
Καθώς το ενδιαφέρον της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας εστιάζεται στα containerships-«μεγαθήρια», των οποίων το orderbook σπάει τα «κοντέρ», τα feeders συχνά διαφεύγουν τα φώτα της δημοσιότητας. Ωστόσο, η σχετική νηνεμία στην αγορά των feeders δεν αποτελεί ένδειξη αδράνειας, αλλά, αντίθετα, τον βασικό λόγο της σταθερότητας και της αθόρυβης ανθεκτικότητας του κλάδου.
Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal σκιαγραφεί τις προοπτικές των feeders, σε σύγκριση με τα containerships μεγάλης μεταφορικής ικανότητας. Σύμφωνα με την έκθεση, οι εκτιμώμενες μεταβολές μεταξύ των δύο τομέων της ναυτιλίας τακτικών γραμμών είναι εντυπωσιακές. Ενδεικτικά, το 2025, ο συνολικός στόλος των containerships προβλέπεται ότι θα επεκταθεί κατά 6,7%, με τον τομέα των Neo-Panamaxes να αυξάνεται σχεδόν 17%, υπερβαίνοντας κατά πολύ τις μακροπρόθεσμες τάσεις της ζήτησης. Στον αντίποδα, τα feeders θα βιώσουν αύξηση της τάξεως μόλις του 4,93%, ενώ την ίδια στιγμή οι παραγγελίες για νεότευκτα παραμένουν ισορροπημένες.
Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι το ηλικιακό προφίλ των feeders. Περισσότερο από το 28% των feeders είναι ήδη άνω των 20 ετών, ενώ η μέση ηλικία του στόλου υπερβαίνει τα 15 έτη. Συνεπώς, καθώς οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αυστηροποιούνται και το λειτουργικό κόστος των πλοίων αυξάνεται, η αγορά των feeders εισέρχεται σταδιακά σε έναν φυσικό κύκλο ανανέωσης με αρκετά πλοία να αναμένεται να οδηγηθούν στις γιάρδες διάλυσης τους επόμενους 18-24 μήνες. Ως εκ τούτου, ο στόλος των feeders προβλέπεται ότι θα συρρικνωθεί κατά 1,3% έως το 2026.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι προοπτικές της ζήτησης προσθέτουν μία άλλη διάσταση στο outlook των feeders. Το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5% το 2025 και κατά 2,7% το 2026, με τη ζήτηση τονομιλίων των containerships να ακολουθεί στο 2,2% το 2025. Οι εν λόγω προβλέψεις καταδεικνύουν νωχελική ανάπτυξη, εντούτοις επαρκούν για να υποστηρίξουν την αγορά των feeders, όπου η επέκταση του στόλου θα είναι αμελητέα τα επόμενα έτη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Ένα χρόνο νωρίτερα, έως το τέλος του 2026, μεταθέτει η Επιτροπή την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με…
Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο διαμορφώνεται σήμερα από μια μείξη γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων, με την πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Inermodal να επιχειρεί να ρίξει…
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων…
Σημαντικές απώλειες κατέγραψε σε εβδομαδιαία βάση η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να υποχωρούν για 14η διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World…
Μια πρόσφατη εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική αξιοποίηση της αμμωνίας ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου ήρθε από τη συνεργασία των Kawasaki…
Στην έκθεση Gastech 2025, που διεξήχθη στο Μιλάνο, η Samsung Heavy Industries (SHI) ανακοίνωσε την πρώτη παγκοσμίως έγκριση τύπου (AiP) για υιοθέτηση πυρηνικού αντιδραστήρα…
Ισχυρό πλήγμα υπέστη η αυστραλιανή εταιρεία φυσικού αερίου Santos, μετά το «ναυάγιο» της εξαγοράς της από κοινοπραξία με επικεφαλής τον κολοσσό ADNOC. Συγκεκριμένα, την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ