Page 132 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 132

ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ


                                                                          το Fuel-EU, με σημαντικότερα βεβαίως
                                                                          τα ΙΜΟ 2030/2050. Η συμμόρφωση με
                                                                          αυτούς τους κανονισμούς απαιτεί την ανά-
                                                                          πτυξη πολύ προηγμένων τεχνολογιών με
                                                                          τελικό σκοπό την πλήρη απανθρακοποί-
                                                                          ηση της ναυτιλίας. Μολονότι παρατηρεί-
                                                                          ται πολύ έντονη δραστηριότητα στο R&D,
                                                                          με τη διάθεση σημαντικών κεφαλαίων σε
                                                                          αυτή την κατεύθυνση, στην παρούσα φάση
                                                                          δεν φαίνεται να υπάρχουν συγκεκριμένες,
                                                                          αποδεδειγμένα αποτελεσματικές και οικο-
                                                                          νομικά κατάλληλες και βιώσιμες λύσεις
                                                                          σε αυτή την κατεύθυνση. Είναι βέβαιο
                                                                          ωστόσο ότι οι νέες αυτές  τεχνολογίες
                                                                          θα έρθουν στο προσκήνιο εν καιρώ και,
                                                                          μόλις γίνει αυτό, τα ναυπηγεία θα κλη-
                                                                          θούν να χτίσουν τα πλοία εκείνα που θα
                                                                          είναι εφοδιασμένα με τις πιο προηγμένες
                                                                          τεχνολογίες. Για την ώρα, δυστυχώς, δεν
                                                                          προβλέπεται κάτι τέτοιο.

                                                                     Πιστεύετε ότι η έλλειψη slots στα τρία κύρια
                                                                     ναυπηγικά κράτη (Νότια Κορέα, Κίνα, Ιαπωνία)
                                                                     θα οδηγήσει στην άνθηση ναυπηγείων άλλων
                                                                     κρατών, όπως για παράδειγμα της Ινδίας και
                                                                     του Βιετνάμ;
                                                                          Στη δεδομένη οικονομική συγκυρία, τα
                                                                          orderbooks για τα νεότευκτα δεξαμενό-
                                                                          πλοια και φορτηγά κυμαίνονται περίπου
                                                                          στο 8%, βάσει deadweight, ενώ παράλ-
                                                                          ληλα δεν υπάρχουν διαθέσιμα slots μέχρι
                                                                          τουλάχιστον και τα τέλη του 2026.
                          Θεωρείτε ότι τα ναυπηγεία είναι κατάλληλα       Ιστορικά, η αύξηση του πληθυσμού έχει
                          προετοιμασμένα για τη σχεδίαση και την κατα-    οδηγήσει σε αύξηση  του αριθμού  των
                          σκευή τεχνολογικά προηγμένων πλοίων; Ποιες      πλοίων και, ως εκ τούτου, σε αύξηση του
                          είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετω-    αριθμού των ναυπηγείων. Τούτων λεχθέ-
                          πίζουν σε αυτό το μέτωπο;                       ντων και με δεδομένη τη συνεχή αύξηση
                               Την προηγούμενη δεκαετία, από  την         του παγκόσμιου πληθυσμού, θεωρώ δεδο-
                               πλευρά τους τα ναυπηγεία και οι σχεδι-     μένο ότι στο μέλλον θα υπάρξει άνθηση
                               αστικοί οίκοι εν προκειμένω σημείωσαν      στη δημιουργία νέων ναυπηγείων.
                               σπουδαία πρόοδο, έχοντας επιτύχει τη       Η αύξηση στη ζήτηση των slots θα ενι-
                               σχεδίαση και την κατασκευή πλοίων με       σχυθεί περαιτέρω από το γεγονός ότι τα
                               θεαματική μείωση στις εκπομπές  των        παλαιότερα πλοία, για να συμμορφωθούν
                               αερίων θερμοκηπίου μέσω  του EEDI.         με τα πολύ αυστηρά όρια του CII, θα πρέ-
                               Στην παρούσα φάση και με τις διαθέσιμες    πει να δεξαμενίζονται  πιο  συχνά  –άρα
                               τεχνολογίες, δεν θεωρώ ότι τα ναυπηγεία    καταλαμβάνοντας ακόμα περισσότερα από
                               έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν       τα δυσεύρετα slots–, και φυσικά από την
                               πλοία ακόμα πιο προηγμένα τεχνολογικά.     απόσυρση/ανακύκλωση των παλαιότερων
                               Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια παρα-       πλοίων, γεγονός που θα ενισχύσει περαι-
                               τηρείται μια «χιονοστιβάδα» νέων κανο-     τέρω τη ναυπήγηση νέων πλοίων.
                               νισμών, οι οποίοι είναι στοιχειοθετημένοι   Τέλος, να σημειώσω ότι η δημιουργία
                               με γνώμονα την προστασία του περιβάλ-      νέων ναυπηγείων απαιτεί χρόνο για την
                               λοντος διαμέσου της μείωσης των αερίων     ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών, κάτι
                               θερμοκηπίου από τις μηχανές πρόωσης,       τέτοιο δηλαδή δεν συμβαίνει από τη μια
                               ηλεκτροπαραγωγής, ατμοπαραγωγής,           μέρα στην άλλη, και άρα η όποια αύξηση
                               κ.λπ.                                      του αριθμού των ναυπηγείων θα πάρει
                               Ξεχωρίζω τα σχήματα εμπορίας ρύπων,        χρόνο.


         132
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137