Page 82 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 82
EN ΠΛΩ
Επιμέλεια: Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Μάνος Χαρίτος
ΔΕΞΑΜΕΝΌΠΛΌΙΑ: ΤΑ ΙΣΧΥΡΑ σεις στη ζήτηση Suezmaxes και Aframaxes είναι
FUNDAMENTALS ΚΑΙ ΌΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΌΙ- πιθανό να περιοριστούν από τις περικοπές της
ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ρωσικής παραγωγής, αν και οι καθυστερήσεις
Πέραν των επιθέσεων σε ποντοπόρα πλοία στην και οι διαταραχές που σχετίζονται με τον χειμώνα
Ερυθρά Θάλασσα, το 2023 έκλεισε για τη ναυτι- τροφοδοτούν παραδοσιακά τη μεταβλητότητα
λία με έναν γύρο κυρώσεων στη Ρωσία. κατά το πρώτο τρίμηνο. Αργότερα μέσα στο έτος,
Οι νέες κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας θα έχουν η πολυαναμενόμενη επέκταση του αγωγού Trans
ως αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες να γυρίσουν Mountain προς τη δυτική ακτή του Καναδά θα
την πλάτη τους στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου μπορούσε να προκαλέσει αξιοσημείωτη αύξηση
και να στραφούν στο «συμβατικό» εμπόριο, της ζήτησης Aframaxes, εάν η ημερομηνία έναρ-
ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από την τιμή του ξης λειτουργίας του αγωγού δεν καθυστερήσει
πετρελαίου Urals, σημειώνει η Gibson στο τελευ- για άλλη μία φορά.
ταίο report της. Το 2024 αναμένεται επιβράδυνση του ρυθμού
Μπορεί οι περικοπές της παραγωγής του OPEC+ αύξησης του στόλου των δεξαμενόπλοιων, λόγω
να αποτελούν πονοκέφαλο για τα δεξαμενόπλοια της αβεβαιότητας των περιβαλλοντικών κανο-
αργού πετρελαίου, ωστόσο η παγκόσμια ζήτηση νισμών, η οποία θα δώσει επίσης ώθηση στη
αργού αναμένεται φέτος να αυξηθεί κατά 1,1 ναυλαγορά. Ακόμη, οι ίδιοι κανονισμοί θα οδη-
εκατ. βαρέλια/ημέρα, η οποία από κάπου θα γήσουν μεγαλύτερα σε ηλικία δεξαμενόπλοια να
πρέπει να καλυφθεί. Η Κίνα αντιπροσωπεύει το εξέλθουν της αγοράς, ενώ μένει να φανεί πώς οι
μεγαλύτερο μέρος της αύξησης, με την αναμενό- νέες κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία θα επηρεάσουν
μενη κατανάλωση της χώρας να αυξάνεται κατά τη second-hand δραστηριότητα για το εν λόγω
720.000 βαρέλια/ημέρα. trade.
Στο μέτωπο της προσφοράς πετρελαίου, ο ΙΕΑ H Gibson καταλήγει στην ανάλυσή της ότι τα
εκτιμά ότι η παραγωγή των ΗΠΑ θα αυξηθεί fundamentals της αγοράς των δεξαμενόπλοιων
φέτος κατά 590.000 βαρέλια/ημέρα, κάτι που, είναι ευνοϊκά, ωστόσο οικονομικά και γεωπολι-
σε συνδυασμό με τη μειωμένη ζήτηση, θα δώσει τικά «σοκ» αποτελούν πάντα τους «γνωστούς-
ώθηση στις εξαγωγές. Και η Λατινική Αμερική αγνώστους» παράγοντες αλλαγής δεδομένων.
αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για
την προσφορά μαύρου χρυσού, κυρίως η Βραζι- MSC-MAERSK: ΤΌ ΧΑΣΜΑ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ
λία και η Γουιάνα. Υπάρχει επίσης ενδεχόμενο Η MSC εδραίωσε τη θέση της ως η κορυφαία liner
για μια μικρή αύξηση των εξαγωγών της Βενε- εταιρεία το 2023, καθώς πρόσθεσε χωρητικότητα
ζουέλας στις αρχές του 2024, αν και η μακρο- μεγαλύτερη του 1 εκατ. TEUs το περασμένο έτος,
πρόθεσμη τάση είναι αβέβαιη, ανάλογα με το σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner.
αποτέλεσμα των εκλογών στη χώρα. Με τις εξα- Η MSC έλαβε τα ηνία στα κουτιά το 2022, όταν
γωγές από τη Μέση Ανατολή να περιορίζονται, διαδέχτηκε στην κορυφή τη Maersk. Έκτοτε,
οι αυξήσεις στις εκροές αργού από την Αμερική τα σχέδια ανάπτυξης του στόλου του ελβετι-
θα οδηγήσουν σε σταδιακή αύξηση του εμπορίου κού κολοσσού έχουν ως αποτέλεσμα το χάσμα
μεγάλων αποστάσεων προς την Ασία, η οποία των δύο να διογκώνεται. Είναι χαρακτηριστικό
θα ενισχυθεί περαιτέρω από την αναμενόμενη ότι πέρυσι η MSC, πέραν των second-hand που
μείωση της ζήτησης στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. αγόρασε, παρέλαβε 14 mega-containerships
Η εξέλιξη αυτή θα ευνοήσει κυρίως τη ζήτηση μεταφορικής ικανότητας 24.000 TEUs και 26
για VLCCs, σύμφωνα με την Gibson. Οι αυξή- neo-panamax μεταφορικής ικανότητας 15.250-
80

