Page 50 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 50
ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ
στωτικά ιδρύματα να κρατούν στάση αναμονής, ❹ Τα τελευταία χρόνια, οι γεωπολιτικές
δυσχεραίνοντας περαιτέρω τη δυνατότητα χρη- εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή είναι
ματοδότησης του κλάδου. έντονες, θέτοντας σε κίνδυνο τα πλοία
Μέρος της λύσης του προβλήματος θα μπορούσε και πρωτίστως την ασφάλεια των ναυ-
να αποτελέσει η υποστήριξη του Υπουργείου Ναυ- τικών. Υπό αυτό το πρίσμα και λαμβάνο-
τιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην ένταξη χρη- ντας υπόψη το μεγάλο έλλειμμα ναυτι-
ματοδότησης της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμ- κών παγκοσμίως, τι οφείλει να κάνει η
ψης και Ανθεκτικότητας και τον νέο αναπτυξιακό ναυτιλιακή κοινότητα για την προσέλ-
νόμο, στοχεύοντας στην ανανέωση του στόλου. κυση νέων ναυτικών;
Η προσέλκυση νέων ναυτικών και η διατήρηση
❸ Σε πρόσφατο workshop της ΕΕΝΜΑ της ναυτοσύνης στη χώρα μας είναι προϋπόθεση
αναδείχθηκαν τα άμεσα και ουσιαστικά για την εύρυθμη λειτουργία της ναυτιλίας και τη
οφέλη της μείωσης της ταχύτητας των συνεχή ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας. Η συμ-
πλοίων για το περιβάλλον, μιας πρότα- βολή της τεχνογνωσίας, της ναυτοσύνης και της
σης που προωθεί η ναυτιλιακή κοινότητα εμπειρίας των Ελλήνων ναυτικών στην πρωτο-
εδώ και αρκετά χρόνια. Για ποιους λόγους, καθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας είναι αδιαμ-
τελικά, οι προτάσεις της ναυτιλίας για το φισβήτητη.
περιβάλλον δεν εισακούονται και προω- Είναι γεγονός ότι, τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλι-
θούνται πολυδάπανες λύσεις αμφιβόλου ακή κοινότητα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου,
αποτελέσματος; προβάλλοντας το πρόβλημα έλλειψης Ελλήνων
Η Ελλάδα, παρότι πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτικών.
ναυτιλιακή βιομηχανία, δεν έχει την απαιτούμενη Θεωρώ πως διαφορετικές παράμετροι έχουν
εξωστρέφεια, με αποτέλεσμα άλλες χώρες, πολλές συμβάλει στην απομάκρυνση των νέων από τα
χωρίς ναυτική παράδοση, να πρωταγωνιστούν στη θαλάσσια επαγγέλματα και εμείς, ως ναυτιλιακή
λήψη αποφάσεων. κοινότητα, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε συντο-
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην προσπάθεια νισμένα τη διαστρεβλωμένη εικόνα που έχει υπε-
της κλιματικής ουδετερότητας της ηπείρου, λαμβά- ρισχύσει για το επάγγελμα του ναυτικού.
νει αποφάσεις ουτοπικές, οι οποίες δεν στηρίζονται Ξεκινώντας από τα σχολεία, πρέπει να βάλουμε στο
σε πραγματικά δεδομένα και προηγούνται των απα- κάδρο το επάγγελμα του ναυτικού, σε συνεργασία
ραίτητων τεχνολογικών εξελίξεων. με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, μέσω
Κανείς δεν αμφισβητεί την κλιματική αλλαγή και της συμπερίληψής του στον επαγγελματικό προ-
τα προβλήματα που επιφέρει. Η ναυτιλιακή κοι- σανατολισμό. Ταυτόχρονα, οι φορείς του κλάδου,
νότητα έχει δηλώσει παρούσα στην προσπάθεια συντονισμένα, μπορούν να υλοποιήσουν δράσεις
απανθρακοποίησης του κλάδου, τη στιγμή μάλιστα ενημέρωσης των νέων στα σχολεία, εξηγώντας στα
που αποτελεί τον φιλικότερο περιβαλλοντικά τρόπο παιδιά τις συνθήκες που επικρατούν το 2023 στα
μεταφοράς φορτίων. πλοία και τα πλεονεκτήματα που θα έχουν ακολου-
Οφείλουμε όμως όλοι, και ιδιαίτερα τα κέντρα θώντας μια καριέρα στη θάλασσα.
λήψης αποφάσεων, να κατανοήσουμε πως ο στόχος Παράλληλα, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιω-
της κλιματικής ουδετερότητας μπορεί να επιτευχθεί τικής Πολιτικής οφείλει να υλοποιήσει τις αλλα-
ολιστικά και με ταυτόχρονες δράσεις σε ένα φάσμα γές που χρειάζονται οι ΑΕΝ και να προωθήσει τον
κοινωνικών και οικονομικών τομέων και όχι μέσω εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού υλικού και του
τιμωρητικών άμεσων μέτρων σε μια χρονική στιγμή εξοπλισμού με ταυτόχρονη στελέχωση των σχο-
που οι κατάλληλες τεχνολογίες δεν είναι ώριμες για λών με καταρτισμένο μόνιμο προσωπικό, ώστε να
εφαρμογή. ανταποκρίνεται η εκπαίδευση των νέων μας στις
Τρόποι για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος επιταγές της σύγχρονης ναυτιλίας.
των πλοίων υπάρχουν και έχουν προταθεί από τη Πέρα από την πολιτική που οφείλουμε να προω-
ναυτιλιακή κοινότητα, όπως είναι η μείωση ταχύτη- θήσουμε με στόχο την ένταξη των νέων μας στα
τας του πλοίου, η χρήση LNG, συστήματα δέσμευσης ναυτικά επαγγέλματα, η ΕΕΝΜΑ, με έναυσμα την
του διοξειδίου κ.ά. Θα μπορούσαν αυτά τα μέτρα να τροπολογία που προωθείται στη Βουλή, για ρύθ-
αποτελέσουν γέφυρα, ώσπου οι τεχνολογικές εξελί- μιση θεμάτων εργασίας συνταξιούχων που επι-
ξεις να ωριμάσουν, παρέχοντας μια οριστική λύση. θυμούν να εργαστούν, απέστειλε επιστολή στους
Επομένως, θα ήταν αποτελεσματικότερη τακτική αρμόδιους υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών
η υιοθέτηση μεσοπρόθεσμων λύσεων και η ταυ- Υποθέσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτι-
τόχρονη χρηματοδότηση για έρευνα με στόχο την κής, προτείνοντας τη ναυτολόγηση συνταξιούχων
ωρίμανση των απαραίτητων τεχνολογιών, έτσι ώστε ναυτικών χωρίς οριζόντια περικοπή της σύνταξής
η πράσινη μετάβαση να συντελεστεί ομαλά και ουσι- τους, έπειτα από προσκόμιση σχετικής βεβαίω-
αστικά. σης της διαχειρίστριας εταιρείας από το Γραφείο
48