
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει την «πράσινη» μετάβασή της, με «αιχμή του δόρατος» τα εναλλακτικά καύσιμα, τα scrubbers φαίνεται να χάνουν την αίγλη τους ως μια οικονομικά αποδοτική λύση συμμόρφωσης με τους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Πλέον, η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των scrubbers τίθεται υπό έντονη αμφισβήτηση. Υπό αυτό το πρίσμα, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied εστιάζει στις παραμέτρους που καθιστούν δυσοίωνες τις προοπτικές βιωσιμότητάς τους και στα ερωτήματα που γεννώνται για τους πλοιοκτήτες.
Γυρίζουμε πίσω στο 2020. Στον απόηχο των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών του IMO αναφορικά με τη μείωση της περιεκτικότητας σε θείο των ναυτιλιακών καυσίμων, παρατηρείται μια μαζική στροφή στα scrubbers, τα οποία επιτρέπουν στα πλοία να συνεχίσουν να καταναλώνουν το πιο οικονομικό –σε σχέση με το VLSFO– HSFO. Ωστόσο, από το 2023 και εντεύθεν, η «ψαλίδα» των τιμών των δύο καυσίμων βαίνει μειούμενη, υπονομεύοντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των scrubbers. Το 2025, τα scrubbers καθίστανται πλέον λιγότερο ελκυστικά για τους πλοιοκτήτες, ενώ η περίοδος επανείσπραξης της επένδυσης σε αυτά έχει επιμηκυνθεί σημαντικά.
Ταυτόχρονα, η τεχνική πολυπλοκότητα των scrubbers δημιουργεί λειτουργικές προκλήσεις, οι οποίες αυξάνουν το κόστος συντήρησης και τον κίνδυνο τα πλοία να τεθούν off-hire σε περίπτωση βλάβης. Επιπλέον, η ρυθμιστική πίεση εντείνεται, με περισσότερους από 120 λιμένες παγκοσμίως να επιβάλλουν –έως τα μέσα του 2025– περιορισμούς στις απορρίψεις των scrubbers ή ακόμα και πλήρη απαγόρευση.
Την ίδια στιγμή, η κατακόρυφη άνοδος των εναλλακτικών καυσίμων (χωρίς θείο) στις προτιμήσεις των πλοιοκτητών θέτει τα scrubbers εκτός ανταγωνισμού. Εδώ γεννάται ένα καίριο ερώτημα: Πώς ο υπάρχων στόλος πλοίων εξοπλισμένων με scrubbers θα διατηρήσει την ελκυστικότητά του για τους ναυλωτές και τους χρηματοδότες;
Για τα scrubbers θα μπορούσε εν δυνάμει να υπάρξει μια «δεύτερη ζωή», σε συνδυασμό με τα συστήματα δέσμευσης άνθρακα επί των πλοίων (OCCS). Τα scrubbers ήδη αφαιρούν οξείδια του θείου και συμβάλλουν στη μείωση των σωματιδίων και στην ψύξη των καυσαερίων, στοιχείων απαραίτητων για τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, η δυνατότητα υποστήριξης των συστημάτων OCCS εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τύπο του scrubber.
Πηγή: Allied
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του…

Η διεύθυνση και το δημοσιογραφικό προσωπικό των Ναυτικών Χρονικών και της εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας Isalos.net εύχονται σε όλους τους αναγνώστες τους Χρόνια Πολλά και Καλά…

Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ