
Η εφαρμογή μιας παγκόσμιας συμφωνίας που αποσκοπεί στην προστασία των ωκεανών του πλανήτη θα τεθεί άμεσα σε ισχύ.
Μετά την πρόσφατη επικύρωση της Συνθήκης του ΟΗΕ για την Ανοιχτή Θάλασσα από το Μαρόκο, πλέον καλύφθηκε ο απαιτούμενος αριθμός κρατών (60), σηματοδοτώντας μια ιστορική στιγμή στη διεθνή διακυβέρνηση των ωκεανών.
«Καλύπτοντας περισσότερα από τα δύο τρίτα των ωκεανών, η συμφωνία θεσπίζει δεσμευτικούς κανόνες για τη διατήρηση και την αειφόρο χρήση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες.
Βάσει της τελευταίας αξιολόγησης των θαλάσσιων ειδών, σχεδόν το 10% διατρέχει κίνδυνο εξαφάνισης, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN). Η ανοιχτή θάλασσα διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας ολόκληρου του θαλάσσιου οικοσυστήματος, ωστόσο μόλις το 1% αυτής της τεράστιας έκτασης προστατεύεται σήμερα. Η Συνθήκη για την Ανοιχτή Θάλασσα, γνωστή και ως «Συμφωνία για τη Βιοποικιλότητα πέραν της Εθνικής Δικαιοδοσίας» ή BBNJ, θεσπίζει επιτέλους έναν νομικά δεσμευτικό μηχανισμό για τη δημιουργία Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών (MPAs) – ένα καθοριστικό βήμα προς την επίτευξη του παγκόσμιου στόχου για προστασία του 30% των ωκεανών έως το 2030, όπως έχει συμφωνηθεί στο Παγκόσμιο Πλαίσιο για τη Βιοποικιλότητα.
Η συνθήκη, που χρειάστηκε σχεδόν δύο δεκαετίες για να ολοκληρωθεί, υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2023 και άνοιξε για υπογραφές τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Θα τεθεί σε ισχύ 120 ημέρες μετά την 60ή επικύρωση, δηλαδή στις 17 Ιανουαρίου 2026.
Η Kirsten Schuijt, Γενική Διευθύντρια του WWF International, δήλωσε: «Πρόκειται για ένα μνημειώδες επίτευγμα για τη διατήρηση των ωκεανών. Η Συνθήκη για την Ανοιχτή Θάλασσα θα αποτελέσει έναν ισχυρό καταλύτη συνεργασίας στα διεθνή ύδατα και στις συμφωνίες και είναι σημείο καμπής για τα δύο τρίτα των ωκεανών του πλανήτη που βρίσκονται πέρα από την εθνική δικαιοδοσία».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ