Page 180 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 180
ΑΝΑΛΥΣΗ
Στη second-hand αγορά μία συμφωνία ξεχωρίζει Γράφημα 9
To 2023 αποτέλεσε έτος υψηλού ενδιαφέροντος για επεν- Οι κορυφαίες δέκα εταιρείες σε αγορές δεξαμενόπλοιων το 2023
δύσεις με στόχο την απόκτηση δεξαμενόπλοιων στη second- σε όρους αξίας (εκατ. δολάρια)
hand αγορά. Ωστόσο, σε σύγκριση με το 2022, η δραστηρι-
ότητα είναι κάπως νωχελικότερη. Άλλωστε, σύμφωνα με τη Radiating Torm Frontline
World Shipping
VesselsValue, το 2023, 1.206 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρια Services
στη δευτερογενή αγορά, έναντι 1.489 το 2022.
Όσον αφορά τις δέκα κορυφαίες εταιρείες σε όρους αγο-
ραπωλησιών δεξαμενόπλοιων το 2023, το γεγονός ότι η
Frontline βρίσκεται στην πρώτη θέση δεν προκαλεί ιδιαίτερη 320,5
έκπληξη. Άλλωστε, η συμφωνία με τη Euronav, που έδωσε
τέλος στο πολύμηνο αδιέξοδο μεταξύ των δύο εταιρειών, Beks
περιλάμβανε την απόκτηση 24 VLCCs έναντι $2,35 δισ. Shipmanagement
Στην επόμενη θέση της κατάταξης βρέθηκε η Torm Tankers and Trading SA
με αγορές ύψους $842,9 εκατ. Η συχνή παρουσία της Torm 208,3
στις εβδομαδιαίες εκθέσεις των ναυλομεσιτών αντανακλάται
στη θέση που καταλαμβάνει. Άλλωστε, εφόσον η συμφωνία
μεταξύ Euronav και Frontline δεν είχε ολοκληρωθεί, η Torm
θα ήταν εκείνη που θα βρισκόταν στην πρώτη θέση.
Η εισχώρηση εταιρειών leasing και ευρύτερα παροχής χρη-
ματοοικονομικών λύσεων στη ναυτιλία είναι χαρακτηριστική
στα δεδομένα της VesselsValue. Στην τρίτη θέση της κατά-
ταξης βρίσκεται η ιδρυθείσα το 2015 Maritime Partners LLC, 842,9
με αγορές ύψους $747 εκατ. Η εταιρεία εδρεύει στις ΗΠΑ,
γεγονός που κεντρίζει το ενδιαφέρον, καθώς δύναται να Maritime
αντανακλά τον αντίκτυπο της αφύπνισης της Δύσης έναντι Partners
της κινεζικής στρατηγικής εισχώρησης στη ναυτιλία μέσω LLC
εταιρειών leasing και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
Η κατάταξη συνεχίζεται με την αμφιλεγόμενη ινδική εται-
ρεία Gatik, η οποία πραγματοποίησε αγορές ύψους $594,6
εκατ. το 2023. Η Gatik είχε τραβήξει τα βλέμματα και το
2022, οπότε και είχε προχωρήσει στην απόκτηση 14 δεξα-
μενόπλοιων έναντι $328 εκατ. Ο λόγος που η Gatik βρί-
σκεται στο επίκεντρο είναι το χρονικό πλαίσιο της ίδρυσής
της, η οποία έλαβε χώρα το 2022, λίγο μετά την εκκίνηση
του πολέμου στην Ανατολική Ευρώπη μεταξύ Ρωσίας και
Ουκρανίας. Τα πλοία που απέκτησε η εταιρεία τότε ήταν
μεγάλα σε ηλικία – πρώτα υποψήφια να πλαισιώσουν τον
λεγόμενο «σκοτεινό» στόλο δεξαμενόπλοιων.
Βάσει των δεδομένων της VesselsValue, επόμενη στην
κατάταξη είναι η Radiating World Shipping Services. Η εται- CSSC Shipping 747
ρεία που εδρεύει στο Ντουμπάι προχώρησε στην απόκτηση
δεξαμενόπλοιων συνολικής αξίας $320,5 εκατ. το 2023.
Η εν λόγω εταιρεία εστιάζει στην παροχή υπηρεσιών που 204 Gatik Ship
καλύπτουν το πλήρες φάσμα της διαχείρισης ενός πλοίου. Management
Το γεγονός ότι εδρεύει στο Ντουμπάι αντανακλά την ανά- Sinokor
δειξη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ως σημείου ενδι-
αφέροντος για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, εξέλιξη που 192
έχει καταστεί εμφανής τα τελευταία έτη.
Στις επόμενες θέσεις της κατάταξης, οι διαφορές μεταξύ Advantage
των εταιρειών όσον αφορά το ύψος των αγοραπωλησιών Tankers
είναι μικρές. Στην έκτη θέση της κατάταξης βρίσκεται η 153
Beks Shipmanagement and Trading με έδρα την Τουρκία.
Η κινεζική παρουσία δεν λείπει ούτε στις αγορές second- Star Voyages
hand δεξαμενόπλοιων, με την CSSC Shipping ($204 εκατ.) Shipping
να καταλαμβάνει την έβδομη θέση. Η ασιατική παρουσία 152,5 594,6 2.350
συνεχίζεται και στην όγδοη θέση, όπου βρίσκεται η νοτι-
178