Page 49 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 49

Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ συνομιλεί με τα Ναυτικά Χρονικά για τις επιπτώσεις του ETS
            στη shortsea ναυτιλία, τις προϋποθέσεις για την απανθρακοποίηση της βιομηχανίας
            και την ανάγκη προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα.











                             Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ

                             ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΜΠΟΡΕΙ

                             ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ ΟΛΙΣΤΙΚΑ













            Συνέντευξη του    ❶     Ποιος θα είναι ο αντίκτυπος του ETS στη   Η εφαρμογή τους θα δημιουργήσει τεράστιο
            Χαράλαμπου Σημαντώνη,   Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων;         πρόβλημα στη shortsea ναυτιλία, αυξάνοντας
            προέδρου της ΕΕΝΜΑ,
                             Η εισαγωγή της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας   τα κόστη, με αποτέλεσμα όλη η προσπάθεια
            στον             Ρύπων της ΕΕ θα γίνει σταδιακά για πλοία χωρη-  που έχει γίνει τα τελευταία είκοσι χρόνια για τη
            Γιάννη Θεοδωρόπουλο  τικότητας άνω των 5.000 κόρων, σε μια τριετή   μετάβαση των φορτίων από τους οδικούς άξονες
                             περίοδο. Από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα απαι-  στη θάλασσα να τίθεται σε κίνδυνο. Και σε αυτό
                             τεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες να αγοράζουν   το σημείο είναι σημαντικό να υπενθυμίσω πως η
                             δικαιώματα ΕΕ (EUA) για να καλύπτουν τις ετήσιες   ναυτιλία, παρότι μεταφέρει περίπου το 90% του
                             εκπομπές τους, με κάθε EUA να ισοδυναμεί με     παγκόσμιου εμπορίου, ευθύνεται για περίπου το
                             1 τόνο CO2. Οι εταιρείες θα είναι αρχικά υπεύθυνες   2% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, επο-
                             για το 40% των εκπομπών CO2 το 2024, με αύξηση   μένως η επαναφορά μέρους του εμπορίου από τη
                             στο 70% το 2025 και στο 100% το 2026.      θάλασσα στην ξηρά θα έχει τα ακριβώς αντίθετα
                             Με την πλήρη εφαρμογή του ETS στην ΕΕ, όλες   περιβαλλοντικά αποτελέσματα από τα επιθυμητά.
                             οι εκπομπές στα ταξίδια και στην παραμονή του
                             πλοίου σε λιμάνια ΕΕ και το 50% των εκπομπών  ❷   Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας απαι-
                             σε ταξίδια από και προς την ΕΕ θα υπόκεινται στο   τεί μεγάλης κλίμακας επενδύσεις, την
                             σύστημα εμπορίας ρύπων.                           ίδια ώρα που ο τραπεζικός δανεισμός
                             Οι διαφορές στο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής        ακολουθεί πτωτική πορεία. Πώς μπορεί
                             του Κανονισμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν τα       να γεφυρωθεί αυτό το κενό, ιδιαίτερα
                             πλοία σε προσεγγίσεις λιμένων εκτός Ευρωπαϊκής    για τις μικρομεσαίες εταιρείες του κλά-
                             Ένωσης, ώστε να μειωθεί το λειτουργικό κόστος,    δου;
                             αφού η αγορά EUA θα αποτελέσει σημαντική   Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας απαιτεί επεν-
                             δαπάνη για τις ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ ταυ-  δύσεις μεγάλης κλίμακας, τις οποίες ο παραδοσι-
                             τόχρονα δημιουργούνται συνθήκες άνισου αντα-  ακός μηχανισμός χρηματοδότησης δεν φαίνεται
                             γωνισμού ανάμεσα στις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές   ικανός να καλύψει. Είναι αναγκαίο να βρεθούν
                             εταιρείες και σε αυτές τρίτων χωρών, στις οποίες   εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία
                             δεν εφαρμόζεται αντίστοιχο σύστημα.        θα εισαγάγουν νέα δυναμική στη ναυτιλία.
                             Το βασικό πρόβλημα είναι πως η εφαρμογή του   Η συνέργεια ιδιωτικού και δημοσίου τομέα είναι
                             ETS προηγείται των υφιστάμενων τεχνολογιών,   απαραίτητη, έτσι ώστε να δημιουργηθούν ευέ-
                             χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πραγματικότητα,   λικτα χρηματοδοτικά προγράμματα, τα οποία θα
                             λειτουργώντας κυρίως ως επιπρόσθετος φόρος   προάγουν την κλιματική ουδετερότητα του στόλου.
                             και όχι ως μέτρο που θα οδηγήσει στην απανθρα-  Ταυτόχρονα όμως το ρυθμιστικό πλαίσιο δεν είναι
                             κοποίηση του κλάδου επί της ουσίας.        ακόμη ξεκάθαρο, με αποτέλεσμα τα χρηματοπι-


                                                                                                             47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54