Page 40 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 40

ΟΜΙΛΟΣ ΤΣΑΚΟΥ


                                                                    σφαίριο από την άλλη. Οι δύο μεγάλες δυνάμεις είχαν
                                                                    βρει τον τρόπο να «συγκυβερνούν» κατά τη διάρκεια
                                                                    του Ψυχρού Πολέμου και κανείς από τη μια πλευρά ή
                                                                    από την άλλη δεν τολμούσε να ενεργήσει παράτολμα.
                                                                    Σήμερα, αυτός ο τρόπος διαχείρισης της γεωπολιτικής
                                                                    πραγματικότητας έχει εξαφανιστεί, πολλοί μικροί ή
                                                                    μέτριοι ή και αυτοαποκαλούμενοι μικρομέγαλοι τσιμπο-
                                                                    λογούν από δω, ενώ παρόμοιοί τους αντιδρούν από κει
                                                                    με τον ίδιο τρόπο. Η σύγχρονη ανθρωπότητα δεν βρέ-
                                                                    θηκε ποτέ πιο κοντά στη σύγχυση, στην καταστροφή.
                                                                    Όλοι αρνούνται να παραδεχτούν ότι τον κόσμο αυτόν
                                                                    δεν μπορεί να τον μονοπωλήσει κανένας άνθρωπος
                                                                    και κανένα κράτος. Καλό θα ήταν να το συνειδητοποιή-
                                                                    σουμε ως ανθρωπότητα και να σταματήσουμε τις τόσες
                                                                    αντιπαραθέσεις.

                                                                    ❶❻     Επενδύετε και σε άλλους επιχειρηματι-
                                                                           κούς τομείς της ελληνικής οικονομίας.
                                                                           Αναγνωρίζετε κάποια χαρακτηριστικά
                                                                           στη ναυτιλία που την κάνουν περισσότερο
                                                                           «γοητευτική» έναντι άλλων κλάδων;
                                                                    Μα βέβαια, η γοητεία της ναυτιλίας είναι ξεκάθαρη,
                                                                    εργάζεται, κινείται, μεταφέροντας εμπορεύματα για
                                                                    τις ανάγκες όλου του κόσμου, δραστηριοποιούμενη
                                                                    παγκοσμίως, δημιουργώντας χιλιάδες θέσεις καλο-
                                                                    πληρωμένης εργασίας, ναυτικές και ναυτιλιακές. Κερ-
                        μας. Ενώ το μυαλό μου ήταν πάντα στα φορτηγά, ο   δίζοντας τα πάντα εκτός Ελλάδος και μεταφέροντας
                        ίδιος απάντησε: «Παναγιώτη, τα λεφτά βγαίνουν στα   τον πλούτο και τη δόξα στην πατρίδα μας, την οποία
                        τάνκερ». Καταλαβαίνετε τη βαρύτητα του λόγου του   συγχρόνως καθιστά την πρώτη ναυτιλιακή δύναμη
                        στενού συνεργάτη του Ωνάση, ο οποίος όμως δεν ήταν   παγκοσμίως. Μόνο οι δάσκαλοι και οι γεωργοί ασκούν
                        μόνο θεωρητικός, καθώς ο Όμιλος Ωνάση ενεργά επέν-  εξίσου γοητευτικά επαγγέλματα. Οι μεν καλλιεργώντας
                        δυε στα δεξαμενόπλοια. Έκτοτε άρχισα να αγοράζω   ψυχές, οι δε δαμάζοντας τη γη, όπως οι ναυτικοί τις
                        μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια και εν συνεχεία επέν-  θάλασσες. Όσο για τη διαφορά με τις άλλες επενδύσεις
                        δυσα σε νεότευκτα.                          στην Ελλάδα, την απάντηση τη γνωρίζουν όσοι τυχόν
                        Έγιναν αλλεπάλληλες προσπάθειες, π.χ. με τον αεί-  έκαναν αίτηση να ανοίξουν ένα περίπτερο.
                        μνηστο Δημήτρη Μανιό, από το 1993, παραγγελία
                        τεσσάρων δεξαμενόπλοιων σε κορεατικά ναυπηγεία  ❶❼  Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, ο κινε-
                        που έκλεισαν. Κι άλλες αποτυχημένες ζημιογόνες     ζικών συμφερόντων στόλος σύντομα θα
                        προσπάθειες μέχρι να βρούμε τον δρόμο μας με τους   ξεπεράσει τον ελληνόκτητο. Έχει βάση μια
                        δύσκολους αλλά σταθερούς Ιάπωνες της οικογένειας   τέτοια εκτίμηση; Υπάρχουν παράγοντες
                        Higaki των ναυπηγείων Imabari. Με τους οποίους     που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τρο-
                        συμπορευτήκαμε επί δεκαετίες, για να συνεχίσουμε με   χοπέδη για την ανάπτυξη της ελληνικής
                        τον Νίκο και τον Βασίλη Παπαγεωργίου, τους Κορεάτες   ναυτιλίας;
                        κ.ά. μέσω της TEN μέχρι σήμερα.             Καθόλου δεν αποκλείεται ο κινεζικών συμφερόντων
                                                                    στόλος να ξεπεράσει σε μέγεθος τον ελληνόκτητο.
                        ❶❺     Στις απαρχές της επιχειρηματικής σας   Τίποτα όμως δεν αλλάζει, δεν υπάρχει κανένας παρά-
                               πορείας, βρεθήκατε να δραστηριοποιείστε   γων και καμία τροχοπέδη στη συνέχιση του πρωταρχι-
                               εντός του έντονου γεωπολιτικού περιβάλ-  κού ρόλου που διαδραματίζει η Ελληνόκτητη ναυτιλία.
                               λοντος του Ψυχρού Πολέμου. Τα τελευταία   Υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρήσουμε τη μοναδική
                               χρόνια, η ανθρωπότητα έχει γνωρίσει ένα   ελληνική ναυτοσύνη, θα αντιστρέψουμε τον αφελληνι-
                               νέο κύμα συγκρούσεων σε τοπικό αλλά   σμό της ναυτιλίας μας και μαζί κράτος και εφοπλισμός
                               και διεθνές επίπεδο, που δημιουργούν ένα   θα παρωθήσουμε τους νέους μας να στραφούν στη
                               κλίμα αβεβαιότητας για το μέλλον. Πώς   θάλασσα και στα θαλασσινά έργα.
                               συγκρίνετε τις δύο εποχές;           Έτσι για να ευχηθούμε πιο αισιόδοξα τη θαυμαστή
                        Με βάση την εμπειρία μου, μπορώ να πω ότι η κατά-  πορεία αριστείας που ακολουθούν τα Ναυτικά Χρονικά
                        σταση τότε ήταν απλούστερη από ό,τι είναι σήμερα και   πλησιάζοντας στην ολοκλήρωση της 50ετίας.
                        καλύτερη. Μισό ημισφαίριο από τη μία και μισό ημι-  Καλή Χρονιά!


         38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45