
του Διονύση Τζελέπη, CEO, DA-Desk
του Διονύση Τζελέπη, CEO, DA-Desk
Μια επικεφαλής ναυλώσεων στον Πειραιά προετοιμάζεται για μια συμφωνία αξίας εκατομμυρίων. Πρέπει να μάθει αν η εκτίμηση του λιμενικού κόστους για το Σάντος είναι ρεαλιστική, αλλά η τελευταία φορά που το πλοίο της έδεσε εκεί ήταν πριν από πάνω από ένα χρόνο. Η πληροφορία υπάρχει κάπου στα αρχεία ταξιδιών της εταιρείας, αλλά για να τη βρει πρέπει να σταματήσει όλες τις άλλες εργασίες της.
Στον τομέα της ναυτιλίας, το σκηνικό αυτό επαναλαμβάνεται καθημερινά. Έμπειροι επαγγελματίες λαμβάνουν αποφάσεις υψηλού κινδύνου χωρίς απόλυτη σιγουριά, όχι επειδή τα δεδομένα δεν υπάρχουν, αλλά επειδή είναι διάσπαρτα σε συστήματα που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
Η έρευνά μας δείχνει ότι έως και το 75% του λειτουργικού χρόνου αφιερώνεται στη συλλογή, ταξινόμηση και συντονισμό πληροφοριών. Το πραγματικό κόστος δεν αφορά τον χρόνο, αλλά την αβεβαιότητα. Όταν οι πληροφορίες είναι κατακερματισμένες, οι αποφάσεις βασίζονται στο ένστικτο και όχι στη λογική.

Πού αποτυγχάνει η ναυτιλιακή πληροφορία
Σε ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο, πολύτιμες πληροφορίες συχνά χάνονται σε κατακερματισμένα συστήματα και αποσπασματικά έγγραφα.
Συμβάσεις και συμμόρφωση: Κατά την εξέταση των ναυλοσυμφώνων, η παράβλεψη έστω και μιας μόνο ρήτρας μπορεί να εκθέσει τους διαχειριστές σε σημαντικό οικονομικό κίνδυνο και κίνδυνο φήμης. Ωστόσο, τα διδάγματα από προηγούμενες διαφορές σπάνια καταγράφονται σε κεντρική, αναζητήσιμη μορφή, πράγμα που σημαίνει ότι πολύτιμες πληροφορίες συχνά χάνονται κατά τη συνήθη πορεία των εργασιών.
Λειτουργίες και λιμενικά κόστη: Οι ομάδες λειτουργίας εξακολουθούν να εξάγουν χειροκίνητα στοιχεία από αρχεία PDF, να ελέγχουν τις χρεώσεις σε σχέση με προηγούμενες κλήσεις και να επισημαίνουν ανωμαλίες υπό πίεση χρόνου. Με τα χρονοδιαγράμματα που πρέπει να τηρηθούν και τα πλοία που περιμένουν για εκκαθάριση, υπάρχουν λίγες ευκαιρίες για να διερευνηθούν τα μοτίβα ή να συγκριθεί η απόδοση.
Προμήθειες και χρηματοοικονομικά: Οι προσφορές των προμηθευτών και οι πληρωμές των πρακτόρων επεξεργάζονται μεμονωμένα, χωρίς ορατότητα σε ολόκληρη την αγορά. Χωρίς ένα κοινό σημείο αναφοράς, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε αν μια τιμή είναι δίκαιη, αν μια χρέωση είναι τυπική ή αν μια λεπτομέρεια πληρωμής φαίνεται ασυνήθιστη.
Το κοινό στοιχείο είναι σαφές: οι έμπειροι επαγγελματίες του ναυτιλιακού κλάδου λαμβάνουν αποφάσεις με βάση μερικές πληροφορίες. Οι πληροφορίες υπάρχουν, αλλά δεν είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους.
Από την ψηφιοποίηση στην πληροφορία
Οι περισσότεροι διαχειριστές έχουν ήδη ψηφιοποιήσει τα συστήματά τους. Τα αρχεία ταξιδιών είναι σε μορφή PDF, όχι σε χαρτί. Τα DA φτάνουν μέσω email, όχι μέσω φαξ. Ωστόσο, η ψηφιοποίηση από μόνη της δεν έχει λύσει το πρόβλημα. Το έγγραφο μπορεί να είναι ψηφιακό, αλλά η εργασία παραμένει χειροκίνητη.

Η πληροφορία έχει διαφορετική έννοια, είναι ένα σύστημα που «αφομοιώνει» τα έγγραφα, εξάγει τα βασικά δεδομένα, τα συγκρίνει με χιλιάδες προηγούμενα calls και επισημαίνει τα σημαντικά στοιχεία. Αντί οι διαχειριστές να αναζητούν πληροφορίες, η πληροφορία τους παρέχεται άμεσα.
Ωστόσο, η πραγματική νοημοσύνη εξαρτάται από την κλίμακα. Μια μεμονωμένη εταιρεία που επισκέπτεται το Σάντος δύο φορές το χρόνο ή το Ντέρμπαν μία φορά δεν μπορεί να καθορίσει τι είναι «φυσιολογικό». Ωστόσο, η συγκεντρωτική νοημοσύνη που προέρχεται από εκατομμύρια λιμενικές προσεγγίσεις μπορεί. Με μια ευρύτερη οπτική, οι διαχειριστές μπορούν να εντοπίσουν τις ακραίες τιμές, να συγκρίνουν τα κόστη, επιτρέποντας την πιο σίγουρη και ακριβή λήψη αποφάσεων.
Στη Marcura, επεξεργαζόμαστε 15 εκατομμύρια συναλλαγές, πάνω από 200.000 επισκέψεις σε λιμάνια, 6 εκατομμύρια συμβάντα SOF και 17 δισεκατομμύρια δολάρια σε πληρωμές ετησίως. Η διαχείριση δεδομένων σε αυτή την κλίμακα σημαίνει ότι δημιουργούμε ένα επίπεδο πληροφοριών που κανένας μεμονωμένος διαχειριστής δεν θα μπορούσε να δημιουργήσει μόνος του. Ενώ τα ατομικά δεδομένα των πελατών παραμένουν εντελώς απομονωμένα και ασφαλή, η συνολική εμπειρία μας από χιλιάδες επισκέψεις σε λιμάνια παρέχει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την απόδοση και τις λειτουργίες των λιμανιών.
Πώς φαίνεται αυτό στην πράξη
Όταν ένας operations manager ανοίγει ένα DA για λιμενικές υπηρεσίες, το σύστημα εμφανίζει αυτόματα μια σύγκριση με προηγούμενες επισκέψεις, στο ίδιο λιμάνι, με παρόμοιο τύπο πλοίου και ίδιες υπηρεσίες.
Όταν μια ομάδα ναυλωτών εξετάζει μια σημαντική σύμβαση, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επισημάνει πιθανούς κινδύνους: «Αυτή η σύμβαση δεν περιλαμβάνει ρήτρα ανωτέρας βίας. Παρόμοιες συμβάσεις χωρίς αυτή τη ρήτρα έχουν οδηγήσει σε διαφωνίες».

Όταν μια ομάδα χρηματοοικονομικών εγκρίνει μια πληρωμή, αυτή έχει ήδη ελεγχθεί σε σχέση με λίστες κυρώσεων, επαληθευτεί σε σχέση με τα αρχεία των δικαιούχων και αναλυθεί για μοτίβα απάτης σε ιστορικό πληρωμών αξίας δισεκατομμυρίων. Πριν από την εκταμίευση μιας πληρωμής, πραγματοποιείται έλεγχος κυρώσεων σε πραγματικό χρόνο.
Δεν πρόκειται για αντικατάσταση της ανθρώπινης εμπειρογνωμοσύνης. Ο επικεφαλής ναυλώσεων εξακολουθεί να αποφασίζει αν θα υπογράψει τη σύμβαση, ο operations manager εξακολουθεί να εγκρίνει το DA. Η νοημοσύνη απλώς τους επιτρέπει να λαμβάνουν αυτές τις αποφάσεις με βάση πολύ ευρύτερα δεδομένα από αυτά στα οποία θα είχε πρόσβαση οποιοσδήποτε μεμονωμένα.
Συνεργασία βασισμένη στην εμπιστοσύνη και την ευφυΐα
Για δεκαετίες, η χειροκίνητη συμφωνία ήταν μέρος της εκμάθησης της επιχείρησης μέσω της επεξεργασίας των DA, του ελέγχου των SOF και της κατανόησης των κρυφών εξόδων. Στον τομέα της ναυτιλίας, όπου η πολυπλοκότητα είναι δεδομένη, αυτή η εμπειρία παραμένει ανεκτίμητη και γι’ αυτό διαθέτουμε ομάδες ειδικών που χειρίζονται τις εξαιρέσεις, διασφαλίζουν την ποιότητα και αντιμετωπίζουν πολύπλοκες καταστάσεις. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι η τεχνολογία μπορεί πλέον να χειριστεί τη μηχανική εξαγωγή και σύγκριση, απελευθερώνοντας τους εξειδικευμένους επαγγελματίες ώστε να επικεντρωθούν σε αποφάσεις που προσθέτουν πραγματική αξία.
Στη Marcura, χειριζόμαστε τη μηχανική πολυπλοκότητα. Προσδιορίζουμε τι είναι φυσιολογικό σε ολόκληρο τον κλάδο, τι είναι ακραίο και τι αξίζει να διερευνηθεί, μετατρέποντας τις πληροφορίες σε αξιοποιήσιμες μέσω της προηγμένης ιδιόκτητης τεχνολογίας μας.
Τι μέλλει γενέσθαι
Καθώς οι ναυτιλιακές δραστηριότητες γίνονται όλο και πιο πλούσιες σε δεδομένα, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεν θα έγκειται μόνο στο ποιος διαθέτει τις περισσότερες πληροφορίες, αλλά και στο ποιος μπορεί να τις ερμηνεύσει ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια. Η επόμενη μεταμόρφωση του κλάδου δεν θα προέλθει μόνο από την ψηφιοποίηση, αλλά και από τη μετατροπή αυτών των δεδομένων σε πραγματική επιχειρησιακή νοημοσύνη.
Οι πληροφορίες υπάρχουν ήδη. Το ερώτημα είναι πώς θα τις μετατρέψετε σε νοημοσύνη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ABS εξέλεξε τον John McDonald ως νέο Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του, σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου στις 11 Νοεμβρίου.…

Μια καινοτόμος τεχνολογία θαλάσσιας δέσμευσης άνθρακα, βασισμένη στη φυσική διεργασία της αντίδρασης διοξειδίου του άνθρακα με ασβεστόλιθο και θαλασσινό νερό, προωθείται προς εφαρμογή στη…

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ αναμένεται να ψηφίσει σήμερα επί σχεδίου Ψηφίσματος του Ηνωμένου Βασιλείου για την ανανέωση του καθεστώτος κυρώσεων στην Υεμένη για…

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ενέκρινε την πιθανή πώληση στην Ταϊβάν ανταλλακτικών για μαχητικά και μεταγωγικά αεροσκάφη και υπηρεσίες υποστήριξης έναντι τιμήματος 330 εκατομμυρίων δολαρίων, ανακοίνωσε…

Με ρεκόρ επιβατικής κίνησης αναμένεται να κλείσει το 2025 για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, όπως επισημάνθηκε χθες σε εκπροσώπους του τύπου, στο…

Η κατασκευή του μεγαλύτερου συστήματος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες (Battery Energy Storage System ‒ BESS) πλέον εντάσσεται στα πλάνα του Ινδού επιχειρηματία Gautam Adani.…

Η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) της Wärtsilä περνά από τη θεωρία στην πράξη, με την πρώτη πλήρους κλίμακας εγκατάστασή της στη θάλασσα.…

Μια νέα έκθεση με τον τίτλο From Pledges to Practice: Anchoring Safety, Sustainability and Crew Welfare in Vessel Selection εξέδωσε η RightShip σε συνεργασία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ