
Η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ για δεύτερη φορά έχει προκαλέσει πλήθος ανακατατάξεων στην παγκόσμια οικονομική σφαίρα, συμπεριλαμβανομένης και της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η πρόσφατη συνάντησή του με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, αν και πρακτικά απέδωσε ελάχιστα αποτελέσματα, αποτελεί ‒μάλλον‒ μια θετική ένδειξη για την πορεία της πολεμικής σύρραξης Ρωσίας-Ουκρανίας. Είναι άξιο αναφοράς ότι και μόνο η πιθανότητα εξεύρεσης μιας ειρηνευτικής λύσης είναι ικανή να προκαλέσει σημαντικές ανακατατάξεις στη ναυτιλία και στις μεταφορές.
Φυσικά, ο δρόμος προς την ειρήνη παραμένει μακρύς, ενώ, ακόμα και σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας, δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό οι εμπορικές σχέσεις μπορούν να επανέλθουν στα προπολεμικά πρότυπα.
Ωστόσο, σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson το σημείο-κλειδί για την επιστροφή στην «κανονικότητα» έγκειται στο αν θα επιτραπεί στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να επιστρέψουν στις προμήθειες ρωσικού αργού. Βέβαια, το γεγονός αυτό προϋποθέτει πως οποιαδήποτε συμφωνία περιλαμβάνει ανακούφιση από τις κυρώσεις. Εάν τα παραπάνω ευοδωθούν, τότε η εξομάλυνση των εμπορικών ροών κοντά στα προ-πολεμικά επίπεδα θεωρείται ρεαλιστικό σενάριο. Σε μια τέτοια περίπτωση, η Ευρώπη θα επανεκκινήσει -όπως προαναφέρθηκε- τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, μειώνοντας παράλληλα τις εισαγωγές της από πιο μακρινούς προορισμούς.
Ως εκ τούτου, όσον αφορά τα τονομίλια, η αντίδραση των ηγετών της ΕΕ και η επίτευξη ή μη συμφωνίας είναι υψίστης σημασίας. Εάν η Ευρώπη άρει το τρέχον εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση δεξαμενόπλοιων, καταλήγει η έκθεση της Gibson.
Υπενθυμίζεται ότι τα τονομίλια των δεξαμενόπλοιων (αργό πετρέλαιο/DPP/CPP) σημείωσαν άνοδο κατά 5,4% το 2022, μετά την εισβολή της Ρωσίας στη γείτονα χώρα, και κατά 7,2% το 2023, μετά την εφαρμογή του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και του πλαισίου ανώτατων τιμών πετρελαίου. Η άνοδος των τονομιλίων έχει έκτοτε επιβραδυνθεί, κερδίζοντας «έδαφος» κατά μόλις 1% το 2024. Μέχρι στιγμής, το τρέχον έτος, καταγράφουν άνοδο 4%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ