟ, όσον αφορά τη μείωση/εξάλειψη λιών κατά τα προηγούμενα χρόνια. Έτσι, έχει καθυ-
των GHG Emissions και την επίτευξη της ολικής στερήσει η διαδικασία ανανέωσης του παγκόσμιου
απανθρακοποίησης του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, κάτι που σημαίνει ότι ήδη ένα σημαντικό
στόλου έως το 2050, επιβάλλουν τη συνεργασία ποσοστό του υφιστάμενου στόλου θα αδυνατεί να
(Collaboration) όλων των εμπλεκόμενων παραγό- εκπληρώσει τις ανάγκες του κλάδου για τη μείωση
ντων στη ναυτιλιακή κοινότητα, αρχής γενομένης των εκπομπών ρύπων μετά το 2030.
από τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές μηχανών Η συμμόρφωση για μηδενικό περιβαλλοντικό ισο-
και συστημάτων πρόωσης, τους νηογνώμονες, τους ζύγιο και οι αποφάσεις για νέες τεχνολογίες και
ναυλωτές και τις διαχειρίστριες εταιρείες, για την ανάγκη ανανέωσης του υπάρχοντος στόλου, με την
επιτυχή επίτευξη του net-zero carbon στόχου. έλλειψη διαθέσιμων slots στα τρία κύρια ναυπηγικά
Με τις επιτυχίες και την πρόοδο της ναυπηγικής κράτη, με βεβαιότητα θα οδηγήσουν όχι μόνο στην
βιομηχανίας, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ανάπτυξη ναυπηγείων σε άλλες χώρες, όπως η Ινδία
τα μεγάλα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, της Κορέας και και το Βιετνάμ –που μπορεί να γίνουν ανταγωνι-
της Κίνας έχουν τη δυνατότητα να είναι κατάλληλα στικές επιλογές λόγω της άμεσης διαθεσιμότητας
προετοιμασμένα, σε επίπεδο τόσο τεχνογνωσίας του εργατικού δυναμικού και του χαμηλότερου κόστους
ανθρώπινου επιστημονικού δυναμικού τους όσο και εργασίας–, αλλά και στην επαναλειτουργία ναυπη-
των καινοτόμων μεθόδων και ηλεκτρονικών προ- γείων που αναγκάστηκαν να κλείσουν στα χρόνια
γραμμάτων/βοηθημάτων που χρησιμοποιούν, για της οικονομικής κρίσης.
136