Page 69 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 69

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

                             ΠΟΥ ΚΑΛΕΙΤΑΙ

                             ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ

                             ΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ










          του                 Διανύοντας μια μακραίωνη ιστορία, από τα πρώιμα   ηγετικό ρόλο στις μεταφορές, τον οποίο φαίνεται να
          καπτ.Μανώλη Τσικαλάκη,    αρχαϊκά χρόνια έως και σήμερα, η ελληνική ναυτιλία   διατηρούν και τα επόμενα χρόνια, καθώς ανταποκρί-
          προέδρου ΠΕΠΕΝ      αποτελεί έναν από τους πλέον ανταγωνιστικούς και   νονται επάξια στις προσδοκίες και στις απαιτήσεις
          και γενικού
          γραμματέα ΠΝΟ       επικερδείς οικονομικούς κλάδους της χώρας μας  του παγκόσμιου εμπορίου.
                              και συγκαταλέγεται, χάρη στην έμφυτη ναυτοσύνη,
                              την εργατικότητα και το οξύ πνεύμα των Ελλήνων   Σε αυτό το σπουδαίο επίτευγμα για τη ναυτιλία,
                              ναυτικών, μεταξύ των ισχυρότερων και πιο υπολο-  αποφασιστικό γεγονός αποτελεί και η εξέλιξη της
                              γίσιμων δυνάμεων παγκοσμίως.              επιστήμης της τεχνολογίας, ενώ ζωτικής και καθο-
                                                                        ριστικής σημασίας ήταν η εξέλιξη και η συμμε-
                              Η Ελλάδα μας, μια χώρα με κατεξοχήν ναυτική ιστο-  τοχή του ανθρώπινου δυναμικού… των ναυτικών
                              ρία και μεγάλο σύμπλεγμα κατοικημένων νησιών,   μας! Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι
                              καλλιέργησε από τα αρχαία χρόνια ναυτικό πνεύμα   νέοι κανονισμοί του IMO και το σύνολο των διε-
                              και σημαντική ναυτική απασχόληση στους κατοίκους   θνών συμβάσεων έχουν ως στόχο την περαιτέρω
                              της, θέτοντας παράλληλα τις βάσεις για το θαλάσσιο   ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου και, ακόμη,
                              εμπόριο, τον θαλάσσιο πολιτισμό και τη μετέπειτα   την ασφάλεια του πλοίου και την προστασία του
                              ελληνική κυριαρχία στη ναυτιλία.          θαλάσσιου περιβάλλοντος.

                              Η ανάπτυξη της ναυτιλίας της χώρας μας, με   Το ναυτικό επάγγελμα εξελίσσεται, μέσα από τη
                              κάποιες σημαντικές διακυμάνσεις στο πέρασμα των   θετική πορεία του δημιουργούνται και αναπτύσσο-
                              αιώνων, λόγω οικονομικής αστάθειας που παρατη-  νται πλήθος νέων δραστηριοτήτων, παρεμφερών
                              ρούνταν σε παγκόσμια κλίμακα (συνεχείς πόλεμοι,   επαγγελμάτων και κλάδων, στα οποία κυρίαρχο
                              παγκόσμιες πολιτικές ανακατατάξεις, πληθωρισμός   ρόλο έχουν και πάλι οι ναυτικοί μας.
                              σε πολλά κράτη, πολιτικές/οικονομικές κρίσεις, επι-
                              δημίες, κ.λπ.), επηρέαζε σε σημαντικό βαθμό, πότε   Υπό το πρίσμα λοιπόν των μελλοντικών θετικών
                              αρνητικά και πότε θετικά, και τους Έλληνες ναυτι-  προβλέψεων για τη ναυτιλία, η ζήτηση ναυτικών
                              κούς όλων των ειδικοτήτων.                στα πλοία είναι καθοριστική και στο μέλλον, απ’ ό,τι
                                                                        διαφαίνεται, θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την προ-
                              Σε αυτό το ευμετάβλητο περιβάλλον, η συμβολή του   σφορά.
                              ανθρώπινου δυναμικού, των ναυτικών, ήταν καθο-
                              ριστική και έπαιξε σπουδαίο και μεγάλο ρόλο στην   Ήδη, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Υπουργείου
                              εξέλιξη και στην επιτυχημένη πορεία της ναυτιλίας,   Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ανθρώπινο
                              πολλές φορές μέσα σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθή-  δυναμικό (Έλληνες ναυτικοί) έχει μειωθεί σημαντικά
                              κες εργασίας, όπως αυτές που και στις μέρες μας   τα τελευταία χρόνια, γεγονός που οφείλεται πρώτον
                              βιώνουμε με την πανδημία του Covid-19.    στην τεχνολογική εξέλιξη των πλοίων και δεύτερον
                                                                        στην απομάκρυνση των Ελλήνων από τον άμεσο
                              Αν αναλογιστούμε ότι το 80-85% περίπου της   κλάδο της ναυτιλίας και τη στροφή τους προς
                              παγκόσμιας διακίνησης ανθρώπων και αγαθών μετα-  άλλους οικονομικούς κλάδους, παρά τις ιδιαίτερα
                              φέρονται διά θαλάσσης, τότε θα διαπιστώσουμε ότι  βελτιωμένες και ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίες
                              οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν γίνει πλέον η ραχο-  που επικρατούν τα τελευταία χρόνια στα πλοία, χάρη
                              κοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας και κατέχουν   στους αγώνες των ναυτικών και την προάσπιση/προ-


                                                                                                             69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74