
The International Maritime Organization (IMO) has officially commenced the IMSAS audit (IMO Member State Audit Scheme) of the Republic of Panama, as part of the global initiative designed to ensure that Member States uniformly implement and enforce international maritime instruments.
Mandatory since 2016 for all IMO Member States, the IMSAS audit will be conducted in Panama from October 13 to 20, 2025. The assessment will focus on key areas such as maritime safety, marine environmental protection, and the training and certification of seafarers.
Alexander De Gracia, Deputy Administrator of the Panama Maritime Authority (PMA), emphasized that this evaluation represents “an invaluable opportunity to strengthen Panama’s role as a global leader in maritime administration.” He added, “Beyond being a technical exercise, it is a demonstration of trust, shared responsibility, and a commitment to continuous improvement for the benefit of the international maritime system.”

De Gracia underscored that as a flag, port, and coastal State—and as a member of the IMO Council—Panama approaches this process with determination and a firm sense of duty in building a safer, more transparent, and sustainable international maritime system. He highlighted that the evaluation embodies the spirit of international cooperation that underpins the IMO’s work and to which Panama proudly adheres.
The PMA, together with other State institutions linked to the sector, has worked consistently and rigorously to ensure that national maritime operations meet the highest standards of safety and environmental protection. This effort reflects our deep commitment to serving the global maritime community,” concluded the Deputy Administrator.
IMO Lead Auditor Bulmaro Rodríguez explained that the review will cover compliance with key conventions such as SOLAS, MARPOL, STCW, Load Lines, Tonnage Measurement of Ships, and COLREG, under the framework of the Code for the Implementation of Mandatory IMO Instruments (III Code).

The opening ceremony gathered representatives from various State institutions with shared responsibilities in the maritime domain, along with authorities from the PMA’s operational directorates, reaffirming Panama’s coordinated and dedicated approach to strengthening its maritime governance.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η τεχνολογία τηλεχειρισμού και τεχνητής νοημοσύνης κάνει ένα αποφασιστικό άλμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) παρουσιάζει τα…

Η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων αμμωνίας ME-LGIA της Everllence αποτελεί ένα τεχνολογικό άλμα για τη ναυτική πρόωση, συνδυάζοντας την αρχή Diesel με εξελιγμένη τεχνολογία…

Ο αντιστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), και ο Pierre Éric Pommellet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Naval Group,…

Υπεγράφη η δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG στην Ουκρανία ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα για τη μεγάλη επένδυση στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθώς με την Α. Π.: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/97416/6779 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος…

Η Γαλλία υπέγραψε το Jeddah Amendment to the Djibouti Code of Conduct (DCoC-JA), μια περιφερειακή πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της πειρατείας, των ένοπλων ληστειών…

Σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το λειτουργικό τους κόστος αυξάνεται αισθητά σε σχέση με…

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβραδύνονται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (Climate Action Monitor 2025), η οποία καταγράφει την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ