Page 188 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 188
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
Mε αφορμή την έναρξη της εφαρμογής του ETS στη ναυτιλία, ο κ. Ανδρέας Μυλωνάκης απαντά
σε κρίσιμα ερωτήματα.
ΤΟ ETS ΘΑ ΕΧΕΙ
ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ ΑΠΟ
ΤΑ ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
❶ Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις δοτήσεις για τη βελτίωση και την ανανέ-
της συμπερίληψης της ναυ- ωση του στόλου. Δεδομένου, δηλαδή, ότι
τιλίας στο EU ETS για τις οι ναυτιλιακές εταιρείες θα κληθούν να
μικρομεσαίες ναυτιλιακές ακολουθήσουν μια στρατηγική ανανέω-
εταιρείες; σης του στόλου τους, θα πρέπει να επιλέ-
Οι επιπτώσεις για τις ναυτιλιακές εται- γουν νεόκτιστα ή μεταχειρισμένα βαπό-
ρείες θα είναι σίγουρα σημαντικές, ανε- ρια, τα οποία χρησιμοποιούν λιγότερο
ξαρτήτως μεγέθους, ωστόσο οι μικρο- ρυπογόνα καύσιμα, έτσι ώστε να επιτύ-
μεσαίες ναυτιλιακές είναι αυτές που χουν τη χρηματοδότηση της ανανέωσης
πιθανόν να αντιμετωπίσουν μεγαλύτε- αυτής από τα τραπεζικά ιδρύματα. Αυτό
ρες επιπτώσεις. συμβαίνει διότι και οι τράπεζες πλέον θα
Ο λόγος είναι ότι η νέα νομοθεσία για τις ελέγχονται για το εάν και κατά πόσο είναι
εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, που «πράσινα» τα δάνεια τα οποία δίνουν στις
αφορά τη διέλευση από και προς ευρω- ναυτιλιακές εταιρείες.
παϊκά λιμάνια, θα οδηγήσει σε αναπό- Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η ραχοκοκα-
φευκτη αύξηση, και μάλιστα σημαντική, λιά της ελληνικής ναυτιλίας είναι πλοι-
του κόστους λειτουργίας των ναυτιλια- οκτήτες με στόλο από πέντε έως είκοσι
κών εταιρειών. Το ερώτημα που τίθεται βαπόρια, που πιθανόν να δυσκολευτούν
με τη νέα αυτή νομοθεσία είναι το εξής: άμεσα να ανανεώσουν τον στόλο τους,
«Ποιος είναι ο υπόχρεος για την κατα- λόγω του αυξημένου κόστους, και μια
βολή των δικαιωμάτων EUA;». Αυτό το τέτοια χρηματοδότηση θεωρείται του-
ερώτημα θα πρέπει πλέον να απαντάται λάχιστον αναγκαία.
σε κάθε ναυλοσύμφωνο και ως εκ τού-
του οι ναυτιλιακές εταιρείες, με τη σειρά ❷ Πώς λειτουργούν τα δικαι-
τους, θα πρέπει να προβούν σε τροπο- ώματα ρύπων, EUA, και πώς
ποιήσεις των ναυλοσυμφώνων τους. μπορούν να αποκτηθούν;
Η αρχή της BIMCO για τα δικαιώματα Τα δικαιώματα ρύπων αποτελούν χρημα-
EUA είναι «Ο ρυπαίνων πληρώνει». Πρα- τιστηριακό προϊόν του Χρηματιστηρίου
κτικά, αυτό διαχωρίζει την υποχρέωση Ενέργειας της Λειψίας (EEX). Η Ευρω-
ανάμεσα σε ναυλωτή και πλοιοκτήτη, παϊκή Ένωση ορίζει μια συγκεκριμένη
ώστε να καταβάλλονται τα δικαιώματα ποσότητα δικαιωμάτων, τα οποία δημο-
ανάλογα με τον τρόπο κατά τον οποίο πρατούνται σε εβδομαδιαία βάση σε
ναυλώνεται το βαπόρι. τέσσερις διαφορετικές χώρες, οι οποίες
Εδώ θα ήθελα να προσθέσω ότι το 2024 είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία,
είναι μια χρονιά-σταθμός για τη ναυτιλία η Πολωνία και το Βέλγιο.
Συνέντευξη του Ανδρέα Μυλωνάκη, σε παγκόσμιο επίπεδο, διότι ο στόχος για Δευτερευόντως, τα EUAs μπορούν να
Carbon Trader & Market Analyst τη μείωση των ρύπων είναι κάτι το οποίο αποκτηθούν μέσω της δευτερογενούς
της Ecostart S.A.
συνδέεται άμεσα με τραπεζικές δανειο- αγοράς, κατά την οποία η τιμή του
186