
Οι κυρώσεις που επέβαλε η Ουάσιγκτον στις Rosneft και Lukoil προσθέτουν επιπλέον πλοία στον «σκιώδη» στόλο, καθώς η Ρωσία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους για να διατηρήσει τις εξαγωγές πετρελαίου της.
Με τη σειρά τους, οι προσπάθειες των δυτικών χωρών να περιορίσουν τα έσοδα της Ρωσίας ενδέχεται να ενισχύσουν ακούσια την έλλειψη προσφοράς, που οδηγεί την αύξηση των ναύλων των δεξαμενόπλοιων, σημειώνει η Veson Nautical σε πρόσφατη ανάλυσή της. Και αυτό διότι τα πλοία που μετακινούνται στον «σκιώδη» στόλο ουσιαστικά εξέρχονται από τη νόμιμη αγορά, μειώνοντας το διαθέσιμο τονάζ. Ο ρυθμός με τον οποίο τα πλοία μεταβαίνουν σε υπηρεσίες που σχετίζονται με τις κυρώσεις έχει, σε πολλές περιπτώσεις, υπερβεί τον ρυθμό παράδοσης των νεότευκτων πλοίων στον στόλο. Κατά συνέπεια, δημιουργείται έλλειμμα προσφοράς, που συνεχίζει να υποστηρίζει τους υψηλούς ναύλους.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι δυτικές κυβερνήσεις επιχειρούν να σφίξουν περαιτέρω τον κλοιό στη Ρωσία, η τάση αυτή φαίνεται ότι δεν θα κοπάσει, σημειώνει η Veson Nautical. Δεν είναι τυχαίο ότι η διαρθρωτική στενότητα της προσφοράς έχει αποδειχθεί πιο επίμονη από ό,τι αρχικά ανέμεναν κύκλοι της αγοράς, συμβάλλοντας στη διατήρηση της ισχύος των ναύλων.
Δεδομένα της VesselsValue «αποκαλύπτουν» μια άνευ προηγουμένου άνοδο του «σκιώδους» στόλου: περίπου 713 δεξαμενόπλοια στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις λειτουργούν πλέον εκτός των συμβατικών ναυτιλιακών πλαισίων. Τα MR κυριαρχούν με 217 πλοία ή περίπου το 30% του συνολικού τονάζ. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η επικράτηση πλοίων με μη γνωστές δομές ιδιοκτησίας. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν 132 πλοία, μαζί με 109 πλοία που δεν έχουν εκπέμψει σήματα AIS για πάνω από οκτώ εβδομάδες, γεγονός που εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη θαλάσσια ασφάλεια.
Το περιορισμένο τονάζ οδηγεί προς τα πάνω, πέραν των ναύλων, και τις αξίες των δεξαμενόπλοιων. Πιο συγκεκριμένα, ένα VLCC 20 ετών κοστολογείται στα $40,25 εκατ. έναντι $33,14 εκατ. από τις αρχές του έτους. Την ίδια στιγμή, οι ναύλοι των VLCCs για συμβόλαια χρονοναύλωσης ετήσιας διάρκειας αυξήθηκαν κατά περίπου 30% την ίδια περίοδο, από $41.250/ημέρα σε $53.666/ημέρα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Ρωσία επιτέθηκε στο λιμάνι Πιβντένι, στη νότια Ουκρανία, σήμερα, έγινε γνωστό από Ουκρανούς αξιωματούχους, καθώς κλιμακώνει τα πλήγματα στην περιφέρεια της Οδησσού κατά…

Διήμερη επίσκεψη πραγματοποίησε την Πέμπτη 18 και Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 σε Λήμνο και Άγιο Ευστράτιο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας.…

Την ένταξη του νεότευκτου «AEGEAN WINNER» στον στόλο της επισημοποίησε η Arcadia, συμφερόντων των αδελφών Αγγελόπουλου, σε ειδική τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές…

Αζέρικα καύσιμα εισήλθαν στην Αρμενία, στην πρώτη εμπορική συναλλαγή ύστερα από πάνω από τρεις δεκαετίες πολέμων μεταξύ των δύο χωρών, ανακοίνωσε την Παρασκευή 19…

Η αύξηση στις ουρές αναμονής των Capesizes έξω από τους κινεζικούς λιμένες αποτελεί ένδειξη πίεσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ωστόσο παρουσιάζει συγκεκριμένα ποιοτικά…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ