Page 148 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 148

Ο OΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ


          Τρίτη 26 Δεκεμβρίου, ενώ ήταν καθ’ οδόν προς                ΌΙ ΣΤΌΧΌΙ ΤΌΥ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΌΥ
          το Πακιστάν από τη Σαουδική Αραβία.     5 εκατ. TEUs        ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΥ ΤΗΣ EMSA ΓΙΑ ΤΌ 2024
          Δεκαπέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκι-  άλλαξαν ρότα      H Ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Αντιπροσωπεία για
          βωτίων –τα δέκα εκ των οποίων εκμεταλλεύ-  για Αφρική τον   την Ασφάλεια (European Maritime Safety
          εται εμπορικά η A.P. Moller-Maersk A/S– είτε  Δεκέμβριο λόγω   Agency – EMSA) εξέδωσε τις στρατηγικές προ-
          παρέμειναν στην πορεία είτε εγκατέλειψαν  της έκρυθμης      τεραιότητές της για το 2024 (EMSA Outlook
          πρόσφατα τα σχέδια περίπλου της Αφρικής,  κατάστασης στην   2024), διαρθρωμένες γύρω από επτά θεματικές
          για να περάσουν στην Ερυθρά Θάλασσα προς  Ερυθρά Θάλασσα.   ενότητες, οι οποίες δίνουν μεγάλη έμφαση στη
          το Σουέζ, ενώ η δανέζικη εταιρεία, η δεύτερη                βιωσιμότητα, στην επιτήρηση, στην ασφάλεια
          μεγαλύτερη εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων                     και την προστασία (safety & security), στην
          στον κόσμο, δήλωσε ότι ετοιμάζεται να ξαναρ-                απλοποίηση, στην επιτήρηση, στην ψηφιοποί-
          χίσει τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα                    ηση, στην τεχνική βοήθεια και στη στρατηγική
          «το συντομότερο δυνατόν επιχειρησιακά». Η                   υποστήριξη, ενισχύοντας τη δέσμευσή της για
          Hapag-Lloyd AG δήλωσε ότι θα κρατήσει τα                    την αντιμετώπιση των σχετικών θαλάσσιων προ-
          πλοία της μακριά από την περιοχή, ακόμα και                 κλήσεων.
          μετά την εμπλοκή δυνάμεων υπό την ηγεσία των                Αυτό το στρατηγικό πλαίσιο καθοδηγεί τις επι-
          ΗΠΑ για την προστασία της βασικής εμπορικής                 χειρησιακές πρωτοβουλίες της EMSA. Κάθε
          οδού από επιθέσεις μαχητών.                                 κεφάλαιο παρέχει μια ολοκληρωμένη επισκό-
          Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research,                 πηση των προσπαθειών της σε αυτούς τους
          που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου,                 τομείς. Περιληπτικά, οι στόχοι της EMSA για το
          οι αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκαν                   2024, σύμφωνα με την παραπάνω έκδοση, είναι:
          κατά 40% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμβρίου, σε
          σύγκριση με τον μέσο όρο για το πρώτο δεκα-                 Βιωσιμότητα
          πενθήμερο του μήνα. Οι αφίξεις εμπορευματο-                 Στον τομέα της βιωσιμότητας, η EMSA θα παρέ-
          κιβωτίων μειώθηκαν κατά 87%, των υγραεριο-                  χει υποστήριξη στην εφαρμογή των μέτρων
          φόρων περίπου 30% και των πλοίων μεταφοράς                  που συνδέονται με την Ευρωπαϊκή Πράσινη
          αυτοκινήτων περίπου 25%.                                    Συμφωνία, όπως το πακέτο «Fit for 55», που
          Παρόμοια είναι η εικόνα για τις διελεύσεις από              αναφέρεται στον στόχο της ΕΕ για μείωση των
          τη Διώρυγα του Σουέζ, οι οποίες μειώθηκαν                   καθαρών εκπομπών GHG κατά τουλάχιστον
          κατά περίπου 45% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμ-                    55% έως το 2030. Αυτό το πακέτο περιλαμβάνει
          βρίου για τα πλοία που κατευθύνονταν νότια,                 μεταξύ άλλων την πρόταση Fuel EU Maritime,
          σύμφωνα με την Clarksons.                                   την επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπο-
          Οι αλλαγές στη ρότα των πλοίων γύρω από το                  μπών της ΕΕ στις θαλάσσιες μεταφορές και την
          νότιο άκρο της Αφρικής ενισχύουν τους ναύ-                  αναθεώρηση του Κανονισμού Υποδομής Εναλ-
          λους και αυξάνουν τη ζήτηση για πλοία. Αν                   λακτικών Καυσίμων. Η EMSA θα συνεχίσει να
          συνυπολογιστεί και η ξηρασία, που περιορίζει τη             εργάζεται μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για
          θαλάσσια κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του                   την υποστήριξη οποιωνδήποτε περαιτέρω πρω-
          Παναμά, το προφανές σενάριο είναι η μείωση                  τοβουλιών για πιο πράσινη ναυτιλία, συμπερι-
          της προσφοράς στην παγκόσμια χωρητικότητα                   λαμβανομένης της ταξινόμησης της ΕΕ για τη
          κατά 20%, δήλωσε η Flexport.                                βιώσιμη θαλάσσια χρηματοδότηση.
          Ενώ ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ
          μπορεί να φαίνεται επιτυχημένος στρατιωτικά,                Επιτήρηση
          μπορεί να μην είναι αρκετό για τις μεγάλες ναυ-             Στον τομέα της επιτήρησης, οι εθνικές αρχές
          τιλιακές εταιρείες να ξαναρχίσουν τις διελεύ-               που εκτελούν καθήκοντα ακτοφυλακής στα
          σεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Όσο περισσότερο                   κράτη-μέλη και οι οργανισμοί της ΕΕ θα συνε-
          συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι, τόσο μεγα-             χίσουν να επωφελούνται από τις καινοτόμες
          λύτερη πίεση θα αντιμετωπίσουν οι ΗΠΑ για να                υπηρεσίες θαλάσσιας επιτήρησης που έχει
          προχωρήσουν σε επίθεση, η οποία μπορεί να                   αναπτύξει και θα συνεχίσει να αναπτύσσει ο
          κλιμακωθεί σε περιφερειακό επίπεδο.                         EMSA. Αυτές συμπληρώνουν τις δυνατότητες
          Ένα επίσης μεγάλο ζήτημα είναι η ενημέρωση                  επιτήρησης που επιτυγχάνονται με πιο παραδο-
          για τις νέες αφίξεις των πλοίων που έχουν αλλά-             σιακά μέσα (επίγεια AIS, επανδρωμένα και μη
          ξει ρότα για τον περίπλου της Αφρικής. Όσο                  αεροσκάφη και περιπολικά σκάφη).
          ο αριθμός των πλοίων αυξάνεται, τόσο περισ-
          σότερο θα δυσκολευτεί η εφοδιαστική αλυ-                    Ασφάλεια και προστασία
          σίδα στον προγραμματισμό της υποδοχής των                   Η EMSA είναι αφοσιωμένη στη βελτίωση της
          πλοίων, με νέες αφίξεις στα λιμάνια.                        ασφάλειας της εμπορικής ναυτιλίας και στην
                                                                      ποιότητα του θαλάσσιου εξοπλισμού σε συνερ-


         146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153