
A panel session at The Heavy Lift Group’s gathering in The Hague in May put its finger on a ‘hot button’ topic in offshore logistics by focusing on the responses required from industry to fast-changing developments in the renewables sector.
The session was part of THLG’s two-day 72nd International Conference, which brought together professionals from over 50 countries for insightful discussions on industry best practice, innovation and the future of the heavy lift and project cargo sectors.
The Future of Offshore Logistics panel focused on a topic whose trends, challenges and innovations can be insufficiently differentiated from wider market tendencies. In a discussion opened by THLG President and Cosmatos Group CEO Elisabeth Cosmatos, moderator Emre Eldener of Kita Logistics was joined by Björn Wittek (Rhenus Offshore Logistics), Thomas Parlow (TP Shipping), and Ilse Rodewijk (AlbatrosDigital).
Parlow drew a distinction between the drivers acting on the offshore supply vessel market and project cargo vessels, highlighting the significance of the spot market for OSVs, where seasonal demand and on-day weather conditions contribute strongly to rates swings. With project cargo vessels generally fixed further in advance, rates were likely to be less volatile, creating a different set of planning challenges, financial risks and hedging strategies, he said.
Wittek brought the structural transformation underway in the North Sea into focus, where a region traditionally concentrating on oil and gas operations is increasingly committed to large-scale offshore wind projects. The shift offered a key opportunity to expand global supply chains, he said, while also introducing new logistical complexity, where larger structures are installed in harsher environments. Regional opportunities were also a key driver for developing new vessels dedicated to offshore wind construction and support, according to Wittek.
But the rise of renewable energy is also a global trend and participants broadened discussions to consider the opportunities and challenges involved in serving new geographies with entirely different logistical frameworks. Developments in deeper and more remote waters, and larger and heavier turbine components highlighted that need for special purpose vessels to transport, install and maintain assets was also global, panelists observed
And the scale and speed of offshore wind developments are also calling for greater precision in operational planning to ensure flexibility and resilience in the supply chain. Weather is a major challenge, especially in remote and harsh marine environments where downtime can be costly.
Digital technologies – such as AI, simulation tools, and performance modelling – are playing a critical role in making offshore logistics safer and more efficient, according to Rodewijk of AlbatrossDigital. She underscored the importance of real-time weather forecasting and weather routing optimization in reducing fuel use and managing risk, going on to predict a future of intuitive tools that empower logistics specialists to identify best vessel operating strategies.
Summing up, Eldener observed how, in a globalized supply chain, the renewables infrastructure and its growing need for dedicated services create a unique opportunity to leverage synergies between human expertise and advanced digital systems in a specialized segment of offshore logistics.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τελεσίγραφο για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία απέστειλε στον Βλαντιμίρ Πούτιν, ο Ντόναλντ Τραμπ, μέσω ειδικού απεσταλμένου του. Συγκεκριμένα, ο ειδικός απεσταλμένος των…
Οι ΗΠΑ εισέρχονται για άλλη μία φορά στον «διαστημικό αγώνα», με ακόμα πιο φιλόδοξα σχέδια από το παρελθόν. Πιο συγκεκριμένα, στα σχέδια της NASA…
Πτώση στα έσοδα και στα κέρδη της κατέγραψε για το β΄ τρίμηνο η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία του κόσμου, η Saudi Aramco, η οποία επικαλέστηκε…
Ένας καινοτόμος σχεδιασμός πλοίου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τύπου Newcastlemax, χωρητικότητας 210.000 dwt, που θα ναυπηγηθεί από την HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering…
Ένα σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε στην αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία, με την έναρξη της κατασκευής τριών νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου «Aloha Class». Η τελετή καθέλκυσης…
Η ανάγκη της ναυτιλίας για μείωση του λειτουργικού κόστους, ενίσχυση της ασφάλειας και συμμόρφωση με τις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO)…
Ένα σημαντικό ορόσημο για την ανάπτυξη της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας και ένα ουσιαστικό βήμα προς την αποανθρακοποίηση σημείωσε πρόσφατα ο Καναδάς. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση…
Κάμψη καταγράφουν οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας το 2025, εν μέσω γεωπολιτικών πιέσεων και εσωτερικών προσαρμογών της παραγωγής. Σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων, κατά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ