
Ανεξάρτητα από τις αναταράξεις και τους τριγμούς σε γεωπολιτικό επίπεδο, καθώς και όλες τις συναφείς κυρώσεις που βαραίνουν το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου, οι πλοιοκτήτες αρνούνται να αποχωριστούν ακόμα και τα γηραιότερα πλοία τους, αφού ακόμα και αυτά, στο κλείσιμο του 2025, αποφέρουν κέρδη.
Ως απότοκο, ο μέσος όρος ηλικίας των 7.861 δεξαμενόπλοιων που απαρτίζουν τον παγκόσμιο στόλο, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv, ανέρχεται στα 13,7 έτη. Πιο αναλυτικά, 2.226 δεξαμενόπλοια εντάσσονται στην ηλικιακή ομάδα των 16 έως 20 ετών, ενώ περίπου 1.000 δεξαμενόπλοια ξεπερνούν σε ηλικία τα 21 έτη.
Παράλληλα, η επέκταση του στόλου των tankers διαγράφηκε νωχελική από την έναρξη του 2025, γεγονός που εν τέλει ευνόησε τη ναυλαγορά. Κατά κύριο λόγο, οι νέες προσθήκες αφορούσαν MR2s και Aframaxes/LR2s, σε αναλογία όμως με τις ανακυκλώσεις ο αριθμός των νεότευκτων που έπεσαν στο νερό φέτος ήταν μικρός. Παράλληλα, ένας ακόμα μικρότερος αριθμός νεότευκτων δεξαμενόπλοιων μεγάλου μεγέθους εισήλθε στην αγορά το 2025.
Ένας ακόμα παράγοντας που ευνόησε τη ναυλαγορά το 2025 είναι η αυξημένη ζήτηση για αργό από τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας. Οι διά θαλάσσης εισαγωγές αργού από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση, μεγάλο μέρος των οποίων προήλθε από τη Λατινική Αμερική και τις ΗΠΑ, γεγονός το οποίο ευνόησε περαιτέρω τη ζήτηση για τονομίλια, μέσα από ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
Στο μέτωπο των ναυπηγήσεων, σημειώνεται ότι, βάσει δεδομένων της Xclusiv, το orderbook σήμερα αριθμεί συνολικά 1.238 δεξαμενόπλοια. Σε όρους dwt, τα υπό παραγγελία δεξαμενόπλοια αναλογούν στο 16,7% του υπάρχοντος στόλου. Την ίδια περίοδο του 2024, η αντίστοιχη αναλογία ανερχόταν στο 13,7%. Βέβαια, αναδύεται γρηγορότερα από ποτέ η ανάγκη για αντικατάσταση του στόλου. Όπως επισημαίνει και η Xclusiv, εντός του 2026, 580 δεξαμενόπλοια θα ξεπεράσουν σε ηλικία τα 25 έτη, ενώ, μέχρι το 2028, 1.030 πλοία θα ξεπεράσουν αυτό το όριο. Από την άλλη, το ίδιο χρονικό διάστημα, τα δεξαμενόπλοια που θα πέσουν στο νερό δεν ξεπερνούν σε αριθμό τα 1.200.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην τελετή υπογραφής μνημονίων συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για…

Μία ακόμα συμφωνία στα logistics, αυτή τη φορά με την Africa Oil Supply (AOS) στη Γουινέα, υπέγραψε πρόσφατα η NORDEN. Πρόκειται για τη δεύτερη τέτοια συμφωνία της…

Η παγκόσμια κατανάλωση άνθρακα αναμένεται ότι το 2025 θα κάνει νέο ρεκόρ, εν μέρει χάρη σε πολιτικά μέρα της κυβέρνησης Τραμπ, όμως αναμένεται επίσης…

Δύο από τους μεγαλύτερους oil majors, η Shell και η Chevron, «αποχαιρέτησαν» το Sea Cargo Charter, την πρωτοβουλία ναυλωτών για την αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων…

Επιπλέον 41 δεξαμενόπλοια προστέθηκαν στη λίστα κυρώσεων της ΕΕ, μετά από απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, τα οποία αποτελούν μέρος του «σκιώδους» στόλου. Τα 41 αυτά…

Σε φάση «δομικής αποσύνδεσης» προσφοράς και ζήτησης εισέρχεται η γαλλική αγορά ενέργειας, σύμφωνα με την Kpler, καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη υποδεικνύουν πλέον καθεστώς διαρθρωτικής…

Σε καθεστώς παρατεταμένης στασιμότητας παραμένει η αγορά ανακύκλωσης πλοίων, με την περιορισμένη προσφορά χωρητικότητας, τροφοδοτούμενη κυρίως από τον τομέα των bulkers, να μην επαρκεί…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ