
Μια αγορά τριών ταχυτήτων αναπτύσσεται στα δεξαμενόπλοια, καθώς η Δύση σφίγγει τον κλοιό στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας.
Πιο συγκεκριμένα, έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied τονίζει ότι το καθεστώς κυρώσεων οδηγεί την αγορά των δεξαμενόπλοιων σε «τριχοτόμηση». Η πρώτη κατηγορία στόλου λειτουργεί με δυτική ασφάλιση και ταξινόμηση, με διαφανή ιδιοκτησία και αποτελείται γενικά από νεότερα σε ηλικία πλοία, γεγονός που διατηρεί τα έξοδα χρηματοδότησης και ναύλωσης συγκριτικά χαμηλά. Η δεύτερη κατηγορία μεταφέρει φορτία που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως ρωσικό ή ιρανικό αργό πετρέλαιο, εξακολουθεί να βασίζεται στις υπηρεσίες της Δύσης, παρέχοντας βεβαιώσεις συμμόρφωσης με το ανώτατο όριο τιμών. Η τρίτη κατηγορία, ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος», απαρτίζεται από παλαιότερα πλοία με αδιαφανή ιδιοκτησία, χωρίς πρόσβαση σε συμβατικές ασφαλιστικές υπηρεσίες και με συστηματική παραποίηση των δεδομένων AIS. Τα συγκεκριμένα πλοία, μάλιστα, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα.
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ επιχειρούν να περιορίσουν τη δράση του «σκιώδους στόλου». Από την πλευρά της, η ΕΕ στο 19ο πακέτο κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας που παρουσίασε, πρόσθεσε 118 πλοία στη μαύρη λίστα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό σε πάνω από 560 πλοία. Oι ΗΠΑ, από την πλευρά τους, εισήγαγαν πρόσφατα το SHADOW Fleets Act, στο στόχαστρο του οποίου θα βρεθούν πλοία, διαχειριστές και ασφαλιστές που διευκολύνουν τις ροές ρωσικού πετρελαίου πάνω από το πλαφόν των G7 και EE.
Παρά τις δυτικές πιέσεις, ο «σκιώδης στόλος» συνεχίζει ακάθεκτος τη λειτουργία του. Τα στοιχεία της S&P δείχνουν ότι ο συγκεκριμένος στόλος, που απαρτίζεται από περίπου 980 πλοία, αποτελεί το 19% της παγκόσμιας χωρητικότητας και εξυπηρετεί, πέραν της Ρωσίας, τις ανάγκες εξαγωγών του Ιράν και της Βενεζουέλας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2025, η MSC Cruises, φιλοξένησε επί του κρουαζιερόπλοιου «EXPLORA I» την εκδήλωση «Διαμορφώνοντας το Μέλλον της Κρουαζιέρας στην Ελλάδα», όπου συζητήθηκαν…
Στρατηγικής σημασίας συνεργασία ανακοινώθηκε από τις REGENT Craft και Fairlead με σκοπό να επιταχύνουν την ωρίμανση, τη βιομηχανική παραγωγή και την επιχειρησιακή ένταξη των…
Η εγκατάσταση του πρώτου φυγοκεντρικού συστήματος δέσμευσης άνθρακα επί πλοίου (Onboard Carbon Capture System – OCCS) από τη Headway Technology Group στην Κίνα σηματοδοτεί…
Μία περίοδο παρατεταμένης ύφεσης διανύει η ναυλαγορά των containerships, με τους ναύλους στις κύριες εμπορικές γραμμές να σημειώνουν νέα «βουτιά» σε εβδομαδιαία βάση. Συγκεκριμένα,…
Αύξηση στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2024, με βάση τις ακτοπλοϊκές κρατήσεις, καταγράφουν τα στοιχεία του Ferryhopper. Εύκολη πρόσβαση, χαμηλό κόστος και…
Παρά τις γεωπολιτικές αναταράξεις και τον εμπορικό πόλεμο, η παγκόσμια οικονομία «αντέχει» σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ Η παγκόσμια οικονομία αποδείχθηκε πιο ανθεκτική από ό,τι…
Από την ίδρυσή του, και χάρη στην πολύτιμή και πολυεπίπεδη δραστηριότητά του, το Ίδρυμα Ωνάση, έχει συνδεθεί άρρηκτα με την κοινωφέλεια και την υποστήριξη…
Mε ανακοίνωσή της η Aegean ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι, από το πρωί της Πέμπτης 25 Σεπτεμβρίου, η παρεχόμενη χωρητικότητα των αφίξεων από τον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ