
Η εφαρμογή μιας παγκόσμιας συμφωνίας που αποσκοπεί στην προστασία των ωκεανών του πλανήτη θα τεθεί άμεσα σε ισχύ.
Μετά την πρόσφατη επικύρωση της Συνθήκης του ΟΗΕ για την Ανοιχτή Θάλασσα από το Μαρόκο, πλέον καλύφθηκε ο απαιτούμενος αριθμός κρατών (60), σηματοδοτώντας μια ιστορική στιγμή στη διεθνή διακυβέρνηση των ωκεανών.
«Καλύπτοντας περισσότερα από τα δύο τρίτα των ωκεανών, η συμφωνία θεσπίζει δεσμευτικούς κανόνες για τη διατήρηση και την αειφόρο χρήση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες.
Βάσει της τελευταίας αξιολόγησης των θαλάσσιων ειδών, σχεδόν το 10% διατρέχει κίνδυνο εξαφάνισης, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN). Η ανοιχτή θάλασσα διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας ολόκληρου του θαλάσσιου οικοσυστήματος, ωστόσο μόλις το 1% αυτής της τεράστιας έκτασης προστατεύεται σήμερα. Η Συνθήκη για την Ανοιχτή Θάλασσα, γνωστή και ως «Συμφωνία για τη Βιοποικιλότητα πέραν της Εθνικής Δικαιοδοσίας» ή BBNJ, θεσπίζει επιτέλους έναν νομικά δεσμευτικό μηχανισμό για τη δημιουργία Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών (MPAs) – ένα καθοριστικό βήμα προς την επίτευξη του παγκόσμιου στόχου για προστασία του 30% των ωκεανών έως το 2030, όπως έχει συμφωνηθεί στο Παγκόσμιο Πλαίσιο για τη Βιοποικιλότητα.
Η συνθήκη, που χρειάστηκε σχεδόν δύο δεκαετίες για να ολοκληρωθεί, υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2023 και άνοιξε για υπογραφές τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Θα τεθεί σε ισχύ 120 ημέρες μετά την 60ή επικύρωση, δηλαδή στις 17 Ιανουαρίου 2026.
Η Kirsten Schuijt, Γενική Διευθύντρια του WWF International, δήλωσε: «Πρόκειται για ένα μνημειώδες επίτευγμα για τη διατήρηση των ωκεανών. Η Συνθήκη για την Ανοιχτή Θάλασσα θα αποτελέσει έναν ισχυρό καταλύτη συνεργασίας στα διεθνή ύδατα και στις συμφωνίες και είναι σημείο καμπής για τα δύο τρίτα των ωκεανών του πλανήτη που βρίσκονται πέρα από την εθνική δικαιοδοσία».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το τελευταίο διάστημα, οι γεωπολιτικές εξελίξεις έχουν προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στο σύνολο της κοινωνικοοικονομικής σφαίρας, με τις συνέπειες να είναι ορατές στο σύνολο της…
Ο τυφώνας Ραγκάσα «χτύπησε» και τη νότια Κίνα, όπου σχεδόν δύο εκατομμύρια άνθρωποι εγκατέλειψαν τα σπίτια τους για να προστατευθούν από τη μανία του.…
Οι απόψεις σχετικά με την απαλοιφή των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία έως το 2050 διίστανται, καθώς σίγουρα πρόκειται για ένα περίπλοκο και πολυδιάστατο…
Την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί κάθε χρόνο να εορτάζεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) η Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας. Ένα μείζον θέμα που απασχολεί…
Δύο αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία και τρία ηλεκτρικά οχήματα παραδόθηκαν σήμερα στον Δήμο Κορινθίων με δωρεά του Βαρδινογιάννειου Ιδρύματος και της Motor Oil. Συγκεκριμένα, δύο…
Μια κίνηση-ματ στην αγορά των LNG carriers αναμένεται να υλοποιήσει ο Ισραηλινός κροίσος Idan Ofer, επικεφαλής της Eastern Pacific Shipping (EPS). Συγκεκριμένα, ο επενδυτικός…
Η International Bunker Industry Association (IBIA), κατόπιν ανάρτησής της σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, γνωστοποίησε ότι τάσσεται υπέρ της υιοθέτησης του IMO Net-Zero Framework. Πρόκειται…
Με στόχο την περαιτέρω εμβάθυνση της πολυετούς συνεργασίας τους, η Royal Caribbean Group και το ναυπηγείο Meyer Turku συνήψαν πρόσφατα μια σημαντική συμφωνία. Συγκεκριμένα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ