Page 196 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 196
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ & ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ
γόνου σε συνδυασμό με παραδοσιακά καύσιμα. ΕΠΙΣΤΡΩΜΑ ΚΥΤΌΥΣ ΜΕ ΓΡΑΦΕΝΙΌ:
Συγκεκριμένα, το ρυμουλκό διαθέτει δύο κινητήρες Η ΠΡΩΤΌΠΌΡΙΑ ΤΗΣ STOLT TANKERS
τύπου V12 μεσαίας ταχύτητας και ισχύος 2 MW, Η πρωτοποριακή τεχνολογία X-GIT Fuel, που
ενώ επίσης διαθέτει την πιο πρόσφατη τεχνολογία αναπτύχθηκε από την Graphite Innovation &
μετεπεξεργασίας εκπομπών EU Stage V. Αυτή η Technologies (GIT) Coatings, υιοθετήθηκε για
συνδυασμένη τεχνολογία έχει ως αποτέλεσμα μια πρώτη φορά από δεξαμενόπλοιο 30.000 dwt της
συνολική μείωση της εκπομπής ρύπων κατά 65%, Stolt Tankers.
αντιστοιχώντας στη ρύπανση που προκαλείται από Συγκεκριμένα, το X-GIT Fuel είναι υλικό επιστρώ-
350 αυτοκίνητα ετησίως. ματος κύτους, αποτελούμενο από το γραφένιο,
Στο κατάστρωμα του Hydrotug 1 υπάρχει αποθη- που είναι το κύριο ενεργό συστατικό του. Το γρα-
κευτικός χώρος για 415 κιλά συμπιεσμένου υδρογό- φένιο, λόγω της δομής των ατόμων άνθρακα που
νου, το οποίο αποθηκεύεται σε 54 δοχεία τύπου III. το αποτελούν, προσδίδει στο X-GIT Fuel εντυπω-
Αυτά τα δοχεία είναι σχεδιασμένα για υψηλή πίεση σιακές ιδιότητες, όπως η υψηλή αντοχή, η ανθε-
και ανθεκτικότητα, εξασφαλίζοντας την ασφαλή κτικότητα στη διάβρωση και η υπερχαμηλή τριβή.
αποθήκευση του υδρογόνου. Η τελευταία αποτελεί κυρίαρχο πλεονέκτημα του
Η εφαρμογή του υδρογόνου ως καυσίμου στο λιμάνι X-GIT Fuel, καθώς δημιουργεί εξαιρετικά μειω-
της Αμβέρσας-Μπριζ αποτελεί σημαντικό βήμα μένη αντίσταση ανάμεσα στο στρώμα του νερού
προς την επίτευξη των στόχων πλήρους απανθρα- και το κύτος του πλοίου. Η ιδιότητα αυτή προσφέ-
κοποίησης της ναυτιλίας μέχρι το 2050, συμβάλ- ρει τη δυνατότητα εξοικονόμησης καυσίμου από
λοντας σημαντικά στη μείωση της ρύπανσης και 5% έως 7%.
της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στην περιοχή. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι, κατά τη σύνθεση
του X-GIT Fuel, δεν χρησιμοποιούνται βιοκτόνα,
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΣ LOUIS DREYFUS πετρελαϊκά έλαια πυριτίου και τοξικά συστατικά,
COMPANY ΣΕ ΤΕΧΝΌΛΌΓΙΕΣ ΙΣΤΙΩΝ όπως τα μέχρι τώρα τύπου επιστρώματα κύτους.
Η Louis Dreyfus Company (LDC) κάνει ένα ακόμα Συνεπώς, η εφαρμογή του συμβάλλει στην προ-
σημαντικό βήμα για τη βιώσιμη μεταφορά των εξα- στασία της θαλάσσιας ζωής και του περιβάλλο-
γόμενων προϊόντων της, ανακοινώνοντας την εμπο- ντος.
ρική της συμφωνία με την εταιρεία bound4blue. Η Ο τρόπος σύνθεσης και οι χημικές ιδιότητες του
ηγέτιδα στην τεχνολογία αναρροφητικών ιστίων, σε X-GIT Fuel προσφέρουν μακροπρόθεσμη προστα-
συνεργασία με την Wisby Tankers AB, θα αναλά- σία του κύτους, με αναμενόμενη διάρκεια ζωής
βει την εγκατάσταση αυτών στο ναυλωμένο πλοίο που φτάνει τα δέκα χρόνια.
μεταφοράς χυμών «MV Atlantix Orchard». Η εφαρμογή του Χ-GIT Fuel από την εταιρεία Stolt
Στόχος της LDC είναι το 2024 να έχουν εγκατα- Tankers θα γίνει και στις προπέλες σε περισσότερα
σταθεί τέσσερα ηλεκτρικά αυτόνομα ιστία (eSAILs) από σαράντα πλοία, καθώς αναμένεται η αύξηση
ύψους 26 μ. Η υιοθέτηση της συγκεκριμένης τεχνο- της απόδοσής τους.
λογίας ιστίων ως συμπληρωματικού συστήματος
πρόωσης δεν αποτελεί τυχαία επιλογή. Η πληθώρα ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ MOL ΓΙΑ
των πλεονεκτημάτων της συγκεκριμένης τεχνολο- BULK CARRIERS ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ LNG
γίας αλλά και η πρόσφατη αξιολόγησή της από τον Η πίστη των ιαπωνικών ναυτιλιακών εταιρειών στο
Lloyd’s Register ως μία από τις πλέον υποσχόμενες LNG ως καύσιμο παραμένει «ακλόνητη», με τη
λύσεις για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία κέρ- MOL να γνωστοποιεί πως προέβη σε παραγγελία
δισαν την ψήφο εμπιστοσύνης της LDC. για πέντε Capesize bulk carriers, τα οποία θα μπο-
H αξιοποίηση της μέγιστης ποσότητας του ανέμου ρούν να καταναλώνουν LNG ως καύσιμο.
με την ενσωμάτωση ενός απλού αλλά έξυπνου Ειδικότερα, δύο από τα πλοία θα κατασκευαστούν
συστήματος αναρρόφησης και του ηλεκτρικά από το ναυπηγείο Imabari Shipbuilding, ενώ τα
αυτόνομου συστήματος προσαρμογής των ιστίων υπόλοιπα τρία από την CSSC Qingdao Beihai
βάσει της κατεύθυνσης του ανέμου δικαιολογούν Shipbuilding. Η παράδοση των πλοίων αναμένε-
την πρωτοκαθεδρία της τεχνολογίας eSAILs. Η ικα- ται να λάβει χώρα μεταξύ του 2026 και του 2027.
νότητα της συγκεκριμένης τεχνολογίας ιστίων να Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο πλοία
μπορούν να παρέχουν έως και επτά φορές μεγα- που θα κατασκευαστούν στην Ιαπωνία θα διαθέ-
λύτερη ανύψωση από μια πτέρυγα αεροπλάνου τουν μεταφορική ικανότητα 209.000 dwt, ενώ τα
οδηγεί αναπόφευκτά στην επίτευξη της εντυπω- τρία που θα κατασκευαστούν στην Κίνα θα έχουν
σιακής μείωσης της κατανάλωσης του καυσίμου μεταφορική ικανότητα 210.000 dwt.
έως και 40%. Με τα πέντε αυτά πλοία, η MOL βρίσκεται σε ρότα
Η συγκεκριμένη τεχνολογία ιστίων αποτελεί παρά- ενίσχυσης του στόλου της με δεκατρία Capesize
δειγμα της δυναμικής εξέλιξης των βιώσιμων bulk carriers κατανάλωσης LNG. Ένα από αυτά
λύσεων για τη ναυτιλία. βρίσκεται ήδη σε λειτουργία.
194