
Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο διαμορφώνεται σήμερα από μια μείξη γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων, με την πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Inermodal να επιχειρεί να ρίξει φως στις τρέχουσες εξελίξεις αναφορικά με το φλέγον αυτό ζήτημα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εν λόγω έκθεση, οι ΗΠΑ επιθυμούν να αξιοποιήσουν την αυξανόμενη παραγωγή φυσικού αερίου για την επίτευξη ενός διττού στόχου. Αρχικά, η αμερικανική κυβέρνηση επιδιώκει να επεκταθεί σε νέες αγορές, ένεκα της επικείμενης αύξησης της παραγωγής της LNG, από έργα που έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε λειτουργία το 2025 και το 2026 (Corpus Christi, Plaquemines και Golden Pass). Ταυτόχρονα, δε, στοχεύει στη μείωση των εσόδων της Μόσχας από τα ορυκτά καύσιμα, περιορίζοντας τη δυνατότητά της να χρηματοδοτεί τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία.
Η «απεξάρτηση» από τις ρωσικές εισαγωγές
Φαινομενικά, η Ευρώπη φαντάζει ως ο ιδανικός σύμμαχος των ΗΠΑ, δεδομένης της δέσμευσης της ΕΕ για πλήρη ενεργειακή «απεξάρτησή» της από τη Ρωσία έως το 2027. Ωστόσο, σύμφωνα με την Intermodal, η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, καθώς τα μέχρι στιγμής δεδομένα κάνουν λόγο για συνέχιση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στη γηραιά ήπειρο. Ναι μεν χώρες όπως η Λιθουανία και η Πολωνία έχουν εκμηδενίσει τις ρωσικές εισαγωγές, άλλες εντούτοις, όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία, παραμένουν διστακτικές, «μποϊκοτάροντας» τις όποιες προσπάθειες ενεργειακής αυτονομίας.
Ο ρόλος της Ελλάδας στην αύξηση της ενεργειακής επιρροής των ΗΠΑ
Υπό αυτό το πλαίσιο, η πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Εσωτερικών των ΗΠΑ και αρμοδίου της ενεργειακής πολιτικής, Doug Burgum, στον τερματικό σταθμό LNG της Ελλάδας στη Ρεβυθούσα υπογράμμισε τον αυξανόμενο στρατηγικό ρόλο της χώρας. Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό, η Ελλάδα αποτελεί πλέον έναν κεντρικό κόμβο στις προσπάθειες αντικατάστασης του ρωσικού φυσικού αερίου με αμερικανικό LNG. Για την Ελλάδα, αυτή η εξέλιξη παρουσιάζει σημαντικές οικονομικές ευκαιρίες. Ως πύλη εισόδου για το αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, η χώρα είναι έτοιμη να επωφεληθεί από την επικείμενη επέκταση του κλάδου.
Πηγή: Intermodal
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Συνεχίζονται οι διχογνωμίες εντός της ναυτιλιακής κοινότητας ενόψει της υιοθέτησης του IMO Net Zero Framework τον ερχόμενο Οκτώβριο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, μια…
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων…
Σημαντικές απώλειες κατέγραψε σε εβδομαδιαία βάση η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να υποχωρούν για 14η διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World…
Μια πρόσφατη εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική αξιοποίηση της αμμωνίας ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου ήρθε από τη συνεργασία των Kawasaki…
Στην έκθεση Gastech 2025, που διεξήχθη στο Μιλάνο, η Samsung Heavy Industries (SHI) ανακοίνωσε την πρώτη παγκοσμίως έγκριση τύπου (AiP) για υιοθέτηση πυρηνικού αντιδραστήρα…
Ισχυρό πλήγμα υπέστη η αυστραλιανή εταιρεία φυσικού αερίου Santos, μετά το «ναυάγιο» της εξαγοράς της από κοινοπραξία με επικεφαλής τον κολοσσό ADNOC. Συγκεκριμένα, την…
Η προσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων, σε γενικό πλαίσιο, βρίσκεται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, ενώ παράλληλα επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη…
Αναντίρρητα, την τελευταία πενταετία η διεθνής κοινότητα έχει ταλανιστεί από αλλεπάλληλες κρίσεις −γεωπολιτικές, υγειονομικές, ενεργειακές− που έχουν επηρεάσει το σύνολο των βιομηχανιών, με το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ