
A panel session at The Heavy Lift Group’s gathering in The Hague in May put its finger on a ‘hot button’ topic in offshore logistics by focusing on the responses required from industry to fast-changing developments in the renewables sector.
The session was part of THLG’s two-day 72nd International Conference, which brought together professionals from over 50 countries for insightful discussions on industry best practice, innovation and the future of the heavy lift and project cargo sectors.
The Future of Offshore Logistics panel focused on a topic whose trends, challenges and innovations can be insufficiently differentiated from wider market tendencies. In a discussion opened by THLG President and Cosmatos Group CEO Elisabeth Cosmatos, moderator Emre Eldener of Kita Logistics was joined by Björn Wittek (Rhenus Offshore Logistics), Thomas Parlow (TP Shipping), and Ilse Rodewijk (AlbatrosDigital).
Parlow drew a distinction between the drivers acting on the offshore supply vessel market and project cargo vessels, highlighting the significance of the spot market for OSVs, where seasonal demand and on-day weather conditions contribute strongly to rates swings. With project cargo vessels generally fixed further in advance, rates were likely to be less volatile, creating a different set of planning challenges, financial risks and hedging strategies, he said.
Wittek brought the structural transformation underway in the North Sea into focus, where a region traditionally concentrating on oil and gas operations is increasingly committed to large-scale offshore wind projects. The shift offered a key opportunity to expand global supply chains, he said, while also introducing new logistical complexity, where larger structures are installed in harsher environments. Regional opportunities were also a key driver for developing new vessels dedicated to offshore wind construction and support, according to Wittek.
But the rise of renewable energy is also a global trend and participants broadened discussions to consider the opportunities and challenges involved in serving new geographies with entirely different logistical frameworks. Developments in deeper and more remote waters, and larger and heavier turbine components highlighted that need for special purpose vessels to transport, install and maintain assets was also global, panelists observed
And the scale and speed of offshore wind developments are also calling for greater precision in operational planning to ensure flexibility and resilience in the supply chain. Weather is a major challenge, especially in remote and harsh marine environments where downtime can be costly.
Digital technologies – such as AI, simulation tools, and performance modelling – are playing a critical role in making offshore logistics safer and more efficient, according to Rodewijk of AlbatrossDigital. She underscored the importance of real-time weather forecasting and weather routing optimization in reducing fuel use and managing risk, going on to predict a future of intuitive tools that empower logistics specialists to identify best vessel operating strategies.
Summing up, Eldener observed how, in a globalized supply chain, the renewables infrastructure and its growing need for dedicated services create a unique opportunity to leverage synergies between human expertise and advanced digital systems in a specialized segment of offshore logistics.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Ηράκλειο Στην πίστα του Αεροδρομίου Ηρακλείου «Ν.Καζαντζάκης» κατάφεραν να μπουν αγροτοκτηνοτρόφοι που από νωρίς το πρωί, πραγματοποιούν και στο Ηράκλειο κινητοποιήσεις. Ως συνέπεια της…

Η εισαγωγή λειτουργιών τηλεχειρισμού (Remote Control Functions) σε μονάδες παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης πετρελαίου (FPSO) αποτελεί μια από τις πλέον καινοτόμες κατευθύνσεις ψηφιακού εκσυγχρονισμού…

Μια από τις πιο κρίσιμες διπλωματικές συναντήσεις των τελευταίων μηνών για το Ουκρανικό θα πραγματοποιηθεί σήμερα το απόγευμα στο Λονδίνο παρουσία του προέδρου της…

Μια πρωτοφανή καθίζηση στις εμπορικές ροές αγροτικών προϊόντων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αποκαλύπτουν τα δεδομένα της AXSMarine, καταγράφοντας ιστορικό χαμηλό δεκαετίας. Ειδικότερα, για το…

Σε δίωξη κατά οκτώ ναυτιλιακών εταιρειών προέβη η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Επιτροπή) της Νότιας Αφρικής. Οι οκτώ εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι οι: Maersk South Africa…

Η πρόσφατη επιχειρησιακή επιτυχία της World Fuel Services, μέλους του ομίλου World Kinect, αναδεικνύει πώς οι προηγμένες τεχνολογίες βιοκαυσίμων μπορούν να μεταμορφώσουν το ενεργειακό…

Οι παραγγελίες bulk carriers το 2025 διαφαίνονται λιγοστές καθώς η χρονιά πλησιάζει στο τέλος της. Σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO, το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2025…

Ανεξάρτητα από τον κατευνασμό των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, η επιστροφή στην –προ δύο ετών– κανονικότητα στη Διώρυγα του Σουέζ δεν είναι υλοποιήσιμη εντός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ