Page 44 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 44
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Κατ’ αρχάς, ολοένα και περισσότερες ναυτιλια-
κές εταιρείες εισάγουν στη στρατηγική τους τα
κριτήρια αξιολόγησης ESG, δηλαδή δείκτες που
μετρούν τις επιδόσεις τους σε θέματα περιβαλ-
λοντικής βιωσιμότητας, κοινωνικoύ αντικτύπου
και διακυβέρνησης, με τη συμπερίληψη και τη
διαφορετικότητα να αποτελούν κύρια σημεία
εστίασης.
Επιπλέον, η άμεση ανάγκη προσέλκυσης νέου
εργατικού δυναμικού στα πλοία και η διατήρηση
Η συμπερίληψη του υπάρχοντος προσωπικού ωθούν τις εται-
και η διαφορετικότητα ρείες να ενσωματώσουν στη στρατηγική τους
κερδίζουν σταθερά έδαφος στη ναυτιλία τα θέματα συμπερίληψης και διαφορετικότητας.
και στην ευρύτερη Αλλά και οι νεότερες γενιές καθιστούν αυτά τα
ναυτιλιακή βιομηχανία θέματα μέρος των κριτηρίων λήψης αποφάσεων
τα τελευταία χρόνια. όταν εξετάζουν νέους εργοδότες.
Λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες αποφάσεις
του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)
για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας μέχρι το
2050, η οποία θέτει τη ναυτιλία σε άμεσο αντα-
γωνισμό με άλλες βιομηχανίες στην προσέλ-
κυση εργαζομένων με τις απαραίτητες νέες
δεξιότητες, οι ναυτιλιακές εταιρείες οφείλουν
να εστιάσουν στα θέματα συμπερίληψης και
διαφορετικότητας, όπως κάνουν εδώ και αρκετά
χρόνια άλλοι κλάδοι.
Στοιχεία του ευρωπαϊκού προγράμματος που
of State των ΗΠΑ, το METAVASEA συμπεριλή- συντονίζει η HELMEPA (Erasmus+) για την ενί-
φθηκε στις νέες βέλτιστες πρακτικές της πρωτο- σχυση της απασχολησιμότητας των γυναικών
βουλίας Green Shipping Challenge, που παρου- στους κλάδους της γαλάζιας οικονομίας με τίτλο
σιάστηκαν πρόσφατα στη Διεθνή Σύσκεψη για «She4Sea» δείχνουν ότι στην Ελλάδα υπάρχει
το Κλίμα (COP28) στο Ντουμπάι. αυξημένο ποσοστό γυναικών στο ναυτικό επάγ-
Κύριος στόχος του έργου είναι να χαρτογρα- γελμα (6,7% επί του συνόλου των ναυτικών) σε
φήσει τις υπάρχουσες υποδομές και τις νέες σχέση με τον παγκόσμιο όρο (2%), αλλά κατά
δεξιότητες που απαιτούνται για την απανθρα- μεγάλη πλειοψηφία απασχολούνται στην κρου-
κοποίηση της ναυτιλίας σε Ελλάδα, Κύπρο και αζιέρα, στο yachting και στην επιβατηγό ναυ-
Ανατολική Μεσόγειο. τιλία.
Επιπλέον, η πρωτοβουλία METAVASEA θα Επίσης, έρευνα του Global Maritime Forum το
εκπαιδεύσει και θα επανακαταρτίσει 1.500 2021, μεταξύ 3.000 εργαζομένων γραφείου σε
ναυτικούς, λιμενεργάτες και επαγγελματίες ναυτιλιακές εταιρείες και οργανισμούς παγκο-
της θάλασσας σε θέματα που αφορούν τα νέα σμίως, ανέδειξε τη σημαντική έλλειψη εκπρο-
καύσιμα και την ενίσχυση της κουλτούρας ασφα- σώπησης γυναικών στα ανώτερα διοικητικά
λείας (safety culture) σε πλοία και λιμάνια, την επίπεδα (C-suite) (27%).
ψηφιακή μετάβαση, τις ήπιες δεξιότητες και Παρά τη συνεχιζόμενη έμφυλη ανισότητα, που
την περιβαλλοντική ηγεσία, και επιπλέον θα οφείλεται σε παγιωμένα κοινωνικά πρότυπα
ευαισθητοποιήσει 10.000 μαθητές, 750 εκπαι- και χρόνιες προκαταλήψεις για τον ρόλο των
δευτικούς και 2 εκατ. κατοίκους της Ανατολικής γυναικών, σημειώνεται σημαντική πρόοδος. Για
Μεσογείου για την κλιματική κρίση. παράδειγμα, στη χώρα μας ελπιδοφόρο είναι
το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερες γυναί-
❷ Θεωρείτε ότι η ναυτιλία έχει κάνει κες ανέρχονται σε υψηλές διοικητικές θέσεις
βήματα προόδου σε ό,τι αφορά τη σε ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ αρκετά είναι τα
συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα; παραδείγματα γυναικών που διαπρέπουν στο
Η συμπερίληψη και η διαφορετικότητα κερδί- τιμόνι εθνικών και διεθνών ναυτιλιακών οργα-
ζουν σταθερά έδαφος στη ναυτιλία και στην νισμών.
ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία τα τελευταία Ευελπιστώ ότι, μέσω της ενημέρωσης, της
χρόνια, και είναι συγκεκριμένοι οι παράγοντες εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης για το
που συντελούν σε αυτό. θέμα, καθώς και της περαιτέρω ενσωμάτωσης
42