Page 39 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 39

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ


                             ΝΑΥΤΙΛΙΑ



                             ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΟ


                             ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ
















        του                  Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τόσο η ελληνική ναυτιλία   βαρύνει ιδιαίτερα την εικόνα. Το παγκόσμιο εμπόριο,
        Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη,   όσο και η Ελλάδα βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σταυ-  με προσδοκώμενο βαθμό ανάπτυξης 2,1% για την
        Ναυτιλιακού Πρεσβευτή    ροδρόμι, γεμάτο από προκλήσεις, απειλές αλλά και   περίοδο 2023-2027 έναντι 3,3% τις προηγούμε-
        Καλής Θελήσεως
        του Διεθνούς Ναυτιλιακού    μεγάλες ευκαιρίες.                  νες δεκαετίες, δεν δίνει ιδιαίτερη αισιοδοξία όσον
        Οργανισμού (ΙΜΟ)                                                αφορά τη ζήτηση.
        στην Ελλάδα          Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή
        και προέδρου
        του Ιδρύματος Ευγενίδου  ο BDI είναι στο απόλυτο all time average (1985-  Ταυτόχρονα, ο παγκόσμιος ρυθμός προσφοράς επι-
                             2022), το οποίο ίσως και να σημαίνει στο απόλυτο   πρόσθετου tonnage από 2,8% το 2022 αναμένεται
                             σημείο εκκίνησης, ή όχι;                   να μειωθεί στο 2,4% το 2023, και αυτό, μαζί με την
                                                                        προσδόκιμη μείωση του διαθέσιμου tonnage λόγω
                             Από την άκρατη αισιοδοξία, στη διόρθωση και στη   των νέων κανονισμών του ΙΜΟ κατά 1,0%, συνθέτουν
                             στάση αναμονής. Σε αυτό το διάστημα, πολλα-  το πλαίσιο που αναμένεται να κινηθούν τα πράγ-
                             πλές οι κινήσεις του ελληνικού εφοπλισμού και σε   ματα. Η εφαρμογή slow steaming από ορισμένες
                             πολλά επίπεδα. Σοβαρές πωλήσεις με μεγάλα κέρδη,   liner εταιρείες από την αρχή του 2023 οπωσδήποτε
                             αλλά ταυτόχρονα πολυθεματικές ανάλογου ρίσκου   μπορεί να θεωρηθεί ένας ιδιαίτερα θετικός παράγο-
                             αγορές, γιατί συνολικά δεν μειώθηκε συστεμικά,   ντας για τη ναυτιλία. Σε αυτό το υπό διαμόρφωση
                             πιστεύω, η ποσόστωση στο παγκόσμιο tonnage της   παγκόσμιο περιβάλλον του επιχειρείν, η ναυτιλία των
                             ναυτιλίας των Ελλήνων.                     Ελλήνων θα δώσει δυναμικά το «παρών» της με
                                                                        τον συνεχώς ανανεωμένο στόλο της, τις σωστές
                             Παράλληλα, γεωπολιτικές εντάσεις, επιμονή του   κινήσεις, μα πάνω απ’ όλα στηριζόμενη στον ανθρώ-
                             πληθωρισμού, επιθετική νομισματική πολιτική (μεγά-  πινο παράγοντα τόσο στη στεριά όσο και στα πλοία,
                             λος κίνδυνος για το υγιές επιχειρείν η αύξηση των   όπου, ως συνήθως, ο επαρκώς καταρτισμένος ναυ-
                             επιτοκίων, με επιπρόσθετα υψηλά περιθώρια), η  τικός θα δώσει δυναμικά το «παρών» του.
                             επιμονή του Covid-19 στην Κίνα, με τον αποπλη-
                             θωρισμό των commodities, δεν συνθέτουν τη βάση   Είμαστε λοιπόν αισιόδοξοι ότι ο εφοπλισμός, η ναυ-
                             για ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης και οι αρνητικοί   τεργασία αλλά και ο βασικός πυλώνας της ναυτιλίας,
                             παράγοντες φαίνονται να υπερισχύουν των θετι-  η πολιτεία, το ταχύτερο δυνατόν θα αναβαθμίσουν
                             κών. Η δυσλειτουργία των συστημάτων διανομής,   το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, όπου μαζί με
                             του οποίου συστήματος αναπόσπαστο κομμάτι είναι   τη ΣΩΣΤΗ και ΥΠΕΘΥΝΗ προσέλκυση θα συνει-
                             η ναυτιλία, δημιούργησε υπερβολικές προσδοκίες  σφέρουν για το καλό όλων στα επόμενα βήματα
                             επίσης σε όρους ζήτησης tonnage, ειδικά στα  της ναυτιλίας των Ελλήνων. Σε αυτή την πορεία, ο
                             containers. Ο πόλεμος της Ουκρανίας είχε ιδιαί-  σύγχρονος Έλληνας ναυτικός, σωστά εκπαιδευμέ-
                             τερα αρνητικό αποτέλεσμα στα commodities, και   νος και στοχοπροσηλωμένος, θα έχει καθοριστικής
                             όχι μόνο· επιπρόσθετα, το lockdown της Κίνας επι-  σημασίας συμμετοχή.


                                                                                                             39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44