
Μια αγορά τριών ταχυτήτων αναπτύσσεται στα δεξαμενόπλοια, καθώς η Δύση σφίγγει τον κλοιό στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας.
Πιο συγκεκριμένα, έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied τονίζει ότι το καθεστώς κυρώσεων οδηγεί την αγορά των δεξαμενόπλοιων σε «τριχοτόμηση». Η πρώτη κατηγορία στόλου λειτουργεί με δυτική ασφάλιση και ταξινόμηση, με διαφανή ιδιοκτησία και αποτελείται γενικά από νεότερα σε ηλικία πλοία, γεγονός που διατηρεί τα έξοδα χρηματοδότησης και ναύλωσης συγκριτικά χαμηλά. Η δεύτερη κατηγορία μεταφέρει φορτία που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως ρωσικό ή ιρανικό αργό πετρέλαιο, εξακολουθεί να βασίζεται στις υπηρεσίες της Δύσης, παρέχοντας βεβαιώσεις συμμόρφωσης με το ανώτατο όριο τιμών. Η τρίτη κατηγορία, ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος», απαρτίζεται από παλαιότερα πλοία με αδιαφανή ιδιοκτησία, χωρίς πρόσβαση σε συμβατικές ασφαλιστικές υπηρεσίες και με συστηματική παραποίηση των δεδομένων AIS. Τα συγκεκριμένα πλοία, μάλιστα, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα.
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ επιχειρούν να περιορίσουν τη δράση του «σκιώδους στόλου». Από την πλευρά της, η ΕΕ στο 19ο πακέτο κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας που παρουσίασε, πρόσθεσε 118 πλοία στη μαύρη λίστα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό σε πάνω από 560 πλοία. Oι ΗΠΑ, από την πλευρά τους, εισήγαγαν πρόσφατα το SHADOW Fleets Act, στο στόχαστρο του οποίου θα βρεθούν πλοία, διαχειριστές και ασφαλιστές που διευκολύνουν τις ροές ρωσικού πετρελαίου πάνω από το πλαφόν των G7 και EE.
Παρά τις δυτικές πιέσεις, ο «σκιώδης στόλος» συνεχίζει ακάθεκτος τη λειτουργία του. Τα στοιχεία της S&P δείχνουν ότι ο συγκεκριμένος στόλος, που απαρτίζεται από περίπου 980 πλοία, αποτελεί το 19% της παγκόσμιας χωρητικότητας και εξυπηρετεί, πέραν της Ρωσίας, τις ανάγκες εξαγωγών του Ιράν και της Βενεζουέλας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Τουρκία θα εγγυηθεί τη ροή του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ουγγαρία, όπως δήλωσε σήμερα ο ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν ότι συμφωνήθηκε κατά…

Την πυρηνική ενέργεια προσδιόρισε ως την αιχμή του δόρατος για την αξιοποίηση των επενδυτικών κεφαλαίων ύψους $750 δισ. από τη Νότια Κορέα και την…

Επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ σε έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα από βιομηχανίες που δεν έχουν τεχνολογικά τη δυνατότητα μείωσης των εκπομπών…

Σε τροχιά παγίωσης κινείται η αγορά του LNG bunkering, σπάζοντας το φράγμα των 4 εκατ. τόνων ετησίως (σε παγκόσμιο επίπεδο). Η επίδοση αυτή, η…

Η εκεχειρία ΗΠΑ-Κίνας και η πρόσφατη αναβολή του IMO-NZF έχουν προκαλέσει σημάδια αισιοδοξίας στον ναυτιλιακό κλάδο, με την αγορά νεότευκτων να βρίσκεται σε καλό…

Σε μια δραστική αναθεώρηση, που δύναται να προκαλέσει ισχυρούς τριγμούς στο παγκόσμιο εμπόριο, προσανατολίζονται οι χώρες της G7 και η ΕΕ, εξετάζοντας την επιβολή…

Συνεχίζονται οι διερευνητικές επαφές για την ιδιωτικοποίηση της νοτιοκορεατικής HMM, σχεδόν δύο χρόνια μετά την αποτυχία των προηγούμενων προσπαθειών. Σύμφωνα με ΜΜΕ της χώρας,…

Το ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας ξεπέρασε για πρώτη φορά το $1 τρισ., με την πτώση των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ να αντισταθμίζεται από…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ